שיער דליל: לא רק לגברים

(0)
לדרג

נשירת שיער מיוחסת ברוב המקרים לגברים. ואולם, נשים רבות סובלות גם הן מהתופעה. מדריך לתורת השיער הנשי

מאת: יורם בניטה וד"ר ויקי גלמן

תופעה של הידלדלות שיער אצל נשים נפוצה יותר ממה שמקובל לחשוב. נטייה לאבד שיער קיימת ב-30% עד 40% מהנשים, אך לרוב היא הדרגתית וסמויה הרבה יותר מאצל הגברים. יותר ויותר מחקרים נעשים בכדי לאמוד את מימדי התופעה בקרב הנשים, וזאת משום שהדרישה לטיפול מצד הנשים עולה בהתמדה עם השנים.

לרוב לא מדובר באובדן כמותי של שיער, אלא בשיער דק שתופס את מקום השיער העבה שהיה. כתוצאה מכך נפח השיער המכסה את הקרקפת יורד בהדרגה, הקרקפת נגלית לעין, ומראה השיער הופך דליל. במקביל לתהליך הידקות השיער, דוהה צבע הפיגמנט המקורי של השיער לבהיר, תופעה המעצימה יותר את מראה הדילול. בדרך-כלל התהליך כולו הוא מתמשך וארוך; בתחילה הבעיה היא זמנית, אך ללא טיפול מתאים בזמן, היא עלולה להפוך לקבועה.

נשירה חריגה

מובן שלא כל נשירה מוגברת מעידה על בעיית דלילות שיער. כל אישה עשויה לעבור בחייה אפיזודות של נשירה ספונטנית. מצב זה נקרא טלוגן אפלוביום (TE), והוא מתבטא בכמות גבוהה מאוד של שיער הנושר בצורה פתאומית ובתקופה קצרה (מעל 200 שערות ביום). זו נשירה שמפחידה נשים, אך לרוב אינה מסוכנת וזמנית. גם במצב של הידלדלות שיער אמיתית, תהיה נשירה מוגברת. מכיוון שקצב נשירת השיער הדק מהיר יותר מקצב נשירת השיער העבה, מורגשת באופן טבעי עליה ברמת הנשירה, אך היא תופיע בצורה הדרגתית.

קיימת תופעה נוספת הנתפסת כנשירה חריגה, והיא נובעת משבירות שיער. במצב בו השיער נשבר או נקרע בסירוק או הברשה, נראה שיער שנופל בכמות, ושוב עשוי להפחיד. אולם, במצב כזה השורשים תקינים, והבעיה היא באיכות השערה עצמה (לרוב בשל חשיפה לחומרים כימיים). הפחד והדאגה עלולים להאיץ את תופעת הנשירה, וזאת בשל הקשר ההדוק בין שורשי השיער ומערכת העצבים.

תורת השיער

ה-טריקולוג (Trichologist) הוא מומחה לשיער ועור הקרקפת שעבר הכשרה מעמיקה בתורה זו. המקצוע קיים בעולם מעל 100 שנה, והוא תולדה של ידע ספציפי ומחקר מתמשך בנושא השיער ועור הקרקפת. תחום הטריקולוגיה (Trichos - שיער, Logia תורה) מוגדר בעולם כפרא-רפואי, בשל ראיית העולם ההוליסטית והשימוש בחומרים טבעיים בטיפול.

בטיפולי הרפואה הטבעית נעשה ניסיון מתמיד לאזן את מערכות הגוף. על פי הגישה הטיפולית הזו פועלת גם הטריקולוגיה, אשר תכליתה לווסת ולאזן את סביבת המחייה של השיער. המטרה היא להחזיר את הקצב הנכון לשעון הביולוגי של השיער. על-פי השקפת העולם ההוליסטית - שיער בריא יתקיים בקרקפת בריאה. השיער מושפע מהסביבה בה הוא חי (עור הקרקפת), ולכן שיפור מצב הקרקפת משפיע באופן חיובי על צמיחת השיער.

להלן פתרונות למצבי הידלדלות שיער אצל נשים:

חוסר איזון הורמונלי

צמיחת השיער נמצאת תחת השפעה הורמונלית תמידית. נשים חשופות במהלך חייהן לשינויים הורמונליים גדולים, העשויים להשפיע על שערן. שינויים כאלה עלולים להחליש את השורשים ולפגוע במערכת הצמיחה של השיער.

^^גיל ההתבגרות וגיל מעבר (גיל הבלות):^^

גילאים קריטיים לכל הגוף וגם לשיער. המאזן ההורמונלי בגוף משתנה, ומשפיע על מנגנון צמיחת השיער בכל הגוף וגם בקרקפת. בעלות נטייה להידלדלות שיער, עשויות לראות איבוד שיער אמיתי סביב גילאים אלו. לרוב, הגיל המשמעותי לאישה הוא גיל המעבר (בלות), בשל ירידת ההורמונים הנשיים, ועליה יחסית של הורמונים גבריים בדמן ובסביבת זקיקי השיער. ניתן להשתמש בתוספי תזונה ותמיסות מקומיות המכילים מיצויי צמחים, ויעילים בהגנה מפני ההרס ההורמונלי.

^^נשירה מוגברת בעקבות לידה או הפלה:^^

נצפית כ-3 חודשים לאחר לידה. ההורמונים בתקופת ההריון גורמים להארכת תקופת הצמיחה של השיער. לאחר הלידה יש ירידה בהורמונים אלו, ואז מספר רב של זקיקי שיער מסיימים את שלב הצמיחה ועוברים לשלב המנוחה. נוצר תיאום בתזמון הנשירה של השיער, והתוצאה היא - נשירה מוגברת. תופעה זו שכיחה מאוד ולמרות שהיא בדרך-כלל זמנית, היא עלולה להימשך כ-6-12 חודשים. בסיומה, ברוב המקרים, צפיפות השיער ועוביו חוזרים לקדמותם ללא טיפול.

^^נטילת גלולות או הורמונים:^^

הגלולות למניעת הריון וההורמונים החלופיים מכילים צירוף של הורמונים נשיים. הם משנים את המאזן ההורמונלי הטבעי של הגוף. לנטילת הגלולות יש השפעה על חיי השיער - לעיתים חיובית ולעיתים שלילית. וכך בהתאם, נשירת שיער עלולה להתפתח בעקבות הפסקת/התחלת נטילת גלולות. חשוב לדעת כי, לכל אישה תגובה אישית לגלולה, ולבחירת סוג הגלולה השפעה משמעותית על השיער. שינויים קיצוניים בצריכת הורמונים חיצוניים ("משחק" בגלולות וכו'), עשויים לשבש את חיי השיער.

^^הפרעות בבלוטת התריס (המגן):^^

הורמון בלוטת התריס אחראי לחילוף החומרים בגוף, ובשיער להגברת קצב הצמיחה. הפרעות בהפרשת הבלוטה אופייניות באחוזים גבוהים יותר לנשים, ועשויות להתבטא באיבוד שיער מפושט. אם את מודעת לבעיות מהסוג הזה, התכונני וחזקי את שיערך על-ידי טיפול בגורמים אחרים העלולים להחלישו.

הפרעות בזרימת הדם

אספקת דם רצופה ונמרצת אל עור הקרקפת חיונית מאוד לחיי השיער. בין הגורמים המפריעים לזרימה תקינה: מתחים, דאגות, לחצים רגשיים, כיסויי ראש הדוקים, בעיות בשרירי הגב והצוואר, איסוף שיער הדוק, חסימות כלי דם (אטרוסקלרוזיס) ועוד. ניתן למנוע רבות מתופעות הלוואי של המתח וחוסר זרימת הדם אל השיער על-ידי עיסוי והרפיית השרירים המחוברים אל הקרקפת. על-מנת לשמור על השיער, למנוע נשירה ולעזור למנגנון צמיחת השערות מומלץ להגמיש את העור, להמריץ את מחזור הדם אל זקיקי השיער, לסלק רעלים ולשפר את זרימת החמצן וחומרי המזון לשיער.

נזקים קוסמטיים (כימיים)

נשים נוטות "להתעלל" בשיערן בשם היופי והאופנה.

^^החלקת שיער כימית:^^

מסכנת את השיער יותר מכל טיפול קוסמטי אחר. הכימיקלים שוברים את הקשרים המבניים של השיער, על מנת ליישר אותו. זמן המתנה ממושך עם החומר עלול לגרום לנזק בלתי הפיך של שבירת שיער לרסיסים.

^^סלסול:^^

גם כאן משנים במכוון את צורת השערה. במצב זה נפתחים בצורה מכוונת קשרי הגופרית במבנה הקראטין של השערה, בכדי לסגרם אחר-כך בצורה המבוקשת. הנזק הוא שיער שביר מאוד.

^^צביעת שיער והבהרתו:^^

הצבע התמידי מורכב מחומרי צבע וחומרים מחמצנים בריכוזים שונים. מי חמצן הורסים את המלנין שבשערה, וכך מבהירים את צבעה הכהה (שלב ראשוני בצביעת השיער). אחר-כך חומרי הצבע חודרים למרכז השערה מבעד למעטפת שלה. כל אלו הם תכשירים המונחים על הקרקפת, מי החמצן והאמוניה הכלולים בהם עשויים לפגוע הן בשערה והן ברקמת העור. השערה תסבול משבירה, ייבוש והחלשה. השפעה הרסנית על העור תיווצר מהראדיקלים החופשיים ממי החמצן. בחשיפה מתמידה וממושכת לאורך שנים, הם עשויים לגרום לפגיעה בזקיקי השיער ולהידלדלות.

הטיפול היעיל ביותר הוא הימנעות משימוש בחומרים הכימיים הללו. אולם רוב הנשים לא יסכימו לוותר על צביעת שיערן וטיפוחו. ניתן לרכך את ההשפעה ההרסנית של החומרים על-ידי שימוש בשמנים הידרופיליים ותכשירי חיזוק, המכילים קראטין טבעי (ממנו עשויה השערה). יש להיזהר מכוויות חום או כימיות; אם נוצרה כוויה בעור מחומר כימי או מחימום הקרקפת, עלולה להיווצר צלקת שעליה לא יצמח שיער לעולם.

בעיות עור

שיער בריא לאורך זמן יתקיים רק בקרקפת בריאה ונקייה. הקרקפת צריכה להיות חופשייה מעודפי שומן (סבום), יובש, קשקשים, אדמומיות, דלקת, פצעים, קליפות והזעת יתר. מחלות דלקתיות של העור, כמו הסבוראה והפסוריאזיס מערערות ביותר את האיזון העדין של העור והשורשים החיים בו, ועשויות להאיץ איבוד שיער. על כן, ניקוי והזנה יעילים של עור הקרקפת חיוניים לשיער בריא וחזק. אם הטיפול הביתי אינו עוזר להיפטר מבעיות עור (קשקשים, שיער שמן וכד'), מומלץ לפנות לטיפול מקצועי. סילוק התאים המתים, הקשקשת, הרעלים והלכלוך יועילו לעור הקרקפת לספיגת חומרים החיוניים לשיער.

אין טעם לחכות שהתופעה תחלוף מעצמה; זהו סיכון שלא כדאי לקחת. כמו-כן, מומלץ לא להיכנס לפאניקה ודאגה מיותרות, מכיוון שבמתח התופעה רק מחמירה. לא בטוח שהשמפו אחראי לתופעה וגם לא כדאי להחליף גלולות לעיתים קרובות וללא התייעצות עם הרופא. בבדיקת דם לרוב לא נמצאת סיבת ההידלדלות או הפתרון לה. חשוב לדעת, כי אין קשר בין אורך השיער ובריאותו.

מומלץ להתייעץ עם מומחה, שיידע לאבחן ולטפל בבעיות שיער (לבדיקה מיקרוסקופית מורחבת של העור והשיער קוראים פוטו-טריקוגרם). בחרי את צורת הטיפול המתאימה לך - טריקולוג ברפואה הטבעית, או רופא קונבנציונלי שיאבחן ויטפל בשיערך. אם נבדקת בדיקה יסודית ומעמיקה, יש סיכוי רב כי התאמת הטיפול תהייה הנכונה והטובה ביותר עבורך. לפני הבדיקה הצטיידי בכל המידע הקשור לעברך הרפואי, שימוש בתרופות, וכל טיפול אחר שקדם לבדיקה (לפחות שנה אחורה). רשמי על דף את כל השאלות העולות בבית, על מנת לזכור לשאול אותן ביום הבדיקה. חשוב לקבל תשובות לכל שאלותיך, ולהבין היטב את מצבך והגורמים לו. כדי לראות תוצאות - הישארי נאמנה לטיפול עליו החלטת, למשך מספר חודשים לפחות. חשוב לדעת, כי הסבלנות משתלמת - פוטנציאל הצלחת הטיפול אצל נשים גבוה מאצל הגברים, אך יש חשיבות גדולה לאבחון ולטיפול בזמן.

בואו לדבר עם יורם בניטה בפורום נשירת שיער - איבחון וטיפול בשיער באמצעים טבעיים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום