אושר בכנסת: חוק אוויר נקי

(0)
לדרג

במסגרת החוק, תגובש תוכנית לאומית להפחתת זיהום האוויר. ח"כ פינס: "זהו רגע היסטורי". העונש על הפרת החוק: עד שנתיים מאסר

מאת: מערכת zap doctors

מליאת הכנסת אישרה אתמול (יום ג') בקריאה שנייה ושלישית את "חוק אוויר נקי" - החוק הסביבתי המשמעותי והמקיף שנחקק אי פעם בישראל. החוק אושר בתום עבודת הכנה ארוכה שנמשכה על פני שלוש שנים וחודשיים. עיקרי החוק כוללים בניית תוכנית לאומית להפחתת זיהום אוויר, מערך רישוי פליטות נוקשה למזהמים הגדולים, הגברת ענישה של עברייני סביבה והקמת מערך ניטור ארצי מקיף לידיעת הציבור.

החוק יוצר מסגרת אחידה ומקיפה למניעה וצמצום של זיהום האוויר בישראל. במסגרת החוק, יונהג משטר נוקשה להפחתת זיהום האוויר במגזר התעשייתי, כשבמוקד החוק ניצבים מפעלי התעשייה הגדולים והמזהמים במשק, בהם בתי הזיקוק ותחנות הכוח. הללו יהיו חשופים לקנסות שיגיעו עד למעלה ממיליון ש"ח, לעונשי מאסר של עד שנתיים וסנקציות סגירה.

תוך ארבע שנים, בשנת 2012, תחויב הממשלה להציג תוכנית רב שנתית מאושרת לצמצום זיהום אוויר, שיוביל השר להגנת הסביבה ואשר תחייב שורת משרדי ממשלה אחרים לשתף פעולה. במסגרת התוכנית ייקבעו יעדים ברורים לצמצום הזיהום, האמצעים ולוחות הזמנים להשגתם.

"חוק סביבתי חסר תקדים"

מאחורי יוזמת החוק עומדת עמותת "אדם, טבע ודין" וחבר הכנסת שקידם אותו בתחילת דרכו היה עומרי שרון. בישורת האחרונה של הכנת החוק עד לאישורו הסופי לקחו חלק שלושה חברי ועדת הפנים והגנת הסביבה - היו"ר אופיר פינס, דב חנין ומשה גפני. ח"כ אופיר פינס: "זהו רגע היסטורי בו מאשרת הכנסת חוק סביבתי אסטרטגי חסר תקדים בהיקפו ובהשלכותיו. היום הטלנו חובה על הממשלה להיאבק בנחישות בבעיה האקולוגית והצטרפנו לקהילת המדינות המפותחות בכל הנודע לאיכות סביבה".

לדברי ח"כ דב חנין, "אישורו של החוק מהווה נקודת מפנה בהתייחסות לזיהום האוויר הפוגע בבריאותנו. לאורך הדרך נתקלנו לא פעם בהתנגדויות של בעלי אינטרסים, אך בסופו של דבר אנחנו מביאים חוק שישרת את האינטרס הרחב של הציבור".

ח"כ משה גפני הוסיף: "זוהי עליית מדרגה בשמירה על אוויר נקי. היות ובממשלה עדיין לא הפנימו את חומרת העניין, אישור החוק בכנסת כופה עליהם את ההתמודדות עם השלכות הזיהום על בריאות".

מנכ"ל "אדם, טבע ודין", עו"ד ציפי איסר אמרה כי "זהו אחד ההישגים הגדולים ביותר על סדר היום הסביבתי. יחד עם זאת, מלאכתנו לא תמה, האתגר הגדול של יישום החוק על ידי משרד הגנת הסביבה עוד לפנינו".

קנסות ומאסר למזהמים

על-פי עיקרי הדברים, 150 המפעלים הגדולים במשק, ובניהם מגזרי תעשיית האנרגיה, המינרלים, הכימיקלים, הפסולת והתעשייה הביטחונית, יידרשו להקים תחנות ניטור לטובת מערך נתוני זיהום ארציים שנתוניו יפורסמו באופן שוטף. כל אחד מהמפעלים הללו יחויב בהנפקת היתר פליטה שפרטיו יהיו נתונים לעיון הציבור והן להערותיו. היתרי הפליטה יחודשו מדי שבע שנים. ביטול היתר פליטה, בשל הפרת הוראותיו או מסירת פרטים כוזבים, יביא לסגירתו של המפעל. תעשייה בינונית וקטנה תהיה כפופה להוראות דומות, אלא שהמנגנון להסדרתן יתבסס על תנאי רישיון עסק.

עבירות על הוראות החוק יגררו קנסות מנהליים שגובהם ינוע בין 100 ל-800 אלף שקל שישולמו תוך 30 יום. המפעלים שישאו בקנס יחויבו לפרסם, על חשבונם, את נסיבות העבירה והסכום ששולם כקנס. בבתי המשפט יהיו המזהמים חשופים לעונשים שיגיעו עד לשנתיים מאסר או עד מיליון ומאתיים אלף שקל. בנוסף לעונשי המאסר והקנסות, יהיה בית המשפט רשאי לחייב את המורשעים בתיקון המפגע הסביבתי שגרמו או במימון הוצאות השיקום.

ציי רכב גדולים, בהם חברות ליסינג בהן למעלה ממאה רכבים פרטיים וחברות הסעה בהן למעלה מחמישים רכבים סחריים, יקבלו הוראות למניעת זיהום אוויר מהמשרד להגנת הסביבה, למשל התקנת ממירים קטליטיים בכל רכב בצי. ביוזמת חבר הכנסת גלעד ארדן שולבה לתוך החוק החובה כי בפרסומות לכלי רכב יחויבו היבואנים והמשווקים לציין את רמת הזיהום שפולט הדגם המפורסם. נתוני הזיהום הנפלט מהרכבים יוצגו בכל אולמות המכירה, זאת בהסכמה מלאה של נציגי היבואנים במהלך דיונים בהצעת החוק. כלפי הנהגים יפעלו פקחי המשרד להגנת הסביבה לאכיפת תקני הפליטה המותרים, בין היתר על ידי שלילת רישיון רכב.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום