נפלאות ונפתלות דרכי המוח

(0)
לדרג

הכל מתחיל ונגמר בגוש אפרפר ששוקל כקילו וחצי ונמצא בגולגולת, אך סודו טרם פוענח. ניתוח מוח האדם

מאת: מגזין "אדם"

מוח האדם נחשב לאובייקט המסובך והמורכב ביותר ביקום. בכל מילימטר מעוקב שבקליפת המוח שלנו מצויים כ-20 אלף תאי עצב, המתקשרים בו-זמנית זה עם זה במיליארד נקודות קשר. המוח כולו מורכב מטריליון תאי עצב המאורגנים ברשתות מסועפות. כל אחד מטריליון תאי העצב יכול ליצור מגע עם 100 עד 10,000 תאי עצב אחרים, כאשר כל אחד מאלה יכול להתקשר עם 100 עד 10,000 תאים אחרים, וכך הלאה והלאה. אנו יודעים כיום על מבנהו ודרכי פעולתו של תא עצב בודד, מוכרת גם התקשורת הכימית שמתרחשת בצמתים העצביים, אולם עדיין נסתרת מעינינו הדרך שבה פועלות בסנכרון רשתות שלמות של תאי עצב.

אבן הנגף העיקרית להבנת המוח היא הבנת הקוד שבעזרתו התאים שולחים מסרים זה לזה. התקשורת במוח היא חשמלית ומתבצעת באמצעות פעימות (פולסים) שנמשכות אלפית השנייה. כל פעימה כזו נראית כמו זיז (spike) של קפיצת מתח. אך עדיין נשגב מהבנתנו מה הם 'אומרים' ואיזה סוג של מידע הם מעבירים זה לזה.

הסיכוי להבין כיצד פועל המוח מבוסס על התקווה, שהמערכת הענקית והמורכבת הזאת פועלת לפי כמה עקרונות פשוטים, שגילויים יפתור את התעלומה. אפשר להשוות זאת לפיצוח מבנה הדנ"א והמערכת הגנטית, שנראתה בלתי ניתנת להבנה. רק לאחר שהובן הקוד הגנטי התבהרה התמונה, והיום אנו יודעים להנדס דנ"א לצרכים שונים שנראים לעתים כמדע בדיוני. זאת למרות, שהאחרונה היא מערכת פשוטה הרבה יותר.

החלקים המרכזיים במוח

1. ^^המוח הגדול^^ (בלועזית: צרברום - Cerebrum) - זהו החלק העיקרי במוח האדם והוא מפותח יותר בבני-אדם מאשר בכל יצור אחר. יש בו מספר מרכיבים:

המיספרות - המוח הגדול מורכב משני 'חצאי כדור' (המיספרות) בצידו הימני והשמאלי של המוח, המחוברות ביניהן במסילה עבה של סיבי עצב הנקראת 'כפיס המוח' (Corpus callosum). השליטה על חלקו הימני של הגוף נמצא בידי האונה השמאלית והשליטה על החלק השמאלי של הגוף נמצא בידי האונה הימנית. לדוגמא, כאשר אנו רוצים להרים את יד ימין, ההוראה ליד מגיעה מהאונה השמאלית, ולהיפך - כאשר יד שמאל מקבלת מכה אנו מרגישים בה בקליפת המוח הנמצאת באונה הימנית. חלק מתפקודי ההמיספרות יחודיים על פי צד. ההמיספרה השמאלית (המכונה גם 'המוח הרציונלי') אחראית על השיקולים השכליים של האדם, כמו שפה, חשבון, פתרון בעיות, רצף של זמן ועוד. ההמיספרה הימנית, המכונה "ההמיספרה המטפורית", אחראית על השיקולים הרגשיים יותר של האדם ומתמקדת בכל הקשור לאסוציאציות, למידע חושי ולתפקודים מרחביים, היא זו המזהה פנים מוכרות, ובה טמונה היכולת המוסיקלית של האדם.

^^האונות^^ - שתי ההמיספרות מחולקות, כל אחת, לארבע אונות: אונת המצח (פרונטלית), אונת הקודקוד (פריאטלית), אונת העורף (אוקסיפיטלית) ואונת הרקה (טמפורלית). אונות אלו הן אזורים גדולים של קליפת המוח אשר מבצעים פונקציות מגוונות. בין התפקודים העיקריים של האונות: אונת המצח אחראית על האישיות שלנו ועל הפעלת שרירי הגוף, הקודקודית על החישה, העורפית על הראיה והרקתית על השמיעה.

^^קליפת המוח^^ (קורטקס - Cerebral cortex) - זוהי השכבה החיצונית של המוח ("החומר האפור"), המורכבת מתאי העצב של המוח, ובה מתרחשות הפעילויות המורכבות ביותר במוח: חשיבה, זיכרון, כישורי שפה, זיהוי אוביקטים, תכנון תנועות, הבנת מוסיקה ועוד.

2. ^^גזע המוח^^ (brain stem) - נמצא מתחת למוח הגדול, ולפני המוח הקטן. הוא ממלא תפקידים חיוניים לשמירת החיים בגוף. גזע המוח אחראי על בקרת מערכת הלב וכלי הדם. הוא קובע את הדופק, לחץ הדם, הנשימה, ומשמש תחנת מעבר בין המוח לחוט השידרה ומשם לגוף כולו.

3. ^^המוח הקטן^^ (צרבלום) - נמצא בחלק האחורי של המוח, וממלא תפקיד מרכזי בתכנון ובקרה על תנועות מורכבות, כמו לדוגמא - רכיבה על אופניים. תכונה נוספת אופיינית לצרבלום, היא היכולת לשמור מיומנויות שנרכשו לאורך זמן. (אחרי שלומדים לרכב על אופניים פעם אחת, ניתן לחזור ולרכב בקלות גם אחרי שנים).

מוח אישה, מוח גבר

משקל מוח הגבר גדול מזה של האישה בכ-5% והוא שוקל כ-100 גרם יותר מזה של הנשים (גם כשמשווים את המשקל יחסית לגודל הגוף). כמות התאים בו גדולה בכ-4% מהכמות המקבילה אצל הנשים.

הבדל נוסף בין מוחות גברים ונשים מצוי באלומות סיבי העצב המחברים בין שתי ההמיספרות: אלומת הקישור הגדולה הנקראת 'כפיס-המוח', גדולה הרבה יותר אצל נשים מאשר בגברים, כמו גם אלומת הקישור הנקראת 'הצרור הקדמי' (Anterior Commissure) הגדולה בנשים ובגברים הומוסקסואלים לעומת גברים הטרוסקסואלים.

מבנה מוחי נוסף שניתן להבחין בו בהבדלים בין-מיניים הוא ה'היפותלמוס', שבאחד מגרעיניו ישנם תאי עצב האחראים, בעקיפין, להפרשתו של ההורמון הגברי 'טסטוסטרון' והוא גדול פי שניים עד פי שלושה אצל גברים מאשר אצל נשים.
כמובן, שאין ראיות לכך שהבדלים במשקל המוח משפיעים על מידת האינטליגנציה או על היכולת המנטאלית.

אגב, במבחנים פסיכולוגיים רבים חזרו ונמצאו מספר הבדלים בין גברים לנשים: יתרון לנשים במבחנים מילוליים (ורבאליים); יתרון לגברים במטלות של חשיבה מתמטית; תוקפנות רבה יותר אצל נשים; יתרון לבנים במטלות מסוימות של תפישה מרחבית (רוטציה מנטלית - סיבוב בדמיון של גופים), בעוד נשים טובות במטלות אחרות - זכירה של מיקום ופרטים בתמונות מרובות פרטים. ואכן, נהוג לטעון כי גברים טובים יותר בקריאת מפות בעוד נשים טובות יותר בשיפוט של מצבי רוח ואופי של הזולת.

מיתוסים על תפקוד המוח

^^אנחנו משתמשים רק ב-10% מהמוח שלנו^^. מיתוס שמסתובב כבר זמן רב ולא ברור מה מקורו. האמת היא שאנו משתמשים בכל חלקי המוח שלנו מדי יום.

^^נזק למוח נותר לעד^^. טעות. המוח מסוגל לתקן או לפצות על נזקים מסוימים שנגרמו לו, ואפילו לייצר תאים חדשים. פעם חשבו שכל אחד נולד עם תאי מוח במספר קבוע, כך שאם אלה ניזוקים - הנזק בלתי הפיך. באותה מידה האמינו מדענים רבים כי אין למוח תחליף - ברגע שהוא "התקלקל", אי-אפשר יותר לתקנו. אולם, מחקרים עדכניים הוכיחו כי המוח נותר גמיש לאורך כל החיים: הוא יכול לשנות עצמו בתגובה ללמידה מחודשת. בנסיבות מסוימות, המוח אף מסוגל לייצר תאים חדשים בתהליך הנקרא 'נוירוגנסיס'. ב-1998 הראו מדענים כי תאי המוח משכפלים עצמם ומצאו כי לא רק שאנו לא נולדים עם מספר קבוע וסופי של תאי מוח, אלא כי קורבנות פגיעה מוחית, שנגרמה כתוצאה ממחלות או מטראומה, עשויים ליהנות מהחלמה מסוימת.

^^אכילת דגים טובה למוח^^. אמת. דגים - בעיקר שמן דגים - טובים למוח שלנו. מחקר שנערך לאחרונה הוכיח כי אכילת דגים לפחות פעם בשבוע מאטה את ההתדרדרות הקוגניטיבית, במיוחד דגים שומניים, כמו טונה וסלמון. הסיבה: דגים מהווים מקור חשוב לחומצות השומן אומגה 3, החיוניות לתפקוד המוח.

יועץ רפואי: פרופ' דוד ירניצקי, מנהל המחלקה הנוירולוגית, הקריה הרפואית, רמב"ם.

לכתבות נוספות בנושא בריאות, רפואה מונעת ואיכות חיים היכנסו לאתר הקריה הרפואית רמב"ם.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום