מחקר: חשיש משפיע על גודל המוח

(0)
לדרג

חוקרים מצאו כי ההיפוקמפוס והאמיגדלה קטנים יותר בקרב משתמשים כבדים בחשיש, בהשוואה לאחרים - ירידה ממוצעת של 12% ו-7.1% בהתאמה

מאת: מערכת zap doctors

מחקר חדש מוכיח כי שימוש כבד וארוך טווח בחשיש מלווה בשינויים מבניים במוח. החוקרים מצאו כי ההיפוקמפוס והאמיגדלה קטנים יותר בקרב משתמשים בחשיש, בהשוואה לאחרים, עם ירידה ממוצעת של 12% בנפח ההיפוקמפוס ו-7.1% בנפח האמיגדלה. נוסף על כך, השימוש בחשיש לווה גם בתסמינים תת-סיפיים של הפרעות פסיכוטיות.

שימוש בחשיש הוא נושא שנוי במחלוקת - רבים מאמינים כי חשיש אינו מזיק באופן יחסי ויש לאפשר שימוש חוקי בו. עם זאת, מהממצאים הנוכחיים עולה תמונה אחרת, אשר קוראת תגר על התפיסה הרווחת לפיה שימוש בחשיש כרוך בסיבוכים נוירו-אנטומיים מעטים או בהיעדרם של סיבוכים אלה. אמנם שימוש מתון עשוי שלא להוביל להשפעות נוירוטוקסיות משמעותיות, אך מהתוצאות עולה כי צריכה יומית כבדה של חשיש עשויה לגרום לנזק טוקסי לרקמת המוח.

ההערכה היא כי כ-15 מיליון אמריקאים משתמשים בחשיש בכל חודש, 3.4 מיליון משתמשים בכל יום במשך 12 חודשים או יותר, ו-2.1 מיליון משתמשים חדשים נכנסים למעגל מדי שנה.

לדברי החוקרים, זהו המחקר הראשון בבני אדם, להערכת שימוש כבד וארוך-טווח בחשיש, שהדגים ירידה משמעותית בנפח ההיפוקמפוס. הממצאים עולים בקנה אחד עם הגישה לפיה חשיש מעלה את הסיכון לתסמינים פסיכוטיים.

למטרת המחקר, החוקרים ביצעו בדיקת MRI ברזולוציה גבוהה בקרב 15 גברים שעישנו יותר מחמישה ג'וינטים ביום למשך למעלה מעשר שנים. הגיל הממוצע של המשתתפים עמד על 39.8 שנים, ומשך השימוש הקבוע עמד על 19.7 שנים, בממוצע. למשתתפים לא היה סיפור קודם של הפרעות נוירולוגיות/נפשיות.

החוקרים השוו את תוצאות בדיקות MRI של המשתתפים עם אלו של 16 ביקורות תואמות שלא השתמשו בחשיש.

למרות גודל ההשפעה, לא ברור אם הירידה בנפח נובעת מאובדן של תאי גליה או נוירונים, שינוי בגודל התא או ירידה בצפיפות הסינפטית. החוקרים טוענים כי דרושים מחקרים נוספים להבהרת המנגנון.

מהמחקר עולה גם כי קיים קשר הפוך בין נפח ההיפוקמפוס בקרב משתמשים בחשיש ובין חשיפה מצטברת לסם בהמיספרה השמאלית, אך לא בהמיספרה הימנית - מכאן עולה כי ההיפוקמפוס השמאלי עשוי להיות פגיע במיוחד להשפעות חשיפה לחשיש, וייתכן קשר הדוק יותר להתפתחות תסמינים פסיכוטיים.

מקור הידיעה: Arch Gen Psychiatry, 2008;65:694-701

להשתתפות בסקר בנושא - לחצו כאן.

לחוות הדעת של ד"ר אהרון חלבה, העורך הרפואי של דוקטורס - הקליקו כאן.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום