ניתוחי הרזיה - הקלה בכאבי גב?

(0)
לדרג

מחקר חדש: אנשים בעלי משקל יתר קיצוני שעברו ניתוח הרזיה, הפחיתו ממשקלם, וחשוב מכך - סבלו פחות מכאבי גב חזקים

מאת: ד"ר אסנת רזיאל

על הקשר בין השמנת יתר קיצונית לכאבי גב כבר נכתב רבות; אולם עתה עולים נתונים מפתיעים בקשר שבין יעילות ניתוחי הרזיה לירידה בכאבי הגב. על פי נתונים סטטיסטיים אחרונים, יותר משליש מהאוכלוסייה הבוגרת בארצות הברית, כ-72 מיליון בני אדם, סובל מהשמנה. במקביל, רצוי להתייחס גם לנתון נוסף הקובע כי 75-85% מן האמריקאים עתידים לסבול במהלך חייהם מכאבי גב. הסיבה: המשקל הרב מפעיל לחץ ממושך על הדיסקים בעמוד השדרה ומזרז את התבלותם ואבדן גמישותם. כאבי גב תחתון גורמים למוגבלות קשה, להיעדרויות ממקום העבודה ולפגיעה באיכות החיים.

אנשים בעלי משקל יתר קיצוני אשר עברו ניתוח להרזיה, לא זו בלבד שהם יורדים במשקלם, אלא גם זוכים להצלחה בהפחתת כאבי גב תחתון מהם סבלו לפני כן. 38 אנשים בעלי משקל יתר קיצוני אשר סבלו מכאבי גב תחתון, ואשר עברו ניתוח בריאטרי להרזיה, דיווחו על הפחתה בכאבי הגב התחתון חצי שנה לאחר הניתוח; כך עולה ממחקר חדש בנושא. המחקר נערך באוניברסיטת דרום קליפורניה, על-ידי החוקר ד"ר פאול קוהייר, אשר הציג את הממצאים החדשניים הללו בסוף חודש אפריל בכינוס השנתי של אגודת הנוירוכירורגים האמריקאית שהתקיים בשיקגו. ההפחתה עליה דיווחה קבוצת הנחקרים היא בשיעור של 44%, והיא התרחשה כשישה חודשים לאחר הניתוח. הירידה הממוצעת במשקל של קבוצת המטופלים אשר השתתפה במחקר וכללה כ-30 נשים ו-8 גברים הייתה כ-38.5 קילוגרם לנבדק בממוצע.

"המחקר מספק הוכחה לגבי הקשר בין ירידה במשקל בעקבות ניתוח בריאטרי לבין הפחתה משמעותית בכאבי הגב מהם סבלו החולים אשר השתתפו במחקר. הנתונים העולים מקבוצת ניסיון קטנה זו מעודדים מאד, אולם יש צורך במחקר רחב ומקיף יותר עם כמות נבדקים גדולה ולאורך זמן על מנת לאשש את הנתונים", כך מסביר החוקר הראשי ד"ר פאול קוהייר.

אנשים בעלי משקל יתר קיצוני סובלים משיעורים גבוהים של כאבי ברכיים ומפרקי הירכיים, אך עד היום מעט מאד ידוע לגבי הקשר בין השמנת יתר קיצונית לבין העומסים על עמוד השדרה. אמנם מומלץ לאנשים הסובלים מהשמנת יתר קיצונית להפחית במשקלם, אולם הקשר הרפואי בין השניים עדיין לא הוכח.

ד"ר אסנת רזיאל היא כירורגית, מומחית בניתוחי הרזיה, המנהלת הרפואית של מלב"י - המרכז לטיפול בהשמנת יתר, מקבוצת אסיא מדיקל.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום בריאות הגב ע"י דוקטור לכירופרקטיקה
פורום פתרונות ניתוחיים להשמנת יתר

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום