צרכנות רפואית מס' 140

(0)
לדרג

חדשות צרכניות: טיפול ביולוגי בפסוריאזיס אצל ילדים, שיטה חדשה לניתוחי כבד, לייזר ירוק לטיפול בערמונית ותרופה לחולי סכיזופרניה

מאת: מערכת zap doctors
טיפול ביולוגי בפסוריאזיס בילדים

תקווה חדשה לילדים חולי פסוריאזיס: מחקר חדש שהופיע בירחון היוקרתי ניו אינגלנד ג'ורנל אוף מדיסין בחודש ינואר, מצא כי תרופה ביולוגית יעילה לטיפול בילדים. התרופות הביולוגיות נחשבות לתרופות היעילות ביותר לטיפול בפסוריאזיס, אך עד היום הוכחה יעילותם רק במבוגרים. במחקר הנוכחי נמצא כי התרופה אנברל שיפרה את מצבם של 57% מהילדים כבר לאחר 12 שבועות, לעומת רק 11% מהילדים שקיבלו פלצבו.

פסוריאזיס הינה מחלה אוטואימונית כרונית ממנה סובלים 100 אלף ישראלים. אצל 80% מהחולים תתבטא המחלה באזורים מגרדים או כואבים, המכוסים רבדים של קשקשת אדומה עבה ויבשה. כשליש מהחולים יפתחו את תסמיני המחלה כבר בילדות, על כן לפסוריאזיס יכולות להיות השלכות כואבות בתחומי חיים רבים של ילדים ומתבגרים. כ-30% מחולי הפסוריאזיס לוקים במחלה לפני גיל 18, ועל פי ההערכות בישראל מאות ילדים חולי פסוריאזיס.

במסגרת המחקר נבדקו 211 ילדים בני 4-17 שנים שחולקו לשתי קבוצות - האחת קיבלה את התרופה והשניה קיבלה פלצבו. במחקר, שנמשך 48 שבועות, קיבלו המשתתפים את התרופה במינון המתאים למשקל גופם. כבר לאחר 12 שבועות נראה שיפור משמעותי אצל 57% מהילדים שטופלו באנברל (לעומת 11% מקבוצת הפלסבו). עוד נמצא, כי יעילות התרופה הולכת וגוברת עם הזמן: בשבוע ה-36 של הניסוי הראו כבר 68% מהילדים המטופלים שיפור משמעותי במצב עורם. לאחר סיום הטיפול לא נצפתה החרפה במצב הפסוריאזיס. סוגי תופעות הלוואי ושכיחותן היו דומות בין מטופלי התרופה וקבוצת הביקורת.

לדברי ד"ר דן בן אמיתי, מנהל היחידה לעור ילדים בבית החולים שניידר, "המחקר החדש מהווה פריצת דרך ובשורה גדולה לילדים. עד היום לא היו ברשותנו הוכחות כי התרופות הביולוגיות יעילות לטיפול בילדים, ומחקר זה מהווה הוכחה מהימנה ליעילות הטיפול בתרופה. אנו תקווה כי בעתיד הקרוב התרופה אכן תאושר לשימוש על מנת שנוכל להקל על סבלם של הילדים".

שיטה חדשה לניתוחי כבד

עד היום נערכו בדרך כלל ניתוחי כבד על ידי חתך ניתוחי גדול בבטן עליונה באופן דו צדדי, כאשר הסיבה השכיחה ביותר בארץ היא כריתה עקב גרורות סרטניות שמקורן מגידולים במעי הגס. בשנים האחרונות ישנם נסיונות בעולם המערבי לכריתת הכבד בשיטה הלפרוסקופית. היתרון הבולט בשיטה הוא השימוש בחתך קטן הרבה יותר לעומת הניתוחים המסורתיים, ואישפוז קצר יותר משמעותית מהאשפוז בניתוח הרגיל, מה שמקל מאוד על סבל החולה ומשפחתו.

בית החולים כרמל בחיפה הינו אחד מבתי החולים הבודדים בארץ המבצע את הניתוחים הלפרוסקופיים במחלות כבד ממאירות. ד"ר ריאד חדאד, המנתח בשיטה החדשה, הוא רופא בכיר במחלקה הכירורגית בבית החולים כרמל שחזר לאחרונה מהשתלמות בנושא הניתוחים הלפרוסקופיים בבית החולים היהודי בלינדויל שבקנטקאי, ארה"ב.

רק בחצי שנה האחרונה נערכו בבית החולים 9 ניתוחים לפרוסקופיים מורכבים, 3 כריתות כבד, 4 כריתות יתד מהכבד ושני ניתוחי כריתת ציסטות. אחוזי ההצלחה בניתוחים האחרונים עומדים על כ-90%, מה שמצביע על הצלחת השיטה החדשה.

לניתוח מורכב כזה דרוש שיתוף פעולה הדוק בין צוות המכון האונקולוגי, מכון הרנטגן, מחלקת הרדמה וטיפול נמרץ, צוות המחלקה הכירורגית, ומנהל יחידת הכבד בבית החולים. בבית החולים איכלוב גם מבצעים כריתת כבד בלפרוסקופיה, אך בעיקר למחלות שפירות.

לייזר ירוק לטיפול בערמונית

כ-80 אלף גברים בישראל סובלים מערמונית מוגדלת, הפוגעת באיכות חייהם ומשבשת את סדר יומם. רשת פרופורציה מציגה ניתוח חדשני לנידוף רקמת הערמונית וצריבת כלי הדם בו זמנית באמצעות הלייזר הירוק.

הגדלה שפירה של הערמונית, היכולה להגיע עד פי 8 מגודלה המקורי, עלולה להגביר משמעותית את תדירות ותכיפות מתן השתן. כמו-כן, היא עלולה להאט את זרימת השתן עד לנטייה לטפטוף שתן שארי כתוצאה מהתרוקנות בלתי שלמה של השלפוחית, ועד לכדי השתנה תכופה בשעות הלילה (תופעה המוכרת כ-nocturia).

עד לאחרונה הופנו מרבית הפונים לניתוח (transurethral resection of prostate), במהלכו מוסר חלק מבלוטת הערמונית. הניתוח כולל אלחוש מקומי וזמן התאוששות של מספר ימים עם צנתר לסיוע בהתרוקנות השלפוחית ולבצע שטיפות של הדימומים שלאחר הניתוח. אמנם 90% מהמנותחים מתארים הפחתה ניכרת בתסמיני דרכי השתן, אולם 1-3% מהם עלולים לסבול מאי נקיטת שתן, 5-10% עלולים לסבול מאין-אונות, ובמקרים מסוימים יש צורך בהרחבת השופכה או שנדרש ניתוח חוזר לאחר תקופה מסוימת. בנוסף, שיטה זו אינה מתאימה לבעלי ערמונית גדולה מאוד, ואלו נאלצו לפנות לניתוח הכולל פתיחת בטן וזמן אשפוז ארוך עוד יותר.

במהלך הניתוח החדשני נעשה שימוש באנדוסקופ המצויד בקרן לייזר ירוק לנידוף הרקמה המיותרת וצריבת כלי הדם גם יחד למניעת דימומים. הלייזר הירוק מתאים לכל המטופלים, וללא צורך להפסיק נטילת תרופות מדללות דם. הניתוח מבטיח העלמת כל הרקמה החוסמת את השופכה, והוא מאפשר למטופל לקום ולהמשיך בדרכו, ללא צורך באשפוז.

תרופה לחולי סכיזופרניה

בשורה לחולי הסכיזופרניה בישראל: שירותי בריאות כללית החליטו לכלול את התרופה גיאודון לטיפול במחלת הסכיזופרניה בסל התרופות של הקופה; זאת לאחר שוועדת הסל של משרד הבריאות נעתרה להמלצות הרופאים הפסיכיאטרים וכללה את התרופה בסל התרופות הלאומי.

הסכיזופרניה שהיא הפרעת נפש נוירו-התפתחותית, מאובחנת בקרב 1% מכלל האוכלוסייה הבוגרת. חולים הסובלים ממחלת נפש חיים בממוצע 25-30 שנה פחות מהאוכלוסייה הכללית. הגורם המוביל לתמותה בקרב קבוצה זו הוא מחלות קרדיו וסקולריות. שיעורי ההשמנה, העישון והסוכרת גבוהים פי 1.5-3 בחולי סכיזופרניה לעומת האוכלוסייה הכללית. ידוע כי 45-55% מחולי הסכיזופרניה סובלים מהשמנת יתר.

במחקר שפורסם בכתב העת הרפואי New England Journal of Medicine, הודגם, בין השאר, כי גאודון היתה התרופה היחידה מבין המשתתפות במחקר שהביאה לשיפור בקרב המטופלים בארבעה פרמטרים מטבולים הכוללים: השמנה, רמות טריגליצרידים, רמות כולסטרול, רמות סוכר בדם (HbA1c). פרמטרים אלו מהווים גורמי סיכון למחלות קרדיו וסקולריות. בשיקולים בבחירת טיפול תרופתי אנטי פסיכוטי יש לקחת בחשבון את נושא העלייה במשקל והעלייה במספר גורמי הסיכון למחלות קרדיו וסקולריות. התרופה ניתנת על פי מרשם רופא בלבד.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום פסוריאזיס: תמיכה ומידע אודות המחלה
פורום כירורגיה מתקדמת של הכבד ודרכי המרה
פורום פסיכיאטריה
פורום סכיזופרניה

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום