דנטופוביה - חרדה מטיפולי שיניים

(0)
לדרג

כרבע מהציבור חרד מביקור במרפאות שיניים. החרדתיים שביניכם יופתעו לגלות שמפגש עם רופא שיניים יכול להסתיים גם בחיוך

מאת: ד"ר שלמה ברק

חרדה מרפואת שיניים, המכונה "דנטופוביה", נובעת פעמים רבות מחוויה טראומטית שעבר המטופל בילדותו, דוגמת טיפול שיניים שבוצע ללא אלחוש מקומי, או טיפול שבוצע בניגוד לרצונו כילד ועוד.

החרדה הזו עלולה לגרום למטופל להימנע מטיפולי שיניים, וכתוצאה מכך להגיע למצב של הזנחה משמעותית שתגרור אחריה מספר רב יותר של טיפולי שיניים, חלקם מורכבים ויקרים יותר.

הפחד מרעש המקדחות, הריח החריף האופייני לחומרים בהם נעשה שימוש במרפאת השיניים, מראה מחט זריקת האלחוש, הפחד מהדם ומהמכשירים לקידוח התלויים מעל הכסא הדנטלי גם הם תורמים לחרדות המטופל. כאשר נלווים לכך תחושת איבוד שליטה של המטופל כתוצאה מישיבה עם פה פתוח לרווחה וביצוע פעולה רפואית במקום כה אינטימי בגוף, הדבר עלול ליצור חוסר אונים וחרדה שאינם בהכרח הגיוניים.

בזמן של "התקף חרדה" המטופל חש אובדן שליטה מוחלט, כאבי ראש וסחרחורות, דופק לב מואץ, הזעה ויובש בפה, נשימה מוגברת ומואצת ולעיתים אף הרגשת חנק. החשש לחוות מחדש מצב חרדתי זה, מונע מהמטופל לחזור על אותה חוויה לא נעימה.

כל הדרכים להפגת החרדה

נשאלת השאלה כיצד ניתן להתמודד עם חרדה דנטלית - תופעה שנפוצה בקרב כ-25 אחוזים מכלל האוכלוסייה. הפתרונות הבאים יסייעו לחרדתים שביניכם להתמודד עם התופעה.

^^ פגישת היכרות ושיחה עם הרופא המטפל^^. הרעיון הוא לקבוע פגישה מקדימה ללא קבלת טיפול דנטלי כלשהו. במהלך הפגישה ייתן הרופא למטופל הסבר על הטיפולים הדנטליים המיועדים לו, המכשירים בהם יעשה שימוש וכו'. במקרה של ילדים, ואפילו במקרה של המבוגרים אפשר להיעזר בדוגמא של מטופל מוכר שעבר טיפול דומה, ובכך ליצור הרגעה נקודתית בקרב המטופל הפוטנציאלי.

^^שימוש ב"גז צחוק" במהלך הטיפולים^^. גז צחוק הינו תערובת של חנקן וחמצן הניתנת למטופל לפני הטיפול בשאיפה. הגז פועל על קליפת המוח על ידי העלאת סף הכאב אצל המטופל ויוצר תחושה של ריחוף ורוממות רוח. במהלך כל הטיפול, המטופל שרוי בהכרה מלאה. מיד עם סיום הטיפול נעלמת השפעת הגז. לגז אין כל השפעה על תפקוד המטופל. הטיפול בעזרת "גז הצחוק" מקובל מאוד אצל ילדים שמתקשים לשתף פעולה בעת מתן טיפולי שיניים.

^^ביצוע הרדמה חלקית בזמן הטיפול^^. בשיטת טיפול זו מקבל המטופל תרופות מטשטשות לפני הטיפול ובמהלכו. הטיפול התרופתי ניתן על ידי רופא מומחה להרדמה. בזמן הטיפול, המטופל למעשה מנומנם חלקית, אך חושיו נותרים עירניים. במשך כל הטיפול אצבע ידו של המטופל מחוברת למוניטור מיוחד הבודק את רמת החמצן והדופק. ביצוע הרדמה חלקית מחייב פגישה מקדימה עם רופא מרדים לטובת תחקיר על מצבו הבריאותי של המטופל.

^^ביצוע טיפולים בהרדמה כללית^^. מדובר בטיפולים הניתנים למבוגרים וילדים ונועדים לאלו הסובלים מחרדה דנטלית קשה, או עבור מי שצריך לעבור סדרת טיפולים ארוכה במיוחד וקיים חשש שלא יתמיד בהם אם לא יבצע אותם בו זמנית. טיפול זה ניתן גם לילדים, על מנת למנוע מהם טראומה וחרדות עתידיות כתוצאה מטיפול שיניים מורכב.

לפני ביצוע הרדמה כללית נבדק הילד או המבוגר על ידי מומחה להרדמה ומבצע בדיקות נוספות, כגון בדיקות דם, צילומי רנטגן, בדיקת א.ק.ג ועוד. בתום טיפול שיניים שנעשה בהרדמה מלאה, מועבר המטופל לחדר התאוששות וכעבור מספר שעות עשוי לחזור לביתו עוד באותו היום. במהלך ההרדמה הכללית מערכות הגוף, כמו דופק ונשימה, מנוטרות ע"י הרופא המרדים, אשר שולט במצב התרדמת של המתרפא. לביצוע טיפולי שיניים שונים דווקא בבית חולים יש יתרונות ברורים - רובם ככולם טמונים בשירותים ההיקפיים שמקבל המטופל במהלך שהייתו במכון, מצוותי המומחים השונים בבית החולים.

ד"ר שלמה ברק, מנהל המכון לרפואת שיניים וכירורגיית פה ולסת במרכז הרפואי הלל יפה.

בואו לדבר על זה בפורום חרדה דנטלית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום