חינוך למניעת אוסטיאופורוזיס

(0)
לדרג

תוכנית לשינוי אורח החיים, אשר כללה ביצוע פעילות גופנית וצריכת סידן בקרב אימהות וילדיהן, נמצאה יעילה למניעת אוסטיאופורוזיס

מאת: מערכת zap doctors

אוסטיאופורוזיס היא בעיה משמעותית בבריאות הציבור, בעיקר בקרב נשים, ושכיחותה עולה ככל שאוכלוסיית העולם גדלה ומאריכה ימים. פעילות גופנית וצריכה מספקת של סידן במהלך תקופת הילדות וההתבגרות יכולות לעזור בהשגת מסת עצם מירבית. כמו-כן, הן יכולות לסייע בהפחתת הסיכון לשברים בהמשך החיים. מסת עצם נמוכה בגיל הילדות מהווה גורם סיכון גם לשברים בילדות, מה שמצביע על כך שלהשגת מסת עצם אופטימלית יש יתרונות מיידיים מעבר ליתרונות ארוכי הטווח.

עידוד לאורח חיים בריא

תוכנית לשינוי אורח החיים שנערכה באוסטרליה וכללה פעילות גופנית וצריכת סידן בקרב אימהות וילדיהן, נמצאה יעילה למניעת אוסטיאופורוזיס. במאמר חדש שפורסם במרץ 2008 ב-European Journal of Clinical Nutrition, תיארו החוקרים מאוניברסיטת טסמניה באוסטרליה את השיטות בהן השתמשו האימהות, כדי לשפר את צריכת הסידן ואת מידת הפעילות הגופנית בקרב ילדיהן.

^^השיטות של האימהות כללו:^^

העלאת המודעות לחשיבות הסידן - "לדאוג שהילדים יקבלו 3 מנות של מוצרי חלב ביום", "להיות מודעים שהם יקבלו סידן בתזונה באמצעות חלב, יוגורט וגבינה".

להבטיח שמזונות עתירי סידן יהיו זמינים: "אני תמיד דואגת שיהיה חלב ויוגורט במקרר", "אני קונה לילד את הגבינה שהוא אוהב".

להוות מודל לחיקוי: "כשהילדים שלי רואים שאני שותה חלב, הם יודעים שאם אמא שלהם יכולה גם הם יכולים", "כשהילדים רואים פעילות גופנית, הם מבינים את חשיבותה", "אני מנסה להעביר להם את ההנאה שבפעילות".

להיות מקור למידע: "הילד יודע שטוב לשתות חלב בשביל העצמות".

זיהוי הפעילות שהילדים אוהבים לעשות: "הילד שלי לא אוהב ללכת, אז במקום להגיד לו בוא תלך איתי הוא רוכב על האופניים", "אירגנתי לבתי פעילויות עם החברות שלה".

לעשות פעילויות יחד: "אני אומרת תעזבי את המחשב בואי נצא להליכה יחד", "את יכולה לעזור לי? אני רוצה להיכנס לכושר בואי להליכה איתי", "אני לוקחת את הבת שלי לטיול עם הכלב בים".

האימהות מרגישות כמדריכות לעידוד לאורח חיים בריא, פעילות גופנית והרגלי אכילה טובים. הן ציינו שינויים ספציפיים ופרקטים שעשו בתזונה: ראשית, מעבר מחלב רגיל לחלב מועשר בסידן. שנית, תוספת גבינה בכריך לבית הספר ותוספת יוגורט לבית הספר (בנוסף למוצר חלב בבוקר ובערב). בנוסף, שתיית יוגורט במקום חלב (לילדים שלא אוהבים חלב) והחלפת מזונות עתירי סידן במזונות אחרים, למשל לשתות חלב במקום מיץ או דגני בוקר עם חלב במקום לחם עם חמאה.

רוצים שינוי?

השינויים באורח החיים לא היו קלים והאמהות ציינו גם קשיים ומכשולים: לפעילות בחוץ התגלו קשיים, כגון - מזג אויר בעייתי, חוסר במגרשי משחקים, לא בטוח ללכת בלילה. בנוסף, היו תפיסות מוטעות לגבי מזונות עתירי סידן - נערות בגיל ההתבגרות מקשרות בין מוצרי חלב לאחוזי השומן.

קושי נוסף התגלה עקב אורח חיים עמוס, הכולל: אכילה בדרך, אין זמן לבשל, הורים חוזרים מאוחר והילדים רעבים ורוצים לאכול עכשיו, הילדים הולכים מבית הספר ישר לחוגים ולחברים ולא אוכלים בבית. בנוסף, חלק מהמשפחות לא קיבלו את המזון החדש: "ניסיתי להחליף את החמאה בטחינה ובעלי אמר שזה לא אוכל נורמלי". בנוסף, מחירי הפירות והירקות גבוהים מאלה של החטיפים.

האמהות תיארו יותר הזדמנויות לשנות ולהשפיע ישירות על המזון אצל ילדים קטנים. ככל שהילדים גדלים הם לוקחים יותר אחריות על התזונה שלהם. נראה שיותר קשה לשנות את הפעילות הגופנית מאשר את התזונה. גם ללא הכוונה ספציפית, אימהות יכולות לגרום לשינוי אורח החיים של ילדיהן. המחקר מספק תמיכה לגישות המתמקדות בשינוי אורח חיים משפחתי.

בואו לדבר על זה בפורום אימון, כושר גופני ותזונה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום