ביילין לדוקטורס: המצב שערורייתי

(0)
לדרג

ח"כ ביילין התייחס להודעת משרד הבריאות, לפיה תחלואת סרטן הריאות בנהריה גדולה פי 10 מהממוצע הארצי עקב חשיפה לאסבסט

מאת: מערכת zap doctors

ועדת הפנים והגנת הסביבה קיימה השבוע "דיון מהיר" בנושא היעדר הטיפול בחומר האסבסט בנהריה. מנתונים אשר הציג בוועדה ד"ר שיהב שיהב, רופא נפת עכו במשרד הבריאות, עולה כי התחלואה בסרטן ריאות בקרב תושבי נהריה, אשר נחשפו לאסבסט, גבוהה פי עשרה מכל מקום אחר בארץ. לדבריו, מספר האנשים שנחשפו לחומר בנהריה עומד על כ-5,000 איש. עוד עולה מנתוני משרד הבריאות כי ניתן לייחס כ-70% ממקרי הסרטן מסוג מזותליומה לחשיפה לאסבסט. זאת ועוד, גם עישון צוין כגורם המכפיל את הסיכון.

הנושא זכה לבולטות תקשורתית לאחר שהתברר כי מפעל איתנית ייצר במשך שנים מוצרי אסבסט בנהריה. פסולת אסבסט רבה מצויה באזורים הגובלים במפעל, ובחלקה אף שימשה את תושבי נהריה לבניית שבילים, גגות, דרכים וכ"ו. סיבי האסבסט שהתפזרו ועודם מתפזרים באוויר מסכנים את הציבור הרחב המתגורר באזור.

מהדיון בוועדת הפנים והגנת הסביבה התברר כי הטיפול בנושא האסבסט בנהריה "נופל בין הכיסאות". מצד אחד ניצב המשרד להגנת הסביבה, שם טוענים כי הבעיה בעיר היא חלק ממפגע כולל באזור הגליל המערבי, ולדברי תמר בר און, ראש אגף אבק מזיק במשרד להגנת הסביבה, "זהו הפרויקט הגדול ביותר שהמשרד מתכוון להוביל". מסקר שבוצע לאחרונה במשרדה של בר-און נמצא כי ישנם מאות אתרים בישראל המכילים כ-150 אלף קוב אסבסט, כמחציתם בחצרות פרטיות של תושבים.

יו"ר וועדת הפנים, ח"כ אופיר פינס, ביקר בחריפות את עמדת המשרד ואמר: "כבר 14 שנים אנשים מתים ואתם מדברים בלשון עתיד - זו אדישות בלתי נסבלת".

תושבים משלמים בחייהם

נשאלת השאלה כיצד עיריית נהריה התמודדה עם ההזנחה בנושא הטיפול באסבסט. המשרד להגנת הסביבה העביר 3 מיליון שקל לעירייה, אך הכסף לא נוצל, לטענת מנכ"ל העירייה דני חמיאס, מאחר שיועד ל-3 אתרים ספציפיים, אשר בשניים מהם כלל לא נמצא אסבסט.

חמיאס הוסיף כי בתקציב העירייה "אין אגורה שחוקה שמוקדשת לנושא". ח"כ פינס השיב: "הסכום שהועבר על ידי המשרד להגנת הסביבה הוא טיפה בים וגם זה לא נוצל בגלל כשל בירוקרטי. תושבים משלמים בחייהם על המפגע ובמקום לרוץ משר לשר בבקשה לתקציב, העירייה עסוקה בלשתול פרחים ולשפר את פני העיר".

ח"כ יוסי ביילין, שיזם את הדין, אמר כי "הרצון של העירייה למנוע פאניקה ופגיעה בתיירות הוא כנראה אחת הסיבות לכך שנושא זה לא זכה עד היום לטיפול חירום".

ועדת הפנים תקים ועדת מעקב לטיפול בבעיית האסבסט בנהריה בראשותו של ח"כ ביילין, אשר תפקח על התקדמות הגורמים השונים. לצד דברי הביקורת שהשמיעו חברי הכנסת בתגובה לתמונת המצב שהוצגה, פנתה ועדת הפנים לשר האוצר בדרישה להקצות מיידית תקציב לטיפול בנושא.

קשר של שתיקה

ח"כ יוסי ביילין אמר הבוקר (ד') לדוקטורס, כי המצב הוא בגדר "שערוריה". "כל העיר מלאה באסבסט - שבילים בין בתים, לולים, חצרות ועוד", אמר לאחר שעשה סיור בעיר.

ביילין ציין במפורש כי מדובר בקשר של שתיקה: "רוב האזרחים לא ממהרים לחשוף את החצרות לבדיקה, מכיוון שהם יודעים שהערך של ביתם יירד, אם ירצו למכור אותו. הם גם לא חוששים, מכיוון שמדובר באסבסט כבוש מתחת לאדמה, והנזק הופך למשמעותי כאשר החומר נמצא באוויר".

ח"כ ביילין מעריך כי יש להשקיע מאות מיליוני שקלים לטיפול בבעיה. "נבצע בדיקה על מנת לראות בדיוק במה מדובר, מהם הפתרונות ומהי העלות". רעיון אחד שכבר הוצע הוא לייבש חלק מסוים, צמוד לחוף הים, ולקבור שם את האסבסט. מכיוון שמדובר בהוצאה גדולה מאוד, עלתה גם אפשרות לתת לגוף פרטי לטפל בפרויקט. כאמור, לאחר שהדברים ייבדקו, הם יוצגו בפני ועדת הפנים ויתקבלו החלטות.

הסכנה שבחשיפה לאסבסט נובעת מעמידות הסיבים בסביבה ובנוף; אין לאסבסט מראה של חומר מסוכן, ואין הוא מפיץ ריחות לא נעימים, אולם הוא עלול לגרום לסרטן ולמחלות חשוכות מרפא.

בואו לדבר על זה בפורום סרטן ריאה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום