תרופות ורוקחות: כינה לא חביבה

(0)
לדרג

הילד מגרד בראשו? כנראה ש"אורחים" לא רצויים הגיעו לביקור. דוקטורס מכריז על כוננות כינים: המאבק בחרקים הקטנים מתחיל

מאת: אילן שקד

הכינים הן חרקים קטנים, חסרי כנפיים, בגודל 1-2 מ"מ, המלווים את האדם מראשית האנושות. מחלקים את הכינים על פי מיקומן: כיני הקרקפת, כיני הגוף וכיני הבושת. בכל שלושת הסוגים, נקבות הכינים ניזונות מן הדם אותו הן מוצצות מהעור. הרוק של הכינה הנקבה נשאר בעור וגורם לגרד עז שהוא מהמאפיינים הבולטים של המחלה.

הכינים שכיחות במיוחד בקרב ילדים בגיל הגן ובית הספר היסודי. הטיפול בהן מגוון: השוק רווי במבחר רחב של מוצרים קונבנציונליים וטבעיים. ואולם, בשלב מסוים הכינה מפתחת עמידות לתכשירים, ומכאן הצורך בפיתוח מוצרים חדשים.

המשימה: השמדת הכינים

רבים מהמטופלים רוכשים מוצרים תרופתיים, אך הנכונות להתנסות בטיפול הטבעי הולכת וגדלה, בעיקר מצד אלו החוששים מפגיעה בקרקפת כתוצאה מהחומר הפעיל של התרופות. כך למשל, תכשירי שיער המכילים תמציות מצמח הרוזמרין טובים למניעה מפני הידבקות בכינים, משום שריח הרוזמרין דוחה אותן. עם זאת, הרוזמרין אינו יעיל לצורך השמדת הכינים.

כאשר אחד מבני המשפחה נדבק בכינים, מומלץ לבדוק את שאר ראשי המשפחה באופן רצוף עד להיעלמות הנגע. בשוק קיימים סוגים שונים של מסרקים צפופי שיניים, המסייעים בהרחקת ביצי הכינים. סירוק סדיר של השיער יסייע בשמירה על ניקיון הראש של הילד לאורך זמן. מומלץ להשתמש במסרקים המגיעים עד לעור הקרקפת, מכיוון שהסירוק שובר את רגלי הכינים, ובכך מונע מהן את יכולת האחיזה בסיבי השיער ואת היכולת להטיל ביצים. בנוסף, מומלצת הפרדה בין מצעים, מגבות ובגדים של האדם הנגוע לאלה של יתר בני המשפחה.

בחירת התכשיר המתאים

משך חיי הכינה מחוץ לראש יכול להגיע עד לשלושה ימים, לכן חשוב ביותר לכבס את הבגדים, המצעים והמגבות במים חמים. מזרנים, כורסאות ופריטים נוספים ניתן לנקות בעזרת שואב אבק. כמו-כן, מומלץ להשרות במים חמים מסרקים ומברשות שיער. במקרים של הידבקות מומלץ לחפוף ולסרק את השיער לעתים תכופות, בנוסף לשימוש בתכשירי הדברה ובמסרק כינים צפוף. החפיפה והסירוק יוצרים תנאים בלתי נוחים לקיום הכינים. הכינים רגישות לחום, לכן מומלץ לחפוף את הראש במים חמים, כמובן שלא חמים מדי.

ניתן למצוא על המדפים מגוון תכשירים לדחיית כינים, להשמדת כינים, להשמדת ולהסרת ביצים ועוד. חלק מהתכשירים רעילים, ומשום כך אינם מיועדים לטיפול בתינוקות ובנשים הרות ומיניקות. בכל מקרה חשוב לוודא כי לא קיימת רגישות מיוחדת למרכיבי התכשיר בקרב האנשים המטופלים. ברוב התכשירים המיועדים להשמדת כינים יש לחזור על הפעולה כשבוע עד עשרה ימים לאחר הטיפול, וזאת מפני שביצי הכינים מוגנות מפני התכשיר בעזרת קליפתן וחלקן עשויות לשרוד. הטיפול החוזר נועד להשמיד את הכינים הצעירות לאחר בקיעתן מהביצים, ולפני שהן יטילו ביצים חדשות.

בחוזר שפרסם משרד הבריאות במרץ 2008 נכתב: "לעיתים קרובות ממליצים ומשתמשים לטיפול בכינים בתמרוקים שקיבלו אישור משרד הבריאות לניקוי השיער או להיגנייה של הראש. תמרוקים שונים נושאים שמות העלולים להטעות את הצרכן, בכך שכוללים נגזרות של המילה כינה או כינים. יש לזכור שתמרוק מיועד לניקוי ואינו מיועד לטיפול בכינים. תכשירים המיועדים לטיפול בכינים מוגדרים כתכשירים רפואיים וחייבים להיות רשומים בפנקס התכשירים הרפואיים הממלכתי.

מגוון המוצרים בשוק

ניתן לחלק את הפתרונות הקיימים כיום בשוק לשלושה: מוצרים טבעיים, מוצרים כימיים והמסרק הצפוף שנועד להסיר את הכינים, אך אינו משמיד אותן או מונע מהן לחזור בעתיד.

^^המוצרים הטבעיים^^

צ'יק צ'ק של טבע - תכשיר טבעי להיגיינת הראש, עשיר בשמנים ובעל ריח חזק.
סרקל אקטיב של ד"ר פישר, על בסיס טבעי.
כימט של תמר - תרסיס שמנים טבעיים להיגיינת הראש.
אל כינים של סנו - תרסיס על בסיס טבעי.
כינקייר של מורז - ערכה לשימוש יומיומי. התכשיר מכיל הרכב של צמחי מאכל. בנוסף, הוא מכיל שמפו ומרכך.
ניקיטה של תרו - תכשיר טבעי המבוסס על שמנים מאוסטרליה ומאופיין כתכשיר טיפולי המיועד לקטילת כינים.

^^המוצרים הכימיים^^

חפיף של טבע - לא טיפולי, אלא רק אמור למנוע הידבקות.
זהו זה של טבע - מרכך שיער בצורת קרם הנועד להשמיד כינים תוך 10 דקות. פעילותו של התכשיר נמשכת כמה ימים לאחר הטיפול.
נוק - תמיסה להשמדת כינים וביצי כינים.
פרירורדם של רפא - קרם טיפולי בטיפול בכינמת הראש, הגוף וביצי כינים.
פארא פלוס של רפא - תרסיס לטיפול בכיני הראש וביצי כינים.

מוצר נוסף שיצא לאחרונה לשוק (על ידי מעבדות "רפא") מכונה "הדרין", ועשוי מסיליקון וללא חומרי הדברה. המוצר קוטל את הכינים בשיטה חדשה וייחודית: הסיליקון יוצר מעין מעטפת סביב הכינה, חונק אותה, וכך למעשה משמיד אותה. חשוב לציין כי המוצר קיבל התוויה רפואית ממשרד הבריאות.

^^מסרקים^^

אינומד של רקח - מסרק כולל זכוכית מגדלת לזיהוי עקבות כינים.
מסרק ASSY2000 - מוציא כינים וביצים באופן יסודי.

אילן שקד הוא מנהל שיווק בית מרקחת וטבע של רשת סופר-פארם. אלינה שטיינברג היא רוקחת מוסמכת ומבעלי בית המרקחת "שטיינברג" במזכרת בתיה.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום תרופות ורוקחות - תמיכה
פורום תרופות ורוקחות ברפואה משלימה

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום