פינת המומחה: על השמנה בטנית

(3)
לדרג

ריכוז השומן בבטן מגביר הסיכון לתחלואת לב וכלי דם. ד"ר אהרון חלבה, העורך הרפואי של דוקטורס, מסביר מדוע

מאת: ד"ר אהרון חלבה

השמנה תוך-בטנית הינה הצטברות של תאי שומן בחלל הבטן, בין ובתוך איברי הבטן. השומן התוך בטני זוהה כגורם להופעת גורמי סיכון קרדיומטבוליים אשר מעלה את הסיכון, למחלות לב וכלי דם וסוכרת. לכן, ריכוז השומן בבטן ובמותניים (צורת גוף דמוי תפוח) מסוכן יותר מריכוז השומנים בירכיים (גוף דמוי אגס).

בארה"ב ההשמנה הבטנית בגילאי 20 עומדת על 46%, כאשר אצל נשים ההשמנה הבטנית גבוהה יותר ועומדת על 55% בהשוואה לשיעור של 37% בקרב גברים. שכיחות ההשמנה הבטנית עלתה בארה"ב פי 3 במהלך 40 השנים האחרונות. בישראל, על פי נתוני משרד הבריאות, יותר ממחצית האוכלוסייה הבוגרת סובלת מדרגות שונות של השמנה.

רקמת השומן ניתנת לחלוקה לשתי תתי קבוצות - התת עורית ורקמת השומן הבטנית. כאשר ההבדל ביניהן היא היכולת ליצור חומרים המיוצרים ברקמת השומן כגון אדיפונקטין. רקמת השומן העמוקה מפרישה רמות גבוהות יותר של חומרים המשרים תהליכים דלקתיים, ומאידך רמות מופחתות של חומרים המיטיבים ומגינים על כלי הדם כדוגמת אדיפונקטין. תהליכים אלו יכולים להסביר את הקשר ההדוק שבין עליה ברקמת השומן והגברה בתהליכי הדלקת בגוף. ככל הנראה הפרשתם של אדיפוקינים וחומצות שומן חופשיות מרקמת השומן העמוקה הם הגורמים לתחלואות נלוות.

התפתחות מחלות

הקשר בין תחלואת לב וכלי דם להשמנה בטנית הוכח במספר רב של מחקרים אפידמיולוגים גדולים. מעקב במשך 6 שנים באוכלוסייה של 44,702 נשים אמריקאיות בגילאים 40-65, מצא כי היקף מותניים גבוה קשור באופן עצמאי להגברת הסיכון לתחלואת לב וכלי דם. תוצאות דומות נמצאו במחקר על 7,079 גברים צרפתיים. בשנת 2004, פורסם מחקר ה-INTERHEART, אשר מצא כי המשתנים החזקים ביותר לניבוי אירוע כלילי חד הינם היחס בין יתר שומני הדם, עישון, השמנה בטנית, גורמים נפשיים, ורק לאחר מכן יתר לחץ דם וסוכרת.

בחודש מרץ 2007 פורסמו במסגרת הכנס השנתי של האיגוד האמריקאי לקרדיולוגיה נתוני מחקר IDEA, שאישר כי היקף מותניים גבוה קשור באופן בלתי תלוי למחלות לב וכלי דם. המחקר, שבו נכללו כ-182,970 אנשים, אישר גם כי היקף מותניים גבוה קשור להתפתחות מחלות לב וכלי דם, ללא קשר לגיל ולמדד מסת הגוף (BMI). המחקר כלל משתתפים מ-63 מדינות ובכללן ישראל.

מדידת היקף המותניים

הדרך הפשוטה והנוחה ביותר למדוד השמנה תוך-בטנית היא באמצעות מדידת היקף המותניים. על פי האיגוד הקרדיולוגי האירופי והמרכז הלאומי לחינוך למניעת כולסטרול NCEP (האמריקאי), היקף המותניים המומלץ הוא 102 ס"מ אצל גברים ו-88 ס"מ אצל נשים.

אורח חיים בריא

אימוץ אורח חיים בריא, אשר כולל: תזונה מאוזנת, פעילות גופנית סדירה והימנעות מעישון יכול לסייע במניעת מחלות לב ושבץ מוחי. מסתבר כי פעילות גופנית סדירה עשויה להפחית בכ-25% את הסיכון לשבץ מוחי ובכ-40% את הסיכון למחלות לב. עובדה מדהימה היא שליבם של ספורטאים שפרשו בגילאי 50-70 דומה בחוזקו ללב של צעיר בן 20 שאינו מבצע כל פעילות גופנית.

יחד עם זאת, חשוב מאוד לשמור על היחס בין כמות הקלוריות הנצרכות לכמות הקלוריות הנשרפות כדי לשמור על הלב. בנוסף, עישון מגדיל את רמות הכולסטרול בדם וקרישיות הדם, שמעלים את הסיכוי לסתימה פתאומית של אחד העורקים. מעשנים לא רק מסכנים את עצמם, אלא גם את סביבתם; עישון פסיבי מעלה את שיעור התמותה הלבבית בקרב לא מעשנים בכ-70%.

ד"ר אהרון חלבה הוא מנהל מחלקה פנימית במרכז הרפואי וולפסון.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום השמנה בטנית וסיבוכיה
פורום דיאטה, תזונה והשמנת יתר - בשיטת ד"ר לוי
פורום גורמי סיכון למחלות לב

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום