"המאבק בהשמנה - יעד לאומי"

(0)
לדרג

הדו"ח החדש של מבקר המדינה התייחס לנתונים, לפיהם למעלה מ-60% מהמבוגרים וכ-20% מבני הנוער סובלים מעודף משקל או מהשמנת יתר

מאת: מערכת zap doctors

תופעת ההשמנה בארץ הולכת ומתפשטת - כך עולה מפרק שלם בדו"ח מבקר המדינה לשנת 2007 שמתייחס להשמנה בישראל. על פי נתוני משרד הבריאות, מעל 62% מהמבוגרים וכ-19% מבני הנוער סבלו בארץ ממשקל עודף או מהשמנת יתר.

המבקר, מיכה לינדנשטראוס, חרג בדו"ח זה ממנהגו לאחר שבחר להתמקד בהיבטים המקצועיים שקשורים להשמנה ולא בנושאים תקציביים. הדו"ח מציין כי ההשמנה מגבירה את הסיכון לחלות במחלות ואף מסכנת חיים, ועלותה למשק המדינה היא מיליארדי ש'. משום כך, כותב המבקר, ראוי שצמצומה ומניעתה יהיו יעד לאומי. אך לשם השגת יעד זה ראוי לקבוע מדיניות לאומית שתשמש בסיס לתכנית מקיפה למאבק בהשמנה שתתואם עם כל הגורמים הנוגעים בדבר, ובהם מערכת הבריאות, מערכת החינוך, הצבא, המשטרה והרשויות המקומיות, וכן ליצור כלים משפטיים והסברתיים.

מדינות בעולם המערבי הכירו בחומרתה של תופעת ההשמנה כבר לפני כמה שנים והן פועלות בנחישות לצמצומה. בארץ, לעומת זאת, אף שהמאבק בהשמנה התחיל לצבור תאוצה, בעיקר בשנים 2004-2007, עדיין מדובר בעיקר בהמלצות ובגיבוש רעיונות בנושא, ואין הליך שיטתי, מקיף ומחייב לטיפול בבעיה. בין היתר, כותב המבקר, כי עדיין לא נקבעה תכנית לאומית רב-תחומית ישימה למאבק בתופעת ההשמנה, ולא נקבעו יעדים מדידים בעניין. כמו כן, לא נעשו פעולות מספיקות להערכת ממדי התופעה, ולא נבדק מה הן הפעולות שיש לנקוט כדי לצמצמה ככל האפשר.

הדו"ח קובע אמנם כי משרד הבריאות, בשיתוף גופים כמו קופות החולים, משרד החינוך, צה"ל, המשטרה וחברות המזון, כבר החלו בהכנת תכניות למאבק בתופעת ההשמנה ובפעילות בנושא. אך פעילות זו היא מועטה ביותר ואינה שיטתית ומקפת, וכל גוף פועל לפי שיקוליו; עוד כותב המבקר: לא הוגדרו האחריות והסמכות של כל אחד מהגופים העוסקים בה, ואין מדידה של תוצאותיה, והדבר פוגע ביעילות המאבק בהשמנה. זאת ועוד, אין גוף מרכזי שתפקידו לכוון ולרכז את הפעילות ולנתב את המשאבים המוקצים לביצועה.

לדעת המבקר, על משרד הבריאות לפעול בשיטתיות וביסודיות להסדרת הפעולות למניעת השמנה ולפיקוח ובקרה עליהן. עליו להגדיר גם את האחריות והסמכות של הגופים העוסקים בפעולות אלה, ולחייבם לדווח לו על היקפן, כדי שיהיה ניתן להעריך את תרומתן למאבק בהשמנה.

פגיעה בשוויון במערכת הבריאות

חלק משמעותי נוסף בדו"ח השנתי מתריע מפני פגיעה הולכת וגוברת בשוויון בצריכת שירותי הבריאות בארץ, ומפני ירידה בתקצוב של מערכת הבריאות הציבורית. מגמה זו, טוען המבקר, מעצימה את הפגיעה בקשישים ובחולים משכבות סוציו-אקונומיות נמוכות.

בואו לדבר על זה בפורום דיאטה, תזונה והשמנת יתר - בשיטת ד"ר לוי.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום