יתושים מתישים: להוציא את העוקץ

(0)
לדרג

עקיצות הן חלק ממאפייני הקיץ. לרוב זה סתם לא נעים, אך לעתים הפגיעה חמורה. כדאי להתגונן ולפעול למניעתן

מאת: מערכת zap doctors

אין יום שעובר מבלי שפרופסור רוני וולף, מנהל היחידה לדרמטולוגיה בבית החולים קפלן, שומע את שתי השאלות הקבועות: השאלה הראשונה היא "מדוע אני היחיד שנעקץ בין בני ביתי?", ואילו השאלה השנייה היא - "איך זה יתכן שיש לי עקיצות במקומות מוצנעים כמו מתחת לתחתונים ולחזייה?" אל תצפו למענה. פרופ' וולף מסביר שלרפואה אין תשובות בנושא זה.

עקיצות היתושים הן מטרד קיצי קבוע, הגורם לאי נעימות מגיל ינקות ועד בגרות. עוצמת הגירוי משתנה בהתאם לחרק העוקץ ולתגובה האינדיבידואלית. ד"ר מיקי שטיין, מומחה ברפואת ילדים ב"שרותי בריאות כללית", מסביר כי תינוקות וילדים קטנים נוטים לפתח תגובה מקומית נרחבת לאחר עקיצה. לדבריו, "סביב מקום העקיצה מתפתח רובד אדום רחב וחם. זהו ממצא מרשים אך לא מסוכן. אפשר להקל על הגרד בעזרת משחות שונות". עוד מוסיף שטיין, כי "אם מופיע זיהום מקומי (פצע מזוהם או הפרשה מוגלתית), יש לפנות לרופא הילדים לשם החלטה על טיפול בזיהום. טיפול מקומי כולל בדרך כלל מריחת משחה אנטיביוטית ובמקרים חמורים יותר של התפתחות דלקת בעור, אף טיפול אנטיביוטי בסירופ".

נכנסים למגננה

"עדיף פשוט למנוע עקיצות", אומר פרופ' וולף. "ניתן להשתמש בכל תכשיר שעוזר". לגבי ילדים, הוא מסביר כי "התגובה של ילדים לעקיצות היא חזקה יותר, אך ככל שהם גדלים כך התגובה קטנה." ישנם אמצעי התגוננות שונים בפני יתושים. ד"ר שטיין מסביר, כי "אסור למרוח תינוקות קטנים בחומרים דוחי יתושים, עדיף לכסות את המיטה בכילה ייעודית, להשתמש בחומרים הדוחים יתושים אך לא להניחם ליד ראש התינוק וכמובן, לאוורר את החדר כל יום. עם הגיל ובהתאם להוראות היצרן, אפשר להשתמש בחומרים דוחי יתושים הנמרחים על הגוף".

לגבי המבוגרים יותר שנוסעים לארצות טרופיות, חשוב לדעת כי חלק ניכר מהמחלות שם נובע מעקיצות. לדברי פרופ' וולף, "חשוב לפני היציאה מהארץ להתחסן ולקנות תכשירים נגד יתושים. אולם, כשמגיעים למדינות הטרופיות מומלץ ללכת עם בגדים ארוכים, אך בנוסף לכך, לקנות שם תכשירים נגד יתושים". הסיבה לכך קשורה לעובדה שמשרד הבריאות בארץ לא מאשר ריכוזים גבוהים של החומר הדוחה בתכשירים, מכיוון שבוחנים את התועלת מול הנזק הגלומים בחומר. בארצות הטרופיות יש לכך הצדקה, הקשורה לפגיעות מהיתושים המסוכנים, ולכן מאושרים ריכוזים גבוהים יותר.

מסתבר שהעקיצות נגרמות לא רק מיתושים. גם פרעושים, קרציות ואפילו זבובים עוקצים בני אדם, וישנם אף מקרים מסובכים יותר מסתם חוסר נעימות או גירוד. שושנת יריחו לדוגמה, מועברת על ידי זבובון החול. תרופה לטיפול במחלה זו נמצאת רק בבית-חולים. דוגמה נוספת היא קדחת הנילוס המערבי - מדובר במחלה הנגרמת על ידי נגיף המועבר לאדם מעופות נגועים באמצעות עקיצת יתושה. המחלה לרוב גורמת לחום, אולם עלולה להידרדר לפגיעה מוחית קשה.

פעילות מונעת

כידוע, הקיץ מסמן את הגעתם של היתושים בכל רחבי הארץ. מכת היתושים תוקפת בכל שנה, בדרך כלל החל מחודש מאי, עם בוא הקיץ. גיא ינאי, מנהל המוצר סדרת "אתוש" בחברת "פריגו ישראל" מספר כי "במהלך תקופת הקיץ מוציאים הישראלים כ-20 מיליון ש"ח על התמודדות עם התופעה". לדבריו, "השוק נחלק לתכשירים דוחי יתושים למריחה על הגוף, המהווים כ-40% מהשוק, מכשירים חשמליים (טבליות/נוזלים), המהווים 55%, ו-5% תכשירים אחרים, כדוגמת מכשירים חשמליים החורכים יתושים". עיקר השימוש בתכשירי המריחה על הגוף הוא בשטח פתוח - טיולים, פיקניק ולינה מחוץ לבית.

ינאי אף נותן טיפים להתגוננות מפני היתושים: "ראשית, טפלו בכל מקור מים עומדים. המים הם בית הגידול של היתושים, לכן תקנו ברזים מטפטפים וצינורות דולפים, היוצרים שלוליות. כמו כן, אל תשאירו בריכות ילדים ביתיות מלאות מים. שנית, הוסיפו רשתות לחלונות ובדקו שהרשתות הקיימות אינן מחוררות. השימוש ברשת חשוב במיוחד כאשר ישנים עם חלונות פתוחים. בנוסף, הפעילו מאוורר בתוך הבית, כך תפחיתו את כמות היתושים החגים סביבכם".

עצות נוספות שיכולות להועיל הן: כאשר אתם נוסעים לטיולים או לאזורים מוכי יתושים, הצטיידו בלבוש ארוך - הוא יתרום להגנה מפני עקיצות. כמו כן, חשוב לדעת כי יתושים נמשכים לאור, לכן הימנעו מהשארת אור דולק בשעות הלילה, וכידוע, מריחת תכשירים על איברי גוף חשופים מסייעת במניעת עקיצות. למיואשים מבניכם שסובלים מעקיצות רבות, עד החורף התופעה תעבור.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום רפואת עור
פורום רפואה דחופה
פורום רפואת ילדים

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום