קשר מסוכן: מיגרנה ורעלת הריון

(0)
לדרג

מה הקשר בין מיגרנה לרעלת הריון? מחקר חדש מראה כיצד כאב ראש חמור משפיע על לחץ הדם בהריון

מאת: ד"ר חמוטל מאירי

מחקר חדש, שנערך על ידי המכון לרפואה קדם הריונית בלימה, בשיתוף בית החולים דוס לוס מאיו אף הוא בלימה שבפרו, קבע כי נשים הסובלות מכאבי ראש ומיגרנות נמצאות בסיכון גבוה לחלות ברעלת הריון. מיגרנה היא תופעה שכיחה של כאב ראש חמור הנגרם לרוב משינויים בזרימת הדם במוח, אשר גורמים להתרחבות או לכיווץ של עורקים בבסיס הגולגולת. ארגון הבריאות העולמי הגדיר את המיגרנה כמצב תחלואה כרוני, ועל פי הערכה המיגרנה פוגעת בעולם בכ-18% מהנשים ובכ-6% מהגברים. המחקר בחן את הקשר שבין הופעת מיגרנה בנשים לבין הריון בסיכון, וקבע כי קיים קשר הדוק ביניהם.

המחקר פורסם לאחרונה בכתב העת המדעי ליתר לחץ דם היוצא בארצות הברית (American Journal of Hypertension) ומצטרף לשורה של מחקרים רבים שהתפרסמו לאחרונה בתחום, העוסקים בגורמי הסיכון המובילים לרעלת הריון.

סוגי כאבי הראש

המחקר נערך על ידי איסוף נתונים אחורנית (רטרוספקטיבי), בשיתוף 676 נשים בהריון, אשר ילדו בין השנים 2004 ל-2005, בשני בתי חולים בדרום אמריקה. הנשים חולקו לשתי קבוצות - 339 נשים אשר חלו ברעלת הריון ו-337 נשים עם הריון תקין, אשר שימשו כקבוצת ביקורת. במהלך ראיונות אישיים שניהלו החוקרים עם הנשים במהלך הלידה, הן נשאלו האם הן סבלו בעבר, לפני ההריון ובמהלכו, מכאבי ראש ובמידה ותשובתן הייתה חיובית הן נשאלו שאלות נוספות, אשר אפשרו למיין את סוגי כאבי הראש ולהגדיר אילו מהם נחשבים כמיגרנה, על פי הקריטריונים של הארגון הבינלאומי לכאבי ראש.

מניתוח תוצאות הנתונים שנאספו התקבלה תמונת מצב דרמטית עבור הנשים הסובלות מהופעת מיגרנות. במחקר נמצא כי 25.4% מהנשים שלקו ברעלת הריון סבלו בעבר ממיגרנות, לעומת 8.9% מהנשים שחוו הריון תקין וסבלו מהתופעה. נמצא כי הסיכון לחלות ברעלת הריון בקרב נשים שסבלו ממיגרנות היה גבוה פי 3.7, לעומת נשים שלא סבלו מהתופעה. בנוסף, בנשים אשר סבלו ממיגרנות טרם כניסתן להריון, הסיכון לחלות ברעלת הריון היה גבוה פי 3.5 לעומת הנשים שלא סבלו ממיגרנות, ובנשים שסבלו ממיגרנות לראשונה בהריון נמצאה עליה בסיכון של פי 4.

גילוי מוקדם

מיגרנה היא מחלה של כלי הדם במוח וברעלת הריון, ללא ספק, יש בעיה של פגיעה בכלי דם. מיגרנה מבחינה זאת עשויה להצביע על גורם סיכון, והטיפול בה יכול להביא למעין טיפול מניעתי. מחקר זה מצטרף למחקרים נוספים מהשנים האחרונות אשר חשפו קשר בין הופעת מיגרנות בנשים להתפתחותה של רעלת הריון. הגורם לכך אינו ברור, אך הסיבה עשויה להיות כתוצאה משינויי ההורמונים בהריון, וכתוצאה מיתר לחץ דם. בשתי התופעות הללו, הן במיגרנה והן ברעלת הריון, יש עליה בסיכון להתפתחותן של מחלות לב וכלי דם כמו גם לעלייה במדדים דלקתיים. עם זאת, חשוב להדגיש כי רעלת הריון היא מחלה שיש לה גורמים רבים, וגם נשים אשר לא סובלות ממיגרנה עלולות לפתח את המחלה. הדרך הטובה ביותר לפתח מניעה וריפוי היא באמצעות הגילוי המוקדם.

ככל שרעלת הריון מתגלה בשלב מוקדם, כך עולים סיכויי המניעה, הריפוי והטיפול באמצעות השגחה רפואית קרובה, מודעות של כל המערכת הסובבת, ושימוש בתוספי מזון או טיפול תרופתי מונע על-פי הנחיות הרופא. אחת הדרכים החדשניות לגילוי מוקדם של רעלת הריון היא באמצעות בדיקת דם פשוטה. הבדיקה מאפשרת לעקוב אחר מצב ההריון ולהתאים לו טיפול וליווי רפואי הולם.

לאחרונה נערך בישראל המחקר הגדול ביותר בתחום רעלת הריון, בניהולו של פרופ' רון גונן, מנהל אגף היולדות וחדרי לידה במרכז הרפואי בני ציון, וראש החוג לרפואת נשים בפקולטה לרפואה בטכניון. במחקר השתתפו 1,226 נשים הרות, שטופלו ב-35 מרפאות ברחבי הארץ. מהנשים נלקחו דגימות דם בשלושה מועדים במהלך ההריון, ונבדקה רמת החלבון PP13. מתוצאות המחקר עולה, כי כבר בשבועות 6-10 של ההריון ניתן לגלות כ-80%-85% מהנשים שנמצאות בסיכון גבוה לפתח רעלת הריון, שתתרחש חמישה ושישה חודשים יותר מאוחר. תוצאות הבדיקה נותנות כלי בידי הרופאים לצמצם באופן משמעותי את התפרצות המחלה ואף במקרים מסוימים למנוע אותה לגמרי.

ד"ר חמוטל מאירי היא דוקטור לנוירו ביולוגיה, העוסקת בחקר הריון בסיכון, במסגרת תפקידה כמנכ"ל חברת דיאוגנוסטיק טכנולוג'יס, המתמחה בפיתוח שיטות לגילוי מוקדם של רעלת הריון.

בואו לדבר על זה בפורום אבחון טרום לידתי וייעוץ גנטי.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום