בריאות החניכיים: הדלקת החומקת

(0)
לדרג

מתמודדים עם נפיחות, אודם ודימום מהחניכיים? כנראה שאתם סובלים ממחלת חניכיים. טיפול בשלב מוקדם ימנע סיבוכים אפשריים

מאת: ד"ר בני רצקין

למעלה ממחצית מהמבוגרים מעל גיל 55 סובלים מצורה מסוימת של מחלת חניכיים, אך מעטים מודעים לקיומה. מחלת חניכיים, המכונה גם מחלה פריודונטלית (פריו-סביב, דונטו-שן) היא מחלה זיהומית כרונית, הנגרמת על ידי חיידקים ופוגעת בחניכיים. המחלה מתפתחת בדרך כלל ללא כאבים, ולכן רוב האנשים אינם מודעים לעובדה שהם סובלים ממנה; עם זאת, הם עשויים להבחין בסימנים להופעתה: דימום בעת צחצוח השיניים, ריח פה לא נעים והתפתחות "מרווחים" בין השיניים.

התפתחות מחלת החניכיים

המחלה מתפתחת כאשר רובד החיידקים נדבק לשיניים ולחניכיים, וגורם תחילה לתגובה דלקתית קלה המאופיינת בנפיחות, אודם ודימום מהחניכיים, בדרך כלל ללא כאבים או אי נוחות כלשהי. בשלב המתקדם של המחלה מתפתחת הדלקת ורובד החיידקים מתרבה וצומח גם מתחת לחניכיים. נוצרת אבנית שן, וחיידקים הנמצאים מתחת לחניכיים מייצרים רעלים הנספגים לשורש, וגורמים להרס העצם התומכת בשיניים. החניכיים מתחילות להיפרד מהשן, ונוצרים כיסים מזוהמים סביב השיניים.

כיסים אלה מעמיקים עם התקדמות המחלה הפריודונטלית, דבר הגורם לפירוק נוסף של הרקמות סביב השן (חניכיים ועצם). בסופו הרע של התהליך השיניים מתחילות להתנדנד ומשנות את מיקומן בלסת. בנוסף, מורגש ריח רע מהפה, מתפתחים כיבים מוגלתיים, ולעתים מתעורר צורך לעקור חלק מהשיניים או אפילו את כולן.

הדרך היחידה למנוע את התפתחותה של מחלת חניכיים היא היגיינה ותחזוקה טובה של הפה והשיניים באמצעות צחצוח וניקוי בחוט דנטלי. דרך נוספת היא באמצעות ביקורים שגרתיים במרפאת השיניים לצורך הסרת אבנית ולאיתור בעיות שיניים וחניכיים בשלב מוקדם שלהן.

עם זאת, ישנם גורמים נוספים אשר מזרזים התפתחות של מחלת החניכיים, ובהם עישון (שבנוסף לשאר נזקיו גם פוגע בתפקודה של המערכת החיסונית ולכן מקשה עליה במלחמה נגד חיידקי השן), סוכרת ומחלות הפוגעות בתפקוד המערכת החיסונית.

גורמים נוספים כוללים: תרופות מסוימות, מתח נפשי, גורמים תורשתיים, שינויים הורמונליים ותזונה לא מאוזנת.

מהחניכיים ועד ללב

אובדן שיניים כתוצאה ממחלת חניכיים, מסתבר, אינו התוצאה הגרועה מכל. בשנים האחרונות יותר ויותר מחקרים מצביעים על קשר בין מחלת החניכיים ומצבי תחלואה אחרים במקומות מרוחקים מחלל הפה, כמו זיהומים במערכת הנשימה, סוכרת, דלקות פרקים וכן מחלות לב וזיהומי מסתמים.

ההערכה היא, שחומרי הדלקת ותוצרי רעלני החיידקים מתפזרים בזרם הדם ומגיעים למקומות אחרים בגוף. כמו כן, כל דימום מחלל הפה, בין אם מקורו מצחצוח או מאכילת מזון קשה, עלול להוביל לחדירת חיידקי הפה לתוך מחזור הדם, ומשם לאיברים רחוקים יחסית מחלל הפה.

במצבים של מחלות לב ובעיות במסתמים טבעיים או מושתלים, טיפולי חניכיים ושמירה על חניכיים בריאות הם בעלי חשיבות עליונה ועשויים להציל חיים ממש; שכן השילוב בין עושר כלי דם, המאפיין את החניכיים, לזיהום בקטריאלי כרוני, המאופיין בחיידקים אלימים בעלי כושר היצמדות גבוה למשטחים קשים (כמו השן), הופך את הפה לשער כניסה אופטימלי לאותם מזיקים אל מסתמי הלב.

במצבים אלה טיפולי חניכיים והגיינה קפדנית הם בעלי חשיבות קריטית.

בחירת הטיפול הנכון

הטיפול במחלת חניכיים תלוי בשלב שבו היא מתגלה. השלב החיוני הראשון הוא אבחנה על ידי רופא מומחה למחלות חניכיים (פריודונט), אשר מיומן לבצע בדיקה קלינית מקיפה, ולעתים אף נעזר בצילומי רנטגן כדי לקבוע את חומרת המחלה. בשלביה הראשוניים, כשהמחלה מתבטאת בדלקת בלבד, ניתן לטפל בקלות באמצעות הסרת אבנית השן על ידי שיננית, וצחצוח נכון.

כאשר המחלה מתגלה מאוחר, הטיפול נחלק לשניים:

^^טיפול עמוק משולב בטיפול תרופתי:^^

במחלה פריודונטלית מתקדמת יש לבצע ניקוי עמוק של כיסי החניכיים. בשלב זה שטיפות פה ומשחות שיניים למיניהן לא יפתרו את הבעיה, כיוון שהן אינן חודרות מתחת לחניכיים, ולכן הן אינן משפיעות כמעט על רובד החיידקים שהצטבר שם ושמהווה את הגורם המזיק העיקרי.

השפעתן תסתכם בדרך כלל בסיוע בהפחתת הסימנים הקליניים לדלקת (אודם, נפיחות ודימום).

לעתים גם ניקוי האבנית אינו מספיק ויש צורך בהחדרה של תרופות לתוך הכיס, ובהן משחת מינוצקלין, חוטים ספוגים בטטרצקלין או חומר אנטיספטי המכונה כלורהקסידין. האחרון מוצע בשני אופנים: כשטיפה במזרק מיוחד שהמטופל מבצע בעצמו או כטבליות שמוחדרות על ידי רופא ומשחררות את החומר הפעיל במשך כמה ימים.

^^טיפול כירורגי:^^

ניתוחי חניכיים הם הטיפול האפקטיבי והבדוק ביותר לטיפול במחלה פריודונטלית מתקדמת. במהלך טיפול זה מופרדות החניכיים מהשיניים, הרקמה הדלקתית מסולקת, יש גישה ישירה לשורשי השיניים וניתן לסלק עד תום את כל המשקעים (אבנית) וכל הגורמים המזהמים. בסוף ההליך הכירורגי החניכיים נתפרות חזרה למקומן.

כחלק מהטיפול נעשה שימוש בשתלי עצם מסוגים שונים, אשר עטופים בבד או ביריעה זעירה של חומר מבודד. בשנים האחרונות נכנס לשימוש חומר ביולוגי פעיל בשם Emdogain®, המורכב מפרוטאינים אשר מיושמים על שטח פני השורש החשוף במהלך הטיפול הכירורגי, ומעודדים יצירה מחודשת של העצם התומכת בשיניים בתוך הלסת.

שמירה על הבריאות

^^האם אתם מפתחים מחלת חניכיים?^^

לזיהוי בעיית חניכיים, ענו על השאלות. אם עניתם על חלק מהתשובות באופן חיובי, מומלץ לגשת להיבדק אצל מומחה לבעיות חניכיים:

1. האם הבחנתם בנפיחות קלה בחניכיים או בתחושה של ספוגיות ורכות?
2. האם בעת צחצוח שיניים או נגיסה בתפוח מופיע דימום מהחניכיים?
3. האם אתם סובלים מריח רע מהפה?
4. האם אתם חשים ברגישות למגע באזורים מסוימים בחניכיים?
5. האם צבע החניכיים שלכם אדמדם או נוטה לאדום?

^^4 צעדים לבריאות החניכיים:^^

- צחצחו שיניים פעמיים ביום.
- למרות הדימומים מהחניכיים, אל תקצרו את זמן הצחצוח.
- השתמשו בחוט דנטלי ובמברשות מיוחדות לניקוי בין השיניים.
- צחצחו בצורה אופקית על הגבול שבין החניכיים לשיניים. באופן זה חודרים הסיבים של מברשת השניים למרווח בין השיניים לחניכיים ומוציאים את שאריות המזון ורובד החיידקים.

ד"ר בני רצקין הוא יו"ר האיגוד הישראלי לפריודונטיה ואוסאואינטגרציה.

בואו לדבר על זה בפורום פריודונטיה, מחלות חניכיים ושתלים דנטלים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום