רפואה משלימה כרפואת משפחה

(0)
לדרג

כאשר הרפואה המשלימה חוברת לרפואה הקונבנציונלית, נוצר שלם הגדול מסך כל חלקיו ונפתחות דרכים לטיפול הוליסטי במחלה ובגורמיה

מאת: אייל מצרי-דורון

הרפואה המשלימה כאן כבר הרבה זמן ובכל זאת לא מעט אנשים מופתעים לשמוע ולגלות שניתן לטפל ברפואה סינית במגוון רחב מאוד של בעיות בגילאים שונים.



הרפואה משלימה מסתכלת על האדם השלם - גוף ונפש. כיום ניתן לזהות מגמה ברורה של שילוב ידע ומיומנויות מהרפואה הקונבנציונלית-מערבית מחד ומהרפואה המשלימה מאידך. שתי הגישות משלימות זו את זו ומשרתות את הציבור כמכלול שלם אחד אשר גדול מסך מרכיביו.

למטפל ברפואה סינית חשוב להבין גם את הפוטנציאל החיובי של המטופלים - הפוטנציאל ה"בריא" והאישי שאותו אנו משתדלים לבטא בחיי היום יום, מינקות ועד ז?קנה.

מחלה מייצגת מצב שבו האיזון הטבעי מופר והפוטנציאל הבריא מתבטא בדרכים פתולוגיות כגון כאב, חולשות וכו'. הגורמים לכך רבים ומגוונים ובדרך כלל מתקשרים להשפעת החיים על האדם (תנאים סביבתיים, מצב רגשי, הרגלים שונים ועוד). מסיבה זו גם הטיפול מקבל צביון אישי ומותאם לאדם ולמצבו המיוחד. על כן ברפואה סינית יינתנו לא פעם טיפולים שונים לאנשים שלקו באותה המחלה, מתוך מטרה להשיב את האיזון האישי על כנו ובתוך כך לטפל לא רק במחלה, אלא גם בגורמים האישיים והייחודיים אשר בעטיים האדם הפך פגיע למחלה כזו או אחרת.

מבט אחר על בריאות וחולי

למעשה, רוב מצבי החולי ניתנים לטיפול ברפואה סינית, ובחלוקה כללית נראה מספר מצבים עיקרים אשר מדגימים את גישתה של הרפואה המשלימה לכל המשפחה ולכל החיים.

בעיות אקוטיות מייצגות תופעות פתאומיות, שלהן השפעה על קו בריאותו של האדם. בין התופעות הללו ישנם חבלות, נקעים, היתפסות שרירים, דלקות פתאומיות (נגיפיות וחיידקיות) ובנוסף החלמה ושיקום מתאונות שונות.

מצבים רגשיים ומנטליים מבטאים מצוקה של הנפש ולרוב גורמים לתופעות גופניות נלוות ומשפיעים עליהן. בין המצבים הנפוצים ביותר נמצא חוסר שקט, חרדות, דאגות, מתחים, כעסים וכו'.

תופעות כרוניות הן תופעות חוזרות ונשנות, שמתקבעות בגוף עם הזמן ולא פעם אף מחריפות ובדרך כלל פוגעות באיכות החיים. לדוגמה: אלרגיות, מיגרנות, בעיות שינה, כאבים טרום וסתיים ועוד.

מחלות כרוניות מייצגות מצבים שבהם קיים נזק בלתי הפיך לאיברים, מערכות, תהליכים, או רקמות יסודיות בגוף (לדוגמה: סוכרת, רמת כולסטרול לא תקינה, לחץ דם לא מאוזן, פגיעות אורטופדיות חריפות כגון נזק לדיסקים ועוד). לטיפול המשלים במחלות כרוניות חשיבות רבה מאחר והטיפול התרופתי המקובל מאזן את הסימפטומים העיקרים במחלות אלו, אך אינו מטפל בגורם היסודי למחלה, גורם אשר ממשיך להתקיים "מתחת לפני השטח" ולאורך זמן מחריף ומחליש את המערכת הפגועה ואת הגוף כולו. חשוב לזכור כי הגוף מתקיים ופועל כיחידה אחת שלמה, שבה התפקוד התקין של כל אחת מהמערכות תלוי בתפקודן התקין של המערכות האחרות. מסיבה זו מחלה כרונית בכל מערכת שהיא מחלישה את שאר המערכות ופוגעת בתפקודן.

הטיפול הסיני במחלות אלו מתייחס לגורם המחלה היסודי, למערכת הפגועה, לנזקים שונים שנוצרו עד כה בגוף ולאיזון החשוב שבין המערכת הנ"ל לשאר מערכות הגוף אשר עובדות עמה ומושפעות ממצבה. לאורך זמן ניתן לראות שיפור גם בסימפטומים האופייניים של המחלה הכרונית כגון רמות סוכר, שומנים, לחץ דם וכו'.

מבעד לעיניים סיניות

איזון כללי ושדרוג הם מונחים נדירים בתחום הרפואה המערבית, אשר בדרך כלל נכנסת לתמונה רק כאשר נוכחת מחלה. ברפואה משלימה אנו מטפלים גם בבריאים וזאת על סמך אבחנת הפוטנציאל האישי של האדם, הבנתו והבאתו לידי ביטוי. על פי הראייה הסינית לכל אדם מאפיינים ויכולות אישיות וייחודיות שאותן ניתן לפתח, לטפח ולהדגיש. טיפולי האיזון ברפואה סינית מכוונים לתמוך ביכולתו של האדם להיות במיטבו, לבטא ולממש את הפוטנציאל האישי שלו.

רפואה מונעת מתקשרת לאיזון כללי ומתייחסת להשפעת עונות השנה על חיינו. אנו נתונים להשפעתם המתמדת של חוקי הטבע אשר מכתיבים את התנאים על פני האדמה ואינם בשליטתנו. על פי הקלאסיקה הסינית, טיפולי איזון והכנה לעונה הקרבה מהווים בסיס חשוב למניעת מחלות אשר מתעוררות ביסודן על רקע חוסר איזון עם הטבע.

לרפואה מונעת חשיבות מיוחדת בגיל המבוגר כאשר הגוף נחלש באופן טבעי ונוטה לצאת מאיזון ביתר קלות. מצבים קשים ומחלות סופניות מצריכים בדרך כלל טיפול משולב -קונבנציונלי ומשלים, גופני ונפשי.

במחלת הסרטן ובמחלות נוספות הטיפול הקונבנציונלי חיוני אך קשה והתהליך כולו כרוך בתופעות לוואי שונות, כמו חולשה משמעותית של מערכת החיסון ועוד. בנוסף, מתפתחת פגיעה במצב הרגשי-נפשי של החולה ושל בני המשפחה הקרובים אשר עוברים גם הם תהליך קשה וכואב. דגשים עיקריים בטיפול המשלים הם טיפול באדם ובמחלה במקביל לטיפול הקונבנציונלי, חיזוק מערכת החיסון, טיפול בתופעות לוואי ובמצוקה הנפשית, חיזוק הכוחות הנפשיים וטיפוחם, יעוץ והדרכה לבני המשפחה ועוד.

לרפואת נשים מקום חשוב ומיוחד ברפואה הסינית - מזמן תחילת הווסת ועד לאחר גיל המעבר, דרך הכנה להיריון, פוריות, חיזוק ואיזון לאחר לידה. לשימור הנשיות חשיבות מיוחדת בגלל השינוי ההורמונלי שמתחולל בגיל המעבר וממנו התפתחו שיטות אנטי אייג'ינג רבות.

השמנה ושמירת משקל הם נושאים נוספים שמעניינים נשים וגברים רבים ואף הם ניתנים לטיפול ברפואה סינית. הטיפול, כמו בכל מצב אחר, מבוסס על אבחנה אישית של האדם ועל הרקע הרפואי שלו, שבהתאם להם יינתנו טיפול והדרכה מתאימים להשגת האיזון הרצוי.

לחוכמת העבר ולקדמת ההווה יש הרבה מה להציע. אין ספק שבעתיד נהיה עדים לרפואה שלמה יותר - רפואה אינטגרטיבית שמאפשרת טיפול מקצועי, איכותי ומדויק בעיתות מחלה ובריאות, כמענה לבעיות קיימות וכרפואה מונעת, כמו גם ככלי עזר לאיזון ולשימור הגוף והנפש ולטיפוח הפוטנציאל הייחודי של כל אחד ואחת.

אייל מצרי-דורון הוא מטפל ברפואה סינית, רפלקסולוג ומטפל שיאצו בכיר, מרצה לרפואה סינית ויועץ לאיזון אורח החיים ע"פ הרפואה המשלימה.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום רפואה משלימה
פורום רפואה סינית
פורום רפואה שלמה - רפואה פנימית עם רפואה משלימה וביולוגית

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום