אלרגיה: כשכל הגוף מגרד

(0)
לדרג

שכיחות בעיות האלרגיה נמצאת בעלייה, ועדיין - מקרים רבים אינם מאובחנים; מהן האלרגיות הנפוצות ולאילו סימפטומים חשוב להתייחס?

מאת: מערכת zap doctors

תופעות אלרגיה הפכו בשנים האחרונות לבעיה נפוצה ונרחבת, ויש הטוענים כי מדובר במגפה של ממש. האלרגיה היא בראש ובראשונה תוצאה של נטייה גנטית, אולם העלייה בשכיחותה נובעת גם מאורח החיים המודרני וההיגייני "מדי" שהפך את מערכת החיסון לרגישה ופגיעה יותר. אלרגיה עשויה להתבטא במספר מאפיינים טיפוסיים ודרגות חומרה משתנות. מבין האלרגיות הנפוצות ניתן למנות תופעות בעור או במערכת הנשימה המלוות בגרד, עיטושים וקוצר נשימה שמופיעות באופן פתאומי ובלתי צפוי.

אלרגיות נפוצות

^^אסתמה^^

דלקת כרונית בדרכי הנשימה המתאפיינת בהתקפים חוזרים של נשימה כבדה, שיעול טורדני והצטברות ליחה, קשיי נשימה ולעיתים גם צפצופים בריאות. האסתמה עצמה הינה תסמונת בעלת נטייה תורשתית, אולם ניתן למנות מספר גורמים המאיצים את הופעתם של התקפים ומשפיעים על חומרתם; מלבד לחץ נפשי ומאמץ, במקרים רבים ההתקף נובע עקב חשיפה לאלרגנים (מחוללי אלרגיה) סביבתיים, כגון: אבק, אבקנים של פרחים וצמחים, נוצות, ופרוות בעלי חיים.

^^נזלת אלרגית עונתית^^

מדובר באלרגיה הנפוצה ביותר שסימניה באים לידי ביטוי בעיקר בעונת האביב בזמן פריחתם של צמחים ועצים. האבקנים השונים שעפים עם הרוח לכל עבר גורמים לאוכלוסייה האלרגית לתופעות, כגון: נזלת טורדנית, עיטושים בלתי פוסקים, גרד בחך ובאף ולעיתים גם גרד, דמעת ועקצוץ חזק בעיניים.

^^דלקת עור אטופית (אסתמה של העור)^^

אלרגיה דלקתית של העור, אשר מאופיינת בשטחי עור אדומים ומגרדים בקפלי העור השונים - מאחורי הברכיים, מרפקים, סביב העיניים ועוד. לעיתים הגרודים טורדניים במיוחד וגורמים ללילות לא שינה ולהפרעות בחיי היום יום. במרבית המקרים, אסתמה של העור תופיע במשפחות בעלי נטייה גנטית גם לאלרגיות אחרות, כגון נזלת אלרגית ואסתמה, כאשר אלרגנים מסוימים עשויים להאיץ את התפרצותה. קשה לעמוד על אלרגנים אילו באופן ספציפי, בין היתר ניתן למנות גורמים כמו אבק, מזג אוויר ואבקני פרחים, אם כי הדלקת עלולה להתפרץ גם כתוצאה מגורמים נפשיים ולחץ.

^^נזלת אלרגית שנתית^^

במקרים של נזלת אלרגית שנתית, הסימפטומים השונים של נזלת טורדנית, עיטושים בלתי פוסקים, דמעת ועקצוץ בעיניים מופיעים לאורך כל השנה ולא רק בעונה מסוימת. גם כאן קשה לעמוד על כל הגורמים שעשויים לגרום לתגובה האלרגית. כמו במקרים אחרים מדובר לרוב באלרגנים הסובבים אותנו - אבק, פרוות שונות של בעלי חיים, צמחים שונים וכד'.

טיפול רפואי

מומלץ לפנות לרופא במקרים של אלרגיה כרונית ודלקות עור קשות. כמו כן, יש לפנות לרופא כאשר הסובלים מהתופעה הם בני שנתיים ומטה או קשישים בני 70 ומעלה. בנוסף, ישנן תופעות שמצריכות בדיקה רפואית, בהן: קוצר נשימה וצפצופים בריאות, פריחה אדומה ומגרדת על כל הגוף ותחושת עילפון, סחרחורת וחולשה.

לא ניתן למנוע את התגובה האלרגית והסימפטומים השונים באופן מוחלט. כאשר מדובר בתגובה אלרגית קלה, אך משבשת את איכות החיים, ניתן להקל על התופעות השונות באופן משמעותי באמצעות נוגדי היסטאמינים ללא מרשם רופא. כמו כן, ניתן להסתייע במשחות שונות להקלה על גרד בעור ובנוגדי גודש להקלה על התופעות של נזלת אלרגית.

בואו לדבר על זה בפורום אלרגיה ואסתמה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום