על ויטמינים ונשירת שיער

(0)
לדרג

מחסור בויטמינים ושינויים פיזיולוגיים עלולים לגרום לנשירת שיער. צריכה של צמחי מרפא ותוספי המזון עשויה לעצור את ההתדרדרות

מאת: אילן ללבניקוב

השיער, עטרת ראשנו, יכול להוות מקור לגאווה ולהוסיף לדימוי העצמי שלנו. בגילאים צעירים הוא מובן מאליו, אבל כבר בגילאי העשרים מתחילות הבעיות, בעיקר אצל הגברים, עת מגיעה עונת ההתקרחות.

נשירת שיער היא לרוב גנטית, אך יכולה להיגרם גם בגלל שינויים פיזיולוגיים. ההורמון האחראי לנשירת שיער אצל גברים הוא DHT; כאשר הורמון זה נקלט באתרי הקליטה שלו בזקיקי השיער הנמצאים בחזית ובמרכז הקרקפת, הוא גורם להרס הדרגתי שלהם. במשך שנות ההתבגרות בהן הטסטוסטרון מצוי בגוף הגבר בכמויות נמוכות יחסית, נוצרת כמות DHT אשר אינה מספיקה בכדי להזיק לזקיקי השיער.

חוסר איזון הורמונאלי

לאחר גיל ההתבגרות כמות הטסטוסטרון אצל הגבר עולה בצורה משמעותית ואיתה גם כמות ה-DHT. בשלב זה מתחילים הזקיקים להינזק והשיער נושר. על תהליך זה אין לנו שליטה ואי אפשר למנוע אותו. נשירה פיזיולוגית הן אצל גברים והן אצל נשים יכולה להיגרם כתוצאה ממחלות קשות, ממחלות עור, ממתח, לחץ או שינויים הורמונאליים משמעותיים, למשל אחרי הריון ולידה אצל נשים.

מחקרים מדעיים אף הוכיחו את הקשר שבין חוסר איזון הורמונאלי לבין נשירת שיער. לאחרונה הצליחה קבוצת חוקרים גרמניים שבראשה עמד ראלף פאוס לזהות את הקשר הישיר שבין פעילות מוחית (ניורולוגית) לבין פעילות עצבית-כימית בזקיקי השיער. הקבוצה קבעה כי מתח עשוי להביא לפעילות עצבית בסביבת הזקיק, אשר תעודד נשירה מוגברת. לחצים רגשיים קיצוניים ילוו בשינויים הורמונאליים שונים והתהליך הוא כדלקמן: איתותי המתח מועברים מהמוח לבלוטת ההיפופיזה והיא מאותתת בתורה לבלוטת יתרת הכליה (האדרנל). זו האחרונה משחררת מספר הורמונים, ביניהם רמות גבוהות של אדרנלין וקורטיזול הגורמים גם לנשירת השיער.

בהמשך תיתכן הטבה, הנשירה נפסקת והשיער חוזר לצמוח. נשירה יכולה להיגרם גם כתוצאה מתזונה לקויה או החסרה במרכיבים מסוימים, וכאן בהחלט ניתן להתערב. מחסור באחד או יותר מהוויטמינים הבאים עלול לגרום לנשירה - אבץ מגנזיום, ויטמין B12, ביוטין וויטמין B6; לכן מומלץ למי שעושה דיאטה לא להוריד ייתר על המידה את החלבונים במזון - בשר, דגים, גבינות, מוצרי חלב. חשוב לזכור שיש תרופות הגורמות לנשירה כמו תרופות נגד דיכאון, גלולות למניעת הריון, נוגדי קרישת דם, וויטמין A, מחסור בברזל (בולט במיוחד אצל נשים), וגם עישון היוצר רדיקאליים חופשיים הפוגעים בזקיקי השיער. כדי לשלול את האפשרות שאובדן השיער נגרם בגלל מחלה, חשוב לפנות לרופא עור שיאתר את הסיבה לנשירה.

^^פתרונות לנשירת השיער באמצעות צמחי המרפא ותוספי המזון:^^

מומלץ לצרוך נוגדי חמצון, כגון: ויטמין E, ויטמין C, קומפלקס וויטמין B, אצות כחולות - ירוקות וחומצת אמינו ציסטאין.

להאטת ההתקרחות הטבעית אצל הגברים - ויטמין B6, אבץ (משפר גם את רקמת תאי העור בגוף ובקרקפת), מגנזיום, חומצות שומן חיוניות כגון אומגה 3, תה ירוק - נוגד חמצון הפועל כנגד הרדיקאליים החופשיים.

שמנים ארומאטיים המגבירים את זרימת הדם לקרקפת, כמו - שמן רוזמרין, שמן לבנדר, שמן מרווה, שמן קורנית.

צמחי מרפא מהאמזונס - צמח המאקה משפר את זרימת הדם לראש ולקרקפת, מכיל בין 52% ל-76% פחמימות ובין 10% ל-18% חלבונים החיוניים למשק האנרגיה בגוף. בנוסף, מכיל צמח המאקה כמויות גדולות של ויטמינים, מינרלים וכן חומצות אמינו חיוניות בכמות נדיבה, החשובים לתפקודו התקין של מערכות הגוף בכלל והמערכת ההורמונאלית והעור בפרט. צמח המאקה מאזן את המצב ההורמונאלי בגוף המשפיע בעקיפין, כאמור, על ירידה ברמות המתח, ובכך תורם גם להפסקת נשירת השיער.

צמח סופלמטו - צמח מערבי המשפר את מרקם השיער ומונע נשירה.

גינקו בילובה לשיפור זרימת הדם לראש ולקרקפת.

אכיליאה הידוע בכינוי שבשבט, אף הוא צמח מערבי המשפר את מחזור הדם. מנקה את הדם מרעלים ולכן משפר את אספקת החמצן לתאים, ביניהם זקיקי השיער.

אכיניציאה וג'ינסנג - צמחים מערביים המאזנים את המחזור ההורמונאלי לגברים ולנשים.

אילן ללבניקוב הוא רוקח, נטורופת, מומחה לצמחי מרפא, מבעלי בית המרקחת הנביאים בתל אביב ומחברת אלכימיסט צמחי מרפא.

בואו לדבר על זה בפורום תרופות ורוקחות ברפואה משלימה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום