ריטלין לקשישים: פחות נפילות

(0)
לדרג

מחקר ישראלי חדש: תרופת הריטלין עשויה לשפר את התפקוד הקוגניטיבי בקרב קשישים, ובכך להקטין את הסיכון לנפילות

מאת: מערכת zap doctors

תרופת הריטלין המשמשת בדרך כלל לטיפול בבעיות קשב וריכוז בקרב ילדים, עשויה לשפר גם את היכולת הקוגניטיבית בקרב קשישים, ובכך לגרום לשיפור ביציבות בזמן הליכה ולהקטין את הסיכון לנפילות. כך עולה ממחקר שנערך ביחידה להפרעות תנועה במחלקה הנוירולוגית שבמרכז הרפואי תל-אביב ופורסם ב-Journal of the American Geriatrics Society.

כידוע, בתהליך ההזדקנות חלה ירידה הדרגתית ביכולות שיווי המשקל וביציבות בהליכה, והסיכון לנפילה עולה. חוזק העצמות שאינו כבר כפי שהיה בגיל צעיר והסכנה לשברים ולסיבוכים משמעותיים עולה. על פי הנתונים הקיימים, למעלה מ-50% מהמבוגרים ששברו את צוואר הירך כתוצאה מנפילה עלולים למות במהלך אותה שנה. זהו מעגל קסמים המושפע מפחד מנפילה, חוסר פעילות וחוסר עצמאות ומכאן המשך ההתדרדרות.

מהמחקר עולה כי לאחר נטילת מנה אחת של ריטלין (Methylphenidate) חל שיפור ביכולת הקוגניטיבית וביציבות בהליכה של המשתתפים. במחקר נבדקו 26 קשישים מהקהילה בגילאי 65-90 (גיל ממוצע 74) לפני ואחרי נטילת מנה אחת של ריטלין או פלסבו. מתוצאות המחקר שהיה כפול סמיות (double blind), עולה כי לאחר נטילת התרופה הנבדקים המבוגרים הלכו באופן עקבי ויציב יותר וכן תיפקדו טוב יותר במבדק סטנדרטי שמעריך את רמת הסיכון לנפילה. תוצאות דומות נמצאו גם בקרב חולי פרקינסון.

הליכה בגיל מבוגר: מיומנות מורכבת

פרופ' ג'ף הוסדורף, מנהל היחידה להפרעות תנועה, מציין כי חשיבות המחקר בכך שהוא מאפשר אמצעי יעיל להקטנת הסיכון לנפילה בקרב קשישים, וזאת על ידי טיפול בחסר הקוגניטיבי הנובע מעצם ההזדקנות או ממחלות שונות. לדבריו, "ממצאי המחקר תואמים את הספרות המדעית העכשווית אשר הולכת וגדלה, לפיה ההליכה בעצם אינה מטלה פשוטה ואוטומטית כפי שהיה נהוג לחשוב בעבר. הליכה בגיל המבוגר היא כנראה הרבה מעבר לעבודת שריר/שלד, אלא מיומנות מורכבת יותר הדורשת גם משאבים קוגניטיביים כדוגמת קשב וריכוז".

פרופ' הוסדורף ושותפיו לוקחים את המחקר צעד אחד קדימה ומדגימים כי התערבות טיפולית שמטרתה להשפיע על התפקוד המוחי יכולה כנראה להפחית את הסיכון לנפילה. כיווני מחקר עתידיים של מעבדת ההליכה יבדקו את הפוטנציאל הקליני והתרפויטי של ריטלין ושל התערבויות קוגניטיביות נוספות, והשפעתן על הקטנת הסיכון לנפילה.

בואו לדבר על זה בפורום הליכה וניתוח תנועה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום