התייבשות לאחר ניתוח הרזיה

(0)
לדרג

ממצאי מחקר חדש מראים, כי במהלך 90 הימים הראשונים שלאחר ניתוח הרזיה סובלים רבים מהמטופלים מהתייבשות. עוברים למשמעת מים

מאת: ד"ר אסנת רזיאל

ניתוח הרזיה דורש מהמטופלים להסתגל לאורח חיים חדש. מסתבר שמטופלים אשר חוזרים לאשפוז לאחר ניתוח הרזיה, סובלים במרבית המקרים מבחילה, הקאה והתייבשות. עקב הקיבולת הקטנה של הקיבה לאחר ניתוח הרזיה, חשוב מאוד להקפיד על שתייה רצופה במשך כל היממה, כדי להימנע מהתייבשות.

בכנס הכירורגי הבריאטרי השנתי, שהתקיים החודש בוושינגטון בארה"ב, הוצגו נתונים ממחקר, המצביעים על כך שרוב האשפוזים במהלך 90 הימים הראשונים שלאחר ניתוח הרזיה נובעים מחוסר שתייה מספקת והתייבשות, מצב שניתן לזהותו מוקדם ולטפל בו על-ידי עירוי נוזלים גם במסגרת קופת החולים. הנתונים הוצגו על-ידי החוקר הראשי, ד"ר טוד קלוג, כירורג בריאטרי בכיר מהמחלקה הבריאטרית באוניברסיטת מינסוטה שבמניאפוליס ארה"ב, הנחשבת מהמובילות בניתוחים הבריאטריים בארה"ב מזה 50 שנה.

חוזרים לבית חולים

החוקרים בחנו 1,222 גיליונות אלקטרונים של מטופלים שעברו ניתוח הרזיה, ואיתרו את אלה שהתקבלו לאשפוז חוזר במהלך 90 הימים הראשונים שלאחר הניתוח. 173 מטופלים ביקרו 252 פעמים בבית החולים, בשלושת החודשים הראשונים שלאחר ניתוח מעקף קיבה. 58% מאלו שחזרו לבית החולים בחודש הראשון שלאחר הניתוח, הגיעו מהסיבות הבאות: בחילה, הקאה, התייבשות, כאב בטן שעבר עם מתן משככי כאבים או בעיות בפצע הניתוח. בחודש השני 56% מהביקורים בבית חולים נבעו מסיבות אלו ובחודש השלישי 49% מהפניות. מנתוני המחקר עולה, כי מובטלים שעברו ניתוחי הרזיה פנו יותר למיון והתקבלו יותר לאשפוז. יתכן שמעורבות טובה יותר של קופת החולים או העובדים הסוציאליים בקהילה היו מונעים אשפוזים אלו.

התייבשות הינה מצב של מחסור בנוזלים בגוף. שיעור הנוזלים התקין הוא 70% מהגוף, והוא חיוני לפעילות התקינה של המנגנונים השונים של הגוף. ההתייבשות מתרחשת כאשר כמות הנוזלים הנקלטת דרך הפה קטנה מהכמות אותה מאבד הגוף בשתן, בצואה, בנשימה באידוי דרך העור או בהקאות. במצב התייבשות, מצטמצם נפח הדם והזרמתו לחלק מהאיברים מפסיקה כמעט כליל; זאת, על מנת להזרים דם למערכות החשובות יותר (דם, נשימה ועצבים). בנוסף, פוחתת הזרמת הדם לכליות, מה שמוביל להקאה ולהחרפה נוספת של מאזן הנוזלים בגוף.

הקיץ החם בארצנו מחייב שתייה מרובה. למטופלים שעברו ניתוחי הרזיה ישנו נפח קיבה קטן, ולפיכך השתייה היא לרוב איטית, לפחות בחודשים הראשונים שלאחר הניתוח. חשוב להקפיד לשתות במהלך כל היום ובעיקר מים. לעיתים, עבודה נמרצת משכיחה מאיתנו את הצמא; פיתרון טוב לכך הוא להכין בתחילת יום העבודה קנקן מים צוננים וכוסות על השולחן ולהקפיד לשתות לרוויה.

ד"ר אסנת רזיאל היא כירורגית, מומחית בניתוחי הרזיה, המנהלת הרפואית של מלב"י - המרכז הרפואי לטיפול בהשמנת יתר, מקבוצת אסיא מדיקל.

בואו לדבר על זה בפורום פתרונות ניתוחיים להשמנת יתר.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום