הבהלה מאחורינו, הסיכון לפנינו

(0)
לדרג

השקט שאחרי הסערה: החשש ממגפת החצבת חלף, אך חשיבות החיסון נגד המחלה נותרה בעינה. על טיפול מונע

מאת: מערכת zap doctors

לפני מספר חודשים התגלו מספר מקרי חצבת, בעיקר באזור ירושלים. בציבור היתה תחושה כי מחלת החצבת הפכה למגפה של ממש, גם בעקבות שטף הדיווחים בכלי התקשורת. ואולם, החיסון של מרבית האוכלוסייה כנגד המחלה התברר כיעיל והחשש ממגפה שכך. על אף "הרגיעה היחסית", המודעות לסכנות במחלה ובעיקר החשיבות בחיסון נגדה עדיין רלוונטיות.

סכנת הידבקות

חצבת הינה מחלה ויראלית תפרחתית המלווה בחום, שיעול, דלקת עיניים והרגשה כללית ירודה. לרוב, היא חולפת מעצמה לאחר מספר ימים ללא טיפול. ההדבקה היא דרך האוויר ממקור נגוע; לדוגמא אדם שלא חוסן בעבר בחצבת עלול להיות גורם מדביק.

אפי הלפרין, מנהל היחידה למחלות זיהומיות בית החולים 'ביקור חולים' בירושלים ומנהל פורום מחלות זיהומיות בדוקטורס: "חצבת היא מחלה מדבקת מאד; לפי הערכה כ-80% מאנשים הנמצאים בקרבת חולה חצבת ידבקו בנגיף זה, במידה והם לא חלו בו בעבר או חוסנו ביעילות כנגדו".

חלק מהאוכלוסייה בישראל אינה מחוסנת באופן מלא. על-פי מידע מביה"ח הלל-יפה, בתקופה מסוימת, בין השנים 1957-1966 לא חוסנה האוכלוסייה כלל, בשל העובדה שהחצבת נחשבה מחלה שפסה מן העולם. משנת 1967 ועד לשנת 1978 בוצע חיסון אחד בלבד, והחל משנת 1978 החלו לחסן שוב חיסון מלא שקרוי חיסון משולש (MMR - חיסון נגד חצבת, חזרת ואדמת). החיסון ניתן בשתי מנות - הראשונה בטיפת חלב והשנייה בבית הספר היסודי. אוכלוסייה זו מחוסנת ואין חשש שיידבקו במחלה.

ההדבקה העקרית במחלה היא דרך תרסיס אוויר (אירוסול), למשל כזה הנפלט בשיעול או עיטוש, אך גם מהלך דיבור "רגיל". המחלה עשויה להיות קשה ולהתבטא בחום גבוה, חולשה, חוסר תיאבון, דלקת בעיניים, שיעול ופריחה אופיינית בעור.

חיסונים חיוניים

ד"ר הלפרין מדגיש, כי "למחלה גם מספר סיבוכים קשים אפשריים השכיחים יותר באנשים מבוגרים ועלולים לסכן את בריאותם, ובמקרים חריגים גם את חייהם. מדובר במצבים של דלקת ריאות, דלקת של רקמת המוח (אנצפליטיס), התייבשות והפלות ולידות מוקדמות בנשים הרות".

במדינות עניות, ובמיוחד באפריקה, חצבת גורמת לתמותה גבוהה של תינוקות שמצד אחד סובלים מתת תזונה, ומצד שני אינם זוכים לקבל חיסונים. על-פי הערכות, מתים בעולמנו כמיליון ילדים מידי שנה ממחלה זאת.

למחלה אין טיפול יעיל, אך יש אפשרות פשוטה למנוע אותה ואת סיבוכיה, ולצורך כך קיימים שני סוגים של חיסונים: 'חיסון פעיל' המורכב מנגיף חי מוחלש (שיוצר תגובה חיסונית אך לא גורם למחלה עצמה). כאמור, חיסון זה ניתן בארץ באופן שגרתי בגיל שנה ושוב בכתה א' ומעניק למקבלים אותו עמידות כנגד המחלה לכל חייהם. למרות חשיבות החיסון, ד"ר הלפרין מדגיש, כי "חיסון זה אינו מומלץ לנשים הרות ולאנשים עם פגיעות של המערכת החיסונית; עבורם קיים 'חיסון סביל' המורכב מנוגדנים מוכנים, שאותו נותנים לאדם שנחשף לחולה חצבת בתוך מספר ימים לאחר החשיפה".

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום