צרכנות רפואית מס' 144

(0)
לדרג

טיפול בסרטן השד, מכשיר לייזר לטיפול בנגעי עור, חיסון למניעת שפעת העופות ועוד - כל מה שחדש בצרכנות

מאת: מערכת zap doctors
טיפול בסרטן השד

סרטן שד גרורתי נוטה להתקדם בהדרגה, ובכל התקדמות נהוג להחליף את הטיפול בטיפול חדש, ומרבית החולות נזקקות למספר קווים טיפוליים. בחולות עם סרטן שד גרורתי מסוג HER2 חיובי קו הטיפול הראשון המקובל הוא הרספטין בשילוב עם כימותרפיה, מכיוון שטיפול זה נותן את הארכת החיים המשמעותית ביותר שנצפתה במחקרים קליניים בסרטן שד.

במחקר שנערך בגרמניה ופורסם בכנס השנתי של האגודה האמריקאית לאונקולוגיה קלינית (ASCO), נכללו חולות שקיבלו הרספטין בשילוב עם כימותרפיה כקו טיפול ראשון ומחלתן התקדמה. המחקר השווה את יעילות הטיפול בקו שני הרספטין בשילוב עם כימותרפיה לבין טיפול בכימותרפיה בלבד. נמצא שבכמעט אצל פי שניים מהחולות שקיבלו הרספטין עם כימותרפיה, הושגה הצטמקות משמעותית של הגידול או אף היעלמות מוחלטת שלו, לעומת קבוצת הביקורת, (48% עם הרספטין לעומת 27% ללא הרספטין). חולות נוספות רבות נהנו מהתייצבות המחלה למשך למעלה מ-6 חודשים.

המשך הטיפול בהרספטין לקו הטיפולי השני בנוסף לכימותרפיה האריך את משך החיים ללא התקדמות המחלה בכמעט 3 חודשים, בהשוואה למתן כימותרפיה לבד (8.2 חודשים עם הרספטין לעומת 5.6 חודשים ללא הרספטין - הבדל משמעותי סטטיסטית). ד"ר נעה אפרת (בן-ברוך) מנהלת המכון האונקולוגי במרכז רפואי קפלן: "תוצאות מחקר זה מוסיפות נדבך חשוב במסכת הטיפולית של חולות עם סרטן שד גרורתי מסוג HER2 חיובי".

בעקבות פרסום תוצאות המחקר, חברת רוש, יצרנית הרספטין, הודיעה כי תאפשר לחולות סרטן שד שמחלתן התקדמה בקו טיפולי ראשון, לקבל את התרופה בקו טיפולי שני במסגרת מחקר הפנדורה. מחקר הפנדורה פתוח לגיוס ב-12 מרכזים בארץ; הוא תוכנן לבדוק שאלה מחקרית זהה למחקר שהוצג. מבנה המחקר המקורי כלל שתי זרועות: כימותרפיה בלבד מול כימותרפיה עם הרספטין. לאור הנתונים החיוביים של המחקר, כל החולות החדשות תוכלנה לקבל קו שני הרספטין עם כימותרפיה החל מחודש יולי.

לייזר לטיפול בנגעי עור

ביחידת הלייזר בביה"ח השרון החל לפעול מכשיר לייזר חדשני לטיפול בנגעי עור. המכשיר משיג תוצאות טובות יותר מבעבר בטיפול בכתמי לידה ובנגעים אחרים, וזאת בזמן קצר יחסית ובמינימום תופעות לוואי.

לדברי ד"ר משה לפידות, מנהל יחידת הלייזר בשרון, מרכז רפואי רבין, "אחת מתופעות הלוואי של מכשירי הלייזר היא שטפי דם באזור הטיפול. כאשר מדובר באזורים חשופים כמו פנים, תופעה זו היא בעייתית במיוחד. המכשיר החדש מאפשר טיפול בנגעים הפרוסים על שטחי עור נרחבים בזמן קצר יותר, וכן טיפול בכלי דם גדולים יותר, תוך אפשרות לטיפול ללא שטפי דם או קיצור משמעותי של היותם".

המכשיר מצויד במערכת קירור דינאמית בה מתבצעת פעולת קירור של העור בסנכרון עם פעולת הלייזר, והתוצאה היא הפחתה בכאב ושמירה על שלמות העור החיצון. המכשיר נרכש הודות לסיוע של תורמים.

שירות פסיכולוגי-התנהגותי

שירות חדש נפתח ביחידה לנוירולוגיה ילדים במרכז הרפואי "וולפסון". מדובר בשירות פסיכולוגי-התנהגותי המיועד לילדים עם בעיות התנהגות שנובעות מהפרעה נוירולוגית, או שנלוות להפרעה נוירולוגית, בעיקר עקב הגנה ורחמנות יתר של הורים לילדים אלה. כמו כן מיועד השירות לילדים עם בעיות שנובעות מהרגלי התנהגות גרועים במשפחה.

ההתנהגויות יכולות להיות בתחום הרגלי השינה, האכילה, טיפול וטיפוח לא נכונים והתפרצויות זעם. התנהגויות כאלה ניתנות לתיקון על-ידי אימון המשפחה לתגובות נכונות כלפי הילד. בעיות התנהגותיות הנלוות להתפתחות לקויה כמו פיגור, אוטיזם, תסמונת חוסר קשב, יכולות גם כן להיעזר על-ידי טיפול התנהגותי.

השירות ניתן על-ידי הפסיכולוג ד"ר משה אופנהיימר. לדבריו, "ניתן לאמוד את הצלחת הטיפול כבר אחרי שתי פגישות ראשונות, ובדרך-כלל אחוזי ההצלחה ושביעות הרצון גבוהים מאוד". לדברי פרופ' טלי שגיא, מנהלת היחידה לנוירולוגיה ילדים בביה"ח וולפסון, "כ-10% מהאוכלוסיה סובלים מהפרעת קשב ומהיפראקטיביות, וחלק גדול מילדים אלה סובל גם מהפרעות התנהגות קשות. הטיפול התרופתי בלבד איננו פותר את הבעיות, ולכן יש צורך גם בטיפול פסיכולוגי התנהגותי".

השירות פתוח לציבור וכרוך בתשלום. ניתן לפנות למזכירות היחידה לנוירולוגיה ילדים בימים א'-ה' בין השעות 09:00-14:00, בטל. 03-5028458.

חיסון למניעת שפעת העופות

סוכנות התרופות האירופאית ה-EMEA אישרה את החיסון הראשון בעולם למניעת שפעת העופות, הנקרא פריפאנדריקס (Prepandrix), ומיוצר בחברת התרופות גלקסו סמית קליין (GSK). פריפאנדריקס הינו חיסון המיועד להגן מפני הווירוס H5N1, הגורם לשפעת העופות. החיסון ניתן טרם הידבקות במחלה ובכך ממלא תפקיד חשוב במניעת התפרצות של מגפה. פריפאנדריקס הינו החיסון הראשון בעולם המיועד למנוע את שפעת העופות. הוא מכיל מרכיב מסייע משלים (adjuvant) ייחודי המגביר את התגובה הטבעית של המערכת החיסונית בגוף לנוגדנים אותם מכיל החיסון.

על פי נתוני ארגון הבריאות העולמי, ה-WHO, התגלו עד היום 382 מקרים של שפעת העופות ב-14 מדינות ברחבי העולם, מתוכם נפטרו 241 בני אדם כתוצאה מהמחלה. מומחים לבריאות הציבור מביעים חשש שהווירוס, שכיום מועבר רק בין עופות לבני אדם, עשוי להתפתח לווירוס שיועבר בקלות בין בני אדם ויביא למגפה כלל עולמית. החיסון החדש עשוי למנוע התפרצות מגפה ולמנוע לראשונה את ההידבקות בווירוס הגורם לשפעת העופות. על פי הערכות במערכת הבריאות, החיסון יהיה זמין גם לישראלים כבר בשבועות הקרובים.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום סרטן השד
פורום רפואת עור
פורום פסיכולוגיית ילדים
פורום מחלות זיהומיות

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום