חדש: פורום בעיות כתף ומרפק

(0)
לדרג

סובלים מבעיות או כאבים בכתף, מתקשים להזיז את המרפק? הגעתם למקום שבו תוכלו לדעת יותר מה המקור לכאב

מאת: ד"ר נחום רוזנברג

כאבים בכתף שכיחים למדי בכל טווח הגילאים של האדם המבוגר. ואולם, מכיוון שמדובר במפרק שלא נושא משקל בגוף, הפגיעה בו גורמת להפרעה תפקודית פחותה בהשוואה לפגיעות במפרקים של הגפיים התחתונות. מסיבה זאת, המאמץ הטיפולי העיקרי היה בעבר מופנה בעיקר למחלות מפרקי ירכיים וברכיים.

רפואת כתף

הכרת הצורך בטיפול יעיל במחלות כתפיים עלתה עקב אי השלמת המטופלים והמטפלים עם חוסר תפקוד יעיל של כתף, שביטויו הוא פגיעה באיכות החיים וביכולת לבצע פעילויות מקצועיות הדורשות שימוש מאומץ בגף עליון. המוסכמה הישנה, שעל-פיה ניתן "לחיות" עם כתף כואבת לא מתקבלות יותר, ולכן תחום חדש של רפואת כתף מתפתח במהירות ופותח אפשרויות לפתרונות טיפוליים חדשים.

תנועת הכתף מתאפשרת על-ידי מספר מפרקים: בין עצם השכם וראש עצם הזרוע; בין עצם השכם ועצם הבריח; בין עצם הבריח ועצם החזה והודות להחלקה של עצם השכם על גבי בית החזה. מערכת מורכבת זאת כוללת משטחים מפרקיים, גידים ורצועות, ומאפשרת טווח תנועות הרחב ביותר בין כל המרפקים הגדולים בגוף, והודות לכך שימוש יעיל בגף העליון. אולם, כל המבנים האנטומיים האלה יכולים להיפגע מתהליכים דלקתיים וניווניים כביטוי למחלות סיסטמות או לפגמים מכניים מקומיים. התוצאה תהיה כאבים באזור הכתף. חשוב מאוד לזכור שמקור הכאב באזור הכתף יכול לנבוע גם מתהליכים פתולוגיים באברים הפנימיים, כמו ריאות, לבלב, דרכי המרה או מתעוקה לבבית. לכן ההערכה של אנשים בגיל מבוגר או עם גורמי סיכון מתאימים למחלות האלה המתלוננים על כאבים באזור חגורת הכתפיים, צריכה לכלול מודעות ובירור של מחלות המערבות איברים אלה.

אבחון

בחירת גישה טיפולית יעילה בפגיעות הכתף נעוצה בהכרת הגורם הפתולוגי המדויק. הטיפול הסימפטומטי שהיה נהוג בעבר בדרך-כלל לא מוכיח את עצמו. ברוב המקרים האבחנה המדויקת מתאפשרת ברמת סבירות גבוהה כבר עם השלמת הבדיקה הקלינית של הנבדק. הוספת אמצעי דמות, כמו אולטרא סאונד, ארטרוגרפיה, MRI ו-CT יכולה לקדם את דיוק האבחנה במקרים בהם התמונה הקלינית אינה חד משמעית. במקרים רבים נעזרים גם בהזרקה של חומר הרדמה מקומית לאזורים חשודים לפתולוגיה מכנית או דלקתית, כדי להעלות את דיוק האבחנה ולהגדרת מיקום התהליך הפתולוגי.

התהליכים השכיחים הגורמים לכאבים בכתף הם פגיעה בגידי השרוול המסתובב, חוסר יציבות הכתף והתפתחות הניוון בסחוס המפרקי. כל אלה מטופלים ייחודית על פי ההכרה וההבנה של הפתולוגיה הבסיסית של כל אחד מהם. בחלק גדול מהמקרים הטיפול הראשוני הוא פיזיותרפיה בתוספת הזרקות מקומיות של סטרואיד וטיפול תרופתי נוגד דלקת. שיתוף פעולה ותקשורת טובה בין האורטופד לצוות הפיזיותרפי חשובים מאוד להצלחת הטיפול. באותם המקרים שהטיפול השמרני אינו מספיק, התערבות ניתוחית תהיה הכרחית כדי לשמור או להחזיר את התפקוד התקין של הכתף.

הטיפול הניתוחי חייב להיות מכוון רק לגורם הפתולוגי עצמו, ואז יעילותו תהיה רבה. יש להדגיש שהתנאי ההכרחי לטיפול יעיל במחלות הכתף הוא הבנה ואבחון מדויק של הגורם לכאבים או הפרעה אחרת בכתף.

טיפול משולב

הגישות הניתוחיות החדשות לחלק מפגיעות הכתף עושות שימוש רב גם בשיטות הארטרוסקופיות. התוצאות המתקבלות הן אסתטיות יותר וזמן השיקום קצר יותר. לאחר הניתוח, לטיפול פיזיותרפי מתאים יש תפקיד ראשון במעלה. בחלק מהמקרים יעילות השיקום הפיזיותרפי לאחר הניתוח הכתף משתווה בחשיבותה לביצוע נכון של הניתוח עצמו. כמובן שהענות המטופל עצמו להמלצות הצוות המנתח- פיזיותרפיסט הכרחית להבראתו המוצלחת.

התנאים המאפשרים היום לטפל ביעילות בכאבים בכתפיים מקורם במנתחים המייעדים את עצמם לטיפול במחלות אלו תוך כדי חתירה להבנת התהליך הפתולוגי. כמו-כן, הצוות הפיזיותרפי המאפשר טיפול ראשוני טוב או שיקום נכון לאחר ניתוח ושימוש בשיטות טיפול חדשניות המכוונות במדויק לגורם הפתולוגי.

בואו לדבר על זה עם ד"ר נחום רוזנברג בפורום אורתופדיה - מחלות ובעיות כתף ומרפק.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום