ביופידבק - לא רק לחרדה

(0)
לדרג

"עובדים על הזיכרון": באמצעות שיטת הביופידבק ניתן לטפל במגוון בעיות - החל מיתר לחץ דם וכלה בסוכרת

מאת: ד"ר צבי לייכנר

שיטת הטיפול בביופידבק (משוב ביולוגי), שראשיתה רק לפני כ-40 שנה, עוברת התפתחויות מהירות ומתאימה את עצמה לטיפול במגוון רחב של בעיות רפואיות. מדובר בטיפול לא תרופתי ולא חודרני, ובכך ייחודו העיקרי. המטופל מתחבר למסך המחשב באמצעות חיישנים המוצמדים לקצות אצבעותיו, וצופה בתצוגה חזותית ושמיעתית רציפה בזמן אמת של מאפיינים גופניים שלו, מאפיינים הנבחרים בהתאם לבעיה שבגללה פנה לטיפול. במהלך הטיפול לומד המטופל לשלוט טוב יותר על המאפיינים שנבחרו, ובכך מושגת הקלה או מחיקה הדרגתית לתלונותיו. בדרך-כלל מדובר בתהליך טיפולי קצר-מועד, שברוב המקרים משיג תוצאות אחרי כ-10 טיפולים.

טיפול במגוון בעיות

במהלך הטיפול מתרחשת מעין "חריתה בזיכרון", המטופל משתמש בהיזון החוזר שמקבל על מסך המחשב כדי ללמוד בדרך של ניסוי וטעייה כיצד להגיב לאירועים שונים בחיי היום יום באופן שונה מאשר היה מורגל עד כה. שיטת הטיפול באמצעות ביו-פידבק מבוססת על ההנחה עתיקת-היומין כי הגוף והנפש פועלים יחד. אי לכך במקביל לשימוש בטכניקות ביופידבק, קיימת חשיבות עליונה לתהליך הטיפולי המתרחש בין המטפל והמטופל. הטיפול באמצעות ביופידבק אינו רק טיפול "טכני" המתבצע באמצעות מחשב, אלא מכלול של תהליכים המתרחשים בין המטפל (רופא או פסיכולוג) לבין המטופל.

הודות להתפתחויות בתחום ההדמיה (רנטגן), בשנת 2001 הודגמו לראשונה התהליכים המתרחשים במוח במהלך הטיפול באמצעות ביופידבק. אי לכך, כיום ניתן לטפל באמצעות ביופידבק בתופעות מגוונות יותר מאשר בעבר. במקביל, מכיוון שבמשך השנים התחום נחקר הרבה והתפרסמו עבודות רבות, החוקרים אינם עוד מצטמצמים לבדיקה של יעילות הטיפול בבעיה מסוימת, אלא מסיקים מסקנות על סמך בדיקת כמות גדולה של מחקרים הממוקדים בנושא מסוים, שיטת מחקר הנקראת מטה-אנליזה. גם הדרישה ההולכת וגוברת לעסוק ברפואה נסמכת הראיות (EBM) מובילה את טיפולי הביופידבק להציע עזרה בבעיות נוספות שבעבר לא טופלו באמצעות ביופידבק, למשל סוכרת, פיברומיאלגיה, תפקוד מיני לקוי ובעיות לבביות.

למרות שהטיפול באמצעות ביופידבק הוכיח את עצמו בשורה ארוכה של בעיות רפואיות (כאבים, יתר לחץ דם, מעי רגיז, הפרעות ריכוז וקשב, תפקוד מיני, טנטון, סוכרת, קשיי שינה, בעיות עור ועוד), כיווני המחקר ממשיכים להתחדש ונוספו שאלות מחקריות שבעבר לא היה ניתן לבצע עליהן מחקר אמין. כך למשל, סוגיית יעילות הטיפול התרופתי מול הטיפול בביופידבק מהווה נושא מחקרי "חם". העיסוק בהשפעת הדחק (stress) על בריאותו הגופנית והנפשית של הפרט מהווה נושא לא פחות מרתק שקשור לתחום של טיפולי ביופידבק, מכיוון שהביופידבק הינו אחד הכלים היעילים בהפחתת הדחק. אולם למרות כל החידושים, הטיפול בהפרעות חרדה עדיין ממשיך להוות את החלק העיקרי של טיפולי ביופידבק. הפרעות כאלה שכיחות בקרב כ-30% מהאוכלוסיה, כשעיקר הנפגעים הינם אנשים צעירים.

שליטה על הכאב

הטיפול בכאבים באמצעות ביופידבק מבוסס על העיקרון כי הרגשת הכאב אינה הרגשה אובייקטיבית ואחידה אצל כל המתלוננים, אלא בכל הרגשת כאב קיים מרכיב סובייקטיבי, דהיינו כל אדם חש את הכאב בצורה ועוצמה שונה. המרכיב הסובייקטיבי של הכאב מושפע משילוב של נתונים גופניים מולדים ונתונים הקשורים להצטברות האופן שחווינו אירועים בעבר; כלומר נתונים אישיותיים השונים מאדם לאדם. המחקרים העוסקים בטיפול בכאב באמצעות ביופידבק שהתפרסמו במהלך שנת 2007 הגיעו למסקנה שיעילותו של טיפול כזה מתבטאת בעיקר ביכולתו של המטופל לרכוש כלים לשליטה עצמית על הכאב. במחקר אחר הקשור לכאב הגיעו למסקנה שהתוצאות החיוביות של טיפול כזה נשמרות לאורך זמן ואין הישנות של כאבי המיגרנה לתקופה ארוכה (אם בכלל). בחלק מהמחקרים ממליצים לשלב טיפול תרופתי וטיפולי ביופידבק.

במחקרים שבדקו את יעילות הטיפול ביתר לחץ דם באמצעות ביופידבק קיימת הסכמה שהטיפול הינו יעיל, כשהחוקרים מגיעים למסקנה שההפנמה של טכניקות ההרפיה היא הגורם העיקרי המשפיע על הירידה בלחץ דם. עליה בלחץ דם הינה תגובה טבעית למצבים של דחק (stress), אולם הבעיה מתעוררת כשלאדם אין את היכולת להחזיר את המצב לקדמותו ולחץ הדם נשאר ברמה גבוהה גם לאחר שמצב הדחק חולף. כאן חשיבות היכולת שנלמדה במהלך הטיפול בביופידבק.

הבנת המרכיבים הפסיכולוגיים

מעי רגיז המתבטא בתופעות של שלשולים, עצירות, נפיחות וכאבים משקף בקרב הסובלים מהתסמונת מצב של תגובתיות יתר למצבי דחק המוצא את ביטויו במערכת העיכול. התהליך הטיפולי באמצעות ביופידבק מקנה לסובלים מהתסמונת מודעות טובה יותר לתהליכים המורכבים הגורמים להופעת התופעות המפריעות. התהליך הטיפולי כולל התייחסות מיוחדת להבנת המרכיבים הפסיכולוגיים של התסמונת בשילוב עם הטכניקות של ביופידבק.

הפרעות בקשב וריכוז יכולות להופיע הן אצל ילדים והן אצל מבוגרים. לא אחת נשמעת הטענה כי בשנים האחרונות קיימת מודעות יתר לבעיות קשב וריכוז, ובמקרים רבים התסמונת מאובחנת גם בקרב אנשים שבעבר לא היו מאובחנים כסובלים מההפרעה. גם הויכוח סביב השימוש בריטלין תורם לא מעט לכך שהבעיה זוכה ליחסי ציבור משודרגים. הטיפול בבעיה באמצעות ביופידבק מתבצע בין היתר על-ידי לימוד השליטה על גלי המוח הקרוי גם נוירופידבק. מטרת הטיפול "לאלף" את המוח להפיק גלים בעלי תדר גבוה (גלי ביתא). במחקרים מהשנים האחרונות מדווח שהטיפול באמצעות ביופידבק המגיע ל-75% הצלחה, יכול בחלק נכבד מהמקרים להוות תחליף לטיפול תרופתי.

הטיפול בטנטון הינו תחום שבמשך שנים העסיק מטפלים מתחומים שונים, ובין היתר מטופל גם באמצעות ביופידבק. הקשר בין דחק וחרדה לבין עוצמת הטנטון אינו מוטל בספק. על בסיס זה מבוסס הטיפול בטנטון באמצעות ביופידבק, ובשנתיים האחרונות התפרסמו מספר מחקרים בתחום זה.

לימוד ותרגול הרפיה

לתשומת לב מיוחדת ראויים המחקרים בתחום הטיפול בהפרעות קרדיולוגיות (לב) באמצעות ביופידבק. בפברואר 2008 התפרסמה עבודה מהפכנית שהוכיחה בפעם הראשונה כי חרדה לבד, באופן בלתי תלוי בנתונים אחרים, מהווה גורם סיכון מנבא לאוטם שריר הלב (MI). לא מעט מחקרים המצביעים על יכולתו של הטיפול בביופידבק להשפיע על התפקוד הלבבי התפרסמו בשנים האחרונות. רוב העבודות עוסקות במדד של השתנות קצב הלב (HRV), כשהוכח באופן חד משמעי כי הטיפול בביופידבק משפיע על מדד זה. הישג זה מושג באמצעות לימוד הרפיה המתבצע במהלך הטיפול בביופידבק, והערך המניעתי של יכולת ההרפיה על אירועים לבביים הוכח במחקר מקיף עוד בשנת 1997. לפי מחקר אחר שפורסם ב-2005 נמצא כי 9 שעות של תרגול הרפיה תורמות לתהליך השיקום לאחר אירוע של אוטם שריר הלב ואף מונעות את הישנות האירוע. עבודה חדשה מהשנה האחרונה מדגימה באמצעות טכנולוגיית הדמיה חדישה את הקשר בין לימוד השליטה על דחק באמצעות ביופידבק לבין הפחתת הסיכון לאירוע לבבי.

לא מעט בעיות רפואיות נוספות שבעבר לא טופלו באמצעות ביופידבק זכו להתייחסות באמצעות הטכניקה הזו. בשנתיים האחרונות התפרסמו מחקרים בהם דווח על הצלחה טיפולית באמצעות ביופידבק בתופעות הבאות: פיברומיאלגיה, כאבים של חולי סרטן בשלב מתקדם, סוכרת מסוג 2, הפרעות אכילה, אפילפסיה, אסתמה, הפרעות שינה, תפקוד מיני, בעיות עור ועוד.

הטיפול בביופידבק לא נכלל עד כה בסל הבריאות, ומשמעות הדבר שרב הקופות אינן מממנות טיפולים כאלה, למרות שהמכון מכבד טופסי 17 של כל הקופות. הפונים ללא טופסי 17 יכולים לשלם עבור הטיפולים. חלק מהרופאים המהווים את הגורם העיקרי האמור להמליץ על טיפול כזה, אינם מכירים די את כל האפשרויות הגלומות בו, ויתרה מכך, חלקם משוכנעים בטעות שמדובר בטיפול אלטרנטיבי.

ד"ר צבי לייכנר הוא פסיכולוג, מנהל תחום ביופידבק במרכז הרפואי שיבא תל השומר.

בואו לדבר על זה בפורום פסיכולוגיה קלינית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום