בחירה באינסולין: מצא את ההבדל

(0)
לדרג

צרכנות רפואית: לבמיר או לנטוס? מחקר בחן הבדלים באיזון רמות הסוכר בבדיקות רציפות, תועלת ועלויות טיפול בשני האינסולינים

מאת: מערכת zap doctors

שני האינסולינים הבזאלים ארוכי הטווח המובילים כיום בתחום הסוכרת הם הלבמיר (שם גנרי לבמיר מתוצרת חברת נובונורדיסק) והלנטוס (לנטוס מתוצרת חברת סאנופי-אבנטיס). מחקרים רבים נעשו לאחרונה במטרה להשוות בין שני האינסולינים הללו, תוך התייחסות לפרמטרים שונים שיש להם משמעות בניהול מחלת הסוכרת.

במסגרת הכנס של האגודה האמריקאית לסוכרת (American Diabetes Association) הוצגו שני מחקרים חדשים, אשר השוו את מנגנון הפעולה של לבמיר ולנטוס ואת עלות הטיפול באינסולינים ובסוכרת בכלל.

במחקר הראשון מצאו החוקרים כי איזון רמות הסוכר בחולי סוכרת מסוג 2 בעקבות טיפול חד יומי באינסולין לבמיר או באינסולין לנטוס, היה דומה במהלך מדידת סוכר רציפה. תוצאות אלה חשובות במיוחד, כיוון שעד לאחרונה נטען כי משך הפעולה של לנטוס ארוך יותר, ומחקר זה א?פשר בדיקה רציפה ובלתי תלויה. במחקר השני נמצא כי עלות רכישת האינסולינים הייתה שווה בשתי הקבוצות (כפונקצייה של המינונים הדרושים לטיפול), אך העלות הישירה הכוללת (כולל תרופות נוספות וטיפול רפואי נוסף) במחלת הסוכרת הייתה נמוכה יותר בקרב מטופלי הלבמיר. בשורות הבאות נפרט אודות המחקרים וממצאיהם.

^^מחקר 1: השוואה בין פרופיל רמות הסוכר בדם בעקבות טיפול באינסולין לבמיר ואינסולין לנטוס בחולי סוכרת מסוג 2^^

במסגרת המחקר הראשון, השוו החוקרים את איזון רמות הסוכר במהלך 24 שעות בעקבות טיפול באינסולין לבמיר מול אינסולין לנטוס, באמצעות מערכת ניטור CGMS -Continuous Glucose Monitoring System.

אינסולין לבמיר ואינסולין לנטוס הם שני אנלוגים של אינסולין, המשמשים כטיפול בזאלי הניתן פעם ביום, כטיפול יחיד או בשילוב עם טיפולים אחרים נגד רמות סוכר גבוהות בדם (היפרגליקמיה) בחולי סוכרת מסוג 2. מחקרים קודמים מצאו כי לאינסולין לבמיר ואינסולין לנטוס משך פעולה דומה.

35 סוכרתיים מסוג 2 שטופלו באינסולין בזאלי, אך ללא אינסולין קצר טווח (בולוס), חולקו באקראי לטיפול חד יומי בזריקות אינסולין לבמיר או אינסולין לנטוס, שניתן בשעה שמונה בערב במשך שבוע. לאחר מכן בוצעה החלפה בטיפול, כלומר מי שקיבל בשבוע הראשון לבמיר הועבר ללנטוס, ולהיפך.

במהלך שבועיים, המשתתפים היו תחת מעקב CGMS עד להשגת יעדי רמות הסוכר הבזאלים בדם. מדדי CGMS תועדו במהלך 24 שעות והערכים הממוצעים הושוו בין שני הטיפולים.

נמצא שכל המשתתפים השיגו את יעדי רמות הסוכר הבזאליות בתוך 3.65 ימים בממוצע. רמות הסוכר הממוצעות בדם במהלך התקופה הבזאלית ובמהלך כל 24 השעות לא היו שונות משמעותית בין שני הטיפולים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי לא נמצא הבדל משמעותי בין אינסולין לבמיר ובין אינסולין לנטוס באיזון רמות הסוכר במהלך התקופה הבזאלית או לאורך היום. נתונים אלו מצביעים על יעילות גליקמית דומה של טיפול חד-יומי באינסולין לבמיר או באינסולין לנטוס, במהלך 24 שעות, בסוכרתיים מסוג 2.

^^מחקר 2: השוואת מינונים ועלויות הטיפול בסוכרת בין מטופלים בלבמיר ולנטוס^^

מחקר זה ניסה לבחון מה קורה ב"עולם האמיתי" ולא בתנאים ה"סטריליים" של מחקר קליני. הפעם ביקשו החוקרים להעריך גם את ההבדלים באיזון רמות הסוכר, וגם את העלויות הכוללות והעלויות הקשורות בסוכרת בסוכרתיים מסוג 2, המטופלים בקהילה באינסולין לבמיר ואינסולין לנטוס.

כל המשתתפים בניסוי היו בני 18 ומעלה עם תיעוד של רמות המוגלובין מסוכר (HbA1c - מדד מרכזי של איזון הסוכרת המציין את רמת הסוכר הממוצעת בדם בשלושת החודשים האחרונים), לפני ואחרי התחלת המעקב ושלא טופלו לפני התחלת המחקר באינסולין.

המדדים העיקריים אחריהם עקבו החוקרים כללו רמת צריכה יומית של אינסולין, רמות HbA1c, עלות רכישת אינסולין והעלות הרפואית הכוללת (תרופות נוספות, בדיקות וכד') הקשורה בסוכרת.

לא נמצא הבדל במדד השימוש במינוני האינסולין (כ-29.3-29.6 יח' אינסולין ביום בממוצע), וגם רמת ה- HbA1cהייתה דומה (8.2% לבמיר ו-7.9% לנטוס, ללא הבדל סטטיסטי מובהק).

עם זאת, העלויות הרפואיות הכוללות בקבוצת אינסולין לבמיר היו נמוכות יותר בהשוואה לקבוצת המטופלים באינסולין לנטוס (2,261 דולרים מול 3,408 דולרים), למרות שלא נמצאו הבדלים בעלויות רכישה מבית המרקחת.

לסיכום, מהמחקר עולה כי אין הבדל מובהק במדדי הצריכה היומית של אינסולין או בעלויות בית המרקחת בין מטופלים באינסולין לבמיר ומטופלים באינסולין לנטוס, וכן נמצא ששני האינסולינים העניקו איזון דומה של רמות הסוכר. עם זאת, העלויות הרפואיות הכוללות והעלויות הקשורות בסוכרת בקרב חולים שטופלו באינסולין לבמיר היו נמוכות יותר במהלך תקופת המחקר.

מתוך כנס American Diabetes Association
לאתר הכנס - לחצו כאן.

בואו לדבר על זה בפורום סוכרת.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום