כתבי אישום בפרשת רמדיה

(0)
לדרג

הפרקליטות הגישה לבית המשפט כתב אישום נגד 8 מעורבים בפרשת רמדיה. ההאשמות - רשלנות במילוי התפקיד וגרימת מוות ברשלנות

מאת: מערכת zap doctors

הפרשה אשר הסעירה את המדינה בדרך לכותלי ביהמ"ש: הפרקליטות הגישה הבוקר לביהמ"ש כתב אישום נגד 8 מעורבים בפרשת רמדיה. פרקליט המדינה משה לדור הודיע אתמול למנכ"ל משרד הבריאות פרופ' אבי ישראלי, על החלטתו שלא לשנות את ההחלטה שהתקבלה בעבר בדבר העמדתם לדין של עובדי המשרד בפרשת רמדיה.

עם כניסתו לתפקיד התבקש פרקליט המדינה על ידי מנכ"ל משרד הבריאות לבחון פעם נוספת את ההיבטים הקשורים להעמדת עובדי משרד הבריאות לדין בפרשה. לשם כך הוא נפגש פעמיים עם הנהלת משרד הבריאות, בחן את החומר וקיים התייעצויות פנימיות. לאחר מכן הוא הגיע למסקנה כי אין לשנות את ההחלטה שהתקבלה קודם כניסתו לתפקיד, ואישר את הגשת כתב האישום שהוכן בפרקליטות מחוז מרכז.

תיק מורכב

לפני כשנה וחצי שלחה פרקליטות מחוז מרכז הודעות לשימוע לקראת הגשת כתב אישום לשמונת החשודים בתיק רמדיה. החשודים הם פרדריק בלק, טכנולוג המזון של רמדיה לשעבר, גדעון לנדסברגר מנכ"ל רמדיה לשעבר, ומשה מילר, מבעלי רמדיה לשעבר, וכן חמישה מעובדי משרד הבריאות: ד"ר דורית ניצן-קלוסקי, שהיתה מנהלת שירות המזון הארצי בתקופה הרלוונטית, וארבעה מפקחים בתחנות ההסגר בנמלי אשדוד וחיפה, אשר מתפקידם לבדוק את המזון המיובא ארצה.

מדובר בתיק מורכב וסבוך, עתיר בחומרי ראיות שכלל גם חומרי חקירה שמקורם בגרמניה. לבקשת ההגנה, לאור היקף חומר הראיות ומורכבותו, אפשרה הפרקליטות לחשודים השונים לצלם את עיקרי חומר הראיות לקראת השימוע. השימועים נערכו, ובמסגרתם העבירו החשודים גם טיעונים בכתב וחומר ראיות לבחינת הפרקליטות. לאחר עריכת השימועים, התקבלה החלטת הפרקליטות, על ידי פרקליט המדינה הקודם, ערן שנדר, על הגשת כתב האישום.

ההאשמות המיוחסות לבכירי רמדיה הן עבירות של גרימת מוות ברשלנות וחבלה ברשלנות לצד עבירות נוספות. באשר לנאשמים עובדי משרד הבריאות המופקדים על חיי ובריאות הציבור, במקרה זה תינוקות, מיוחסת האשמה בגין מילוי תפקידם בדרך רשלנית אשר הפרה את חובתם המקצועית. העבירה המיוחסת להם היא עבירה של מעשה העלול להפיץ מחלה.

תגובות הנאשמים

תגובת משרד הבריאות: משרד הבריאות, מצר על החלטת פרקליטות המדינה, להעמיד לדין את עובדי משרד הבריאות, בפרשת רמדיה, ומביע תקווה כי חפותם תוכח מעל לכל ספק. משרד הבריאות נותן גיבוי מלא לעובדיו ובטוח שהעובדים עשו את עבודתם במקצועיות ופעלו בהתאם להנחיות.

משרד הבריאות היה בין הראשונים לעלות על החשד כי המזון לתינוקות, הוא הגורם לאשפוז הילדים ופעל באופן מיידי לבדיקת הנושא, איתר את המחסור בויטמין, ופנה לפרקליטות המדינה כדי לפתוח בחקירה כנגד חברת רמדיה. אין תקדים בעולם, להוצאת ויטמין B1 ממזון, ושום ביקורת שגרתית לא יכלה היתה לצפות, מעשה רמייה שכזה. משרד הבריאות ממשיך במעקב אחר ילדי רמדיה. במשרד הבריאות הובע חשש כי צעד זה של הפרקליטות, עלול לגרום להשלכות מרחיקות לכת על תהליכי הרגולציה והבקרה במשרד הבריאות.

ד"ר דורית ניצן קלוסקי, ראש שירותי המזון והתזונה לשעבר, במשרד הבריאות, מסרה כי "הכאב הגדול של המשפחות נפגעות רמדיה מלווה אותי כל הזמן, מאז אותו יום חמישי בצהריים ה-6 בנובמבר 2003. בכל לילה אני רואה מול עיני את פניהם של התינוקות אליהם נקראתי ואת אלפי התינוקות שהיו חשופים למחלה הזו. על סמך נתונים שביקשנו מטיפות החלב הממוחשבות, באזור המרכז, הבנו ש- 1,600 תינוקות ברחבי הארץ, שניזונו מאותה תרכובת מזון, היו חשופים לסכנה ולכן החלטנו, תוך פחות מ-24 שעות, בצעד יוצא דופן, להוריד את רמדיה צמחית מהמדפים".

לדבריה, "תפקיד המדינה בעולם המערבי הוא לקבל מידע מוקדם מהחברה על סיכונים במזונם ולפעול במהירות למניעה, למזעור ולטיפול בתחלואה. בכל ארגוני הבריאות המובילים בעולם, קיים קונצנזוס על כך, שניתן לגלות רמייה כזאת בשלוש דרכים: תחלואה, מודיעין או מזל במקרה רמדיה, תחלואה ואבחון מהיר של משרד הבריאות ושלי מנעו אסון גדול יותר. על כן, זהו אבסורד להאשים אותי באחריות למחלה ובהתרשלות במילוי תפקידי".

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום רפואת ילדים
פורום רפואה ומשפט

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום