צרכנות רפואית מס' 146

(0)
לדרג

חדש בצרכנות: החלפת תרופות שפג תוקפן, ניסוי בתרופה חדשה לסוכרת, ארון תרופות ממוחשב ותכשיר לטיפול בפטרת כף הרגל

מאת: מערכת zap doctors
החלפת תרופות שפג תוקפן

רשת ניו-פארם יוצאת במיזם ייחודי למען איכות הסביבה, במסגרתו תציע ללקוחות הרשת בחודש יולי להחליף תרופות ישנות שפג תוקפן או כאלו שאינן בשימוש. בתמורה לתרופות הישנות הלקוחות יקבלו שמפו קמילוטרקט סירפד רוזמרין 100 מ"ל במחיר 5 ש"ח (במקום 15 ש"ח). ניתן לממש יחידה אחת של שמפו לכל 1-5 תרופות. התרופות שיאספו במהלך החודש יישלחו להשמדה, על מנת לשמור על איכות הסביבה מחומרים רעילים.

לדברי עומר פורת, מנהל תחום בתי מרקחת בניו-פארם, "אורך חיי התרופה הוא בין שנתיים לחמש שנים כשהיא סגורה. תרופות פתוחות עשויות להתקלקל גם אחרי מספר שבועות. אחת התכונות הישראליות הבולטות היא אגירת תרופות בארון התרופות. חשוב לזכור שלתרופות יש תאריך תפוגה, ומעבר לתאריך זה השימוש בתרופה אסור ומסוכן".

מנתוני ניו-פארם עולה, כי בכל רגע נתון בכל משפחה ישראלית ניתן למצוא בין 5-7 תרופות שפג תוקפן או שאינן בשימוש.

ניסוי בתרופה חדשה לסוכרת

בימים אלו החל במרכז הרפואי אסף הרופא מחקר חדשני וייחודי, בו ניתנת תרופה חדשה לסוכרת לחולים שרמת הסוכר שלהם בדם אינה מאוזנת. לניסוי המתקיים באישור ועדת הלסינקי, דרושים מתנדבים בגיל 18 ומעלה אשר מטופלים רק בגלוקופאג' או גלוקומין.

מטרת המחקר היא לבדוק האם לתרופה החדשה יש השפעה, מעבר לאיזון הסוכרת על קשיחות כלי הדם, יתר לחץ דם, תפקוד הטסיות ועקה חימצונית (רדיקלים חמצניים חופשיים).

Januvia (בעלת חומר פעיל סיטגליפטין) היא תרופה חדשנית ומיוחדת לטיפול בסוכרת מסוג 2, הניתנת כטיפול יחיד או בשילוב עם תרופות אחרות (כמו גלוקופאג' או אבנדיה). לתרופה מנגנון פעולה מיוחד המעכב אנזים הנקרא DPP-4, שאחראי בין השאר על פירוק חלבון מסוג אינקרטין (GLP-1). בכך, מגבירה התרופה את פעילותו של החלבון טבעי זה, הקיים בגוף ומעודד את הלבלב לייצר אינסולין; בנוסף, היא גורמת לכבד לחדול מייצור גלוקוז (על-ידי הפחתת רמת גלוקגון). כמו-כן, החלבון מעכב את התרוקנות הקיבה וגורם לדיכוי תיאבון במוח.

יש לציין כי החלבון GLP-1 פועל רק בנוכחות גלוקוז, וכאן החדשנות והייחודיות של התרופה. החלבון מופעל רק כאשר רמות הסוכר בדם גבוהות ממילא (כמו למשל אחרי ארוחה), וכך התרופה פועלת כשיש צורך אמיתי להוריד את רמת הסוכר. זו גם הסיבה שהטיפול אינו גורם לנפילת סוכר (היפוגליקמיה), שהיא תופעת לוואי של חלק מהתרופות לסוכרת, העלולה להיות מסוכנת. בנוסף, הוא לא גורם להשמנה כמו תרופות אחרות לסוכרת.

מאחר ומדובר בתרופה חדשה, לא נחקרו עדיין השפעותיה על יתר לחץ דם, קשיחות כלי הדם וגורמי סיכון אחרים למחלת לב (כמו מדדי דלקת).

מתנדבים המעוניינים להשתתף במחקר, מוזמנים לפנות לד"ר שלומית קורן בטלפון 0577-346800.

ארון תרופות ממוחשב

פיילוט חדשני הסתיים בתחום הרוקחות במרכז הרפואי זיו בצפת. מדובר ב"ארון תרופות ממוחשב". הטכנולוגיה הממוחשבת מונעת טעויות אנוש, מוזילה עלויות ומאפשרת צמצום מלאי תרופות. המערכת הינה פיתוח ישראלי מקורי של חברת M.D.G, ועלותה תעמוד על כ-70 אלף דולר. כיום משווקת המערכת רק באירופה.

לדברי ד"ר חוסין אוסאמה, מנהל מחלקה פנימית א', "ארון התרופות הממוחשב הוזיל את העלויות בתרופות ב-17% לחודש, ותוך שנתיים לבדיקת המערכת כחלק מהפיילוט, כיסה החיסכון בתרופות את עלות המערכת". עוד הוסיף ד"ר אוסאמה, כי "המערכת הממוחשבת מהווה בסיס למערכות נוספות המסוגלות לבדוק באופן ממוחשב השפעה הדדית של התרופות השונות שהחולה מקבל. תקציב מחקר של המחלקה הושקע ברכישת מערכת חדשנית זו ששיפרה בצורה בולטת את הטיפול בחולים".

ארון התרופות הממוחשב פועל כך שהרופאים במחלקה פנימית רושמים במחשב נייד את מערך הטיפול התרופתי הכולל של החולה. האחות האחראית מקבלת את ההנחיות דרך המחשב. ההנחיות כוללות את סוג התרופה, המינון, מועדי נתינת התרופה וכל פרט אחר לציון ומידע בעת נטילת התרופה. התרופות מאוחסנות בחדר התרופות שכולו ממוחשב. מגירת התרופה נפתחת על פי סוג התרופה וההנחיות הרפואיות בלבד. בנוסף למערכת זו, קיים מערך מחשוב מתואם בעגלת התרופות, במחלקות השונות במרכז הרפואי, כך שהליך קבלת התרופה לחולה מתבצע רק על פי הברקוד שעל פרק ידו של החולה.

טיפול בפטרת כף הרגל

פטרת כף הרגל הינה הזיהום הפטרייתי הנפוץ ביותר. למעלה מ-20% מקרב האוכלוסייה סובלים מפטרת כף הרגל. כ-65% מתוכם חוו פטרת אף מספר פעמים. הגורמים העיקריים להתפתחות הזיהום הפטרייתי הינם לחות יתר, רטיבות וחוסר אוורור; לכן ההידבקות מתרחשת במרבית המקרים במיקומים ציבוריים כמו: מקלחות, מועדוני ספורט, בריכות ציבוריות וכו'. מידת ההדבקה גבוהה במיוחד במגזרים בהם כף הרגל מזיעה בנעל, כדוגמת: ספורטאים, חיילים, חרדים וכן בעלי נטייה גנטית לכך.

התסמינים המלווים את פטרת כף הרגל גורמים לחוסר נעימות, ומטרד שאינם נותנים מנוח. הם מלווים בפריחה, גירוד ועיקצוץ בכף הרגל ובין האצבעות שעלולים להתפתח לשלפוחיות, אדמומיות והופעת סדקים עמוקים שיכולים לגרום לזיהום חמור. פטרת כף הרגל אינה תופעת עונתית, אולם הסימפטומים חריפים יותר בטמפרטורות חמות (בעיקר בקיץ).

בימים אלה חברת התרופות Novartis מוציאה לשוק את התכשיר למיסיל ONCE. התכשיר מהווה פריצת דרך להיענות ונוחות הטיפול, אשר אינו קיים בתכשירים אחרים בקטגוריה זו. התכשיר קוטל את הפטריות ברגליים בפעם אחת. טיפול חד פעמי משמיד את הפטרייה ומביא להקלה בתחושות הגירוד והעקצוץ תוך 30 דקות מתחילת השימוש בו. התכשיר הינו פטנט של תמיסה במרקם ג'ל, היוצרת שכבה שקופה וגמישה על העור, שאינה דביקה ואינה מלכלכת ונותרת על העור כ-72 שעות.

ניתן להשיג את התכשיר ברשתות הפארם ובתי המרקחת הפרטיים, בעלות של 75 ש"ח. שפורפרת התכשיר מכילה 4 גרם של תמיסה המספיקה לשימוש חד פעמי על שתי כפות הרגליים. התכשיר מיועד לגילאי 15 ומעלה.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום ייעוץ תרופתי
פורום סוכרת
פורום כף רגל ופצעים קשים לריפוי

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום