צרכנות רפואית מס' 137

(0)
לדרג

טיפול בערמונית מוגדלת, טעמים חדשים באבחון סוכרת הריונית, בשורה לחולי פרקינסון וטיפולי שיניים חינם לילדים. כל העדכונים הצרכניים

מאת: מערכת zap doctors
טיפול בערמונית

ערמונית מוגדלת מאופיינת בתסמינים מטרידים, כמו הצורך להשתין מספר פעמים באמצע הלילה, או אצירת שתן. גברים הסובלים מערמונית מוגדלת עשויים לחשוב בטעות כי רק טיפול כירורגי יכול לשחרר אותם מהתסמינים. אולם, מסתבר כי טיפול מתקדם הנקרא אבודרט משפר את התסמינים, גורם להקטנת בלוטת הערמונית ויכול להפחית את הצורך בניתוח.

הטיפול הנלקח בכדורים פועל על גורם הבעיה במטרה להקטין את הערמונית בהדרגה לכשליש מגודלה המקורי לפני תחילת הטיפול. ביחד עם תהליך הקטנת הערמונית, משתחרר בהדרגה הלחץ המופעל על שלפוחית השתן וכתוצאה מכך מורגשת הקלה משמעותית בסימפטומים המהווים מצוקה יומיומית וקושי אמיתי של התמודדות עם אי יכולת להתאפק, תחושת אי התרוקנות אחרי הטלת שתן, אצירה במתן שתן וכמובן התעוררות בלילה על מנת להשתין מספר פעמים. הטיפול אושר על ידי משרד הבריאות, על ידי מינהל המזון והתרופות האמריקאי ה-FDA וסוכנות התרופות האירופית ה-EMEA.

במחקר חדש שנערך לאחרונה במספר מרכזים רפואיים בניהול הפקולטה לרפואה באוניברסיטת טקסס שבארצות הברית, בהשתתפות 4,844 גברים מעל גיל 50 במהלך כשנתיים, הוכח שהטיפול באבודרט בשילוב טיפול תרופתי נוסף, יעיל לאורך זמן בקרב גברים עם ערמונית מוגדלת בדרגת חומרה בינונית עד קשה. היתרון המשמעותי של שיפור בתסמינים ניכר במהלך המחקר כבר מספר חודשים לאחר תחילת הטיפול והמשיך להשתפר בשנה הראשונה והשנייה ללקיחת התרופה. המחקר ממשיך להתנהל והמשתתפים יבדקו גם בתום ארבע שנות מחקר ואף במהלכן.

הטיפול מיועד לחולים הסובלים מתסמינים בחומרה בינונית עד קשה, כתוצאה מהגדלה של הערמונית ושגודל הערמונית שלהם שווה או גדול מ-30cc. מדובר בתרופה אשר מנגנון הפעולה שלה מבוסס על הורדת רמת ההורמון הגורם להגדלת הבלוטה. השיפור הולך וגדל ככל שהתרופה נלקחת לאורך זמן רב יותר.

התרופה עדיין איננה בסל הבריאות, אולם היא קיימת בביטוחים המשלימים של מכבי, לאומית ומאוחדת וכן בכללית לכלל ציבור המבוטחים במחיר של כ-140 שקלים לחודש.

טעמים חדשים באבחון סוכרת הריונית

בשורה לנשים בהריון: חברת "גפן מדיקל" משיקה סדרה חדשה ומשופרת של סירופ "גלוקוסטנדרט" - גלוקוז לשתייה. הסדרה כוללת את הטעמים ליים, תות וענבים במטרה להקל על תחושות הבחילות ו/או הקאות הנגרמות לעיתים קרובות לנשים הרות עם ביצוע הבדיקה.

בדיקת העמסת סוכר הינה חובה עבור כל אישה הרה על מנת לאתר סוכרת הריונית, מחלה ממנה סובלות כ-3 נשים מתוך 100 נשים הרות. גילוי מוקדם של סוכרת הריונית וטיפול מפחיתים באופן משמעותי הפרעות בהתפתחות העובר וסיבוכים בחייו הבוגרים.

בדיקה זו מבוצעת בין השבוע ה-24-28 להריון, ובמהלכה מתבקשת האישה לשתות תמיסת גלוקוז וכעבור שעה נבדקת רמת הסוכר בדם. הסירופ מונע הקאות או בחילות והוא מכיל את כל כמות הגלוקוז ללא משקעים. כמו-כן, אין צורך להשתמש בלימון כדי לסתור מתיקות וישנה ספיגה מהירה בגוף. הסירוף כשר למהדרין וללא צבעי מאכל.

ניתן להשיג במרכז לסוכרת "גפן מדיקל" בטל: 1-800-352-252 ובסניפי הסופר פארם. עלות בקבוק של 50 גרם: 21 ש"ח.

הקלה לחולי פרקינסון

מחלת פרקינסון היא מחלה כרונית פרוגרסיבית חשוכת מרפא, הפוגעת בתאי המוח המייצרים דופמין, המשמש להעברת אותות מהמוח למערכת העצבים המרכזית. המחלה שייכת לקבוצת מחלות בעלות הפרעה במערכת המוטורית, ומתבטאת בשלביה השונים ברעידות בחלקי הגוף, קישיון שרירים, תנועות בלתי רצוניות ובלתי נשלטות, בדיבור בלתי ברור ומונוטוני, בירידה ביכולת ההבעה בפנים ובשפת הגוף, איטיות תנועה ואי-יציבות או שיווי משקל וקואורדינציה פגומים. החולה הופך עם הזמן לנכה בדרגה גבוהה ביותר, אשר נזקק לעזרה צמודה וקבועה בביצוע פעולות ולו הקלות ביותר.

לקראת יום הפרקינסון שיתקיים ב-5/5 (יום ב'), כדאי לדעת על טיפול מתאים לחולים: אקטיבה, פרי פיתוח של חברת מדטרוניק, הינו נוירוסטימולטור מושתל השולח גירוי חשמלי ישירות למוח, מותאם פרטנית לכל מטופל, מפחית את התופעות המוטוריות של המחלה ומהווה תקווה לחולי פרקינסון. בבסיס המערכת ישנו נוירוסטימולטור המזרים חשמל למוקדי הרעידה בשני חלקי המוח. הפולסים החשמליים לאזורים אלה חוסמים את האיתותים ששולח הגוף בעת המחלה, הגורמים לרעידות ולבעיות המוטוריות בחולים. כתוצאה מכך, חולים רבים משיגים שליטה מוגברת על גופם, שליטה שאיבדו כאשר לקו במחלה.

הטיפול הוכנס לסל הבריאות ב-2005, אולם מעטים מחולי פרקינסון מודעים לקיומה. הטיפול באמצעות אקטיבה מיושם בדרך כלל לאחר שהגוף פיתח עמידות לטיפול תרופתי. הוא מתבצע בהליך המתחלק לשני שלבים: ראשית, מתבצעת במוחו של המטופל השתלת אלקטרודות זעירות בהרדמה מקומית בלבד, תוך שיתוף פעולה מלא מצידו. בשלב השני, מתבצעת השתלת נוירוסטימולטור ליד עצם הבריח מתחת לעור. הנורירוסטימולטור מחובר לאותן אלקטרודות. מקץ עשרה ימים על המטופל לשוב אל הנוירולוג או הנוירוכירורג, על מנת להתחיל בתכנות הנוירוסטימולטור, תוך שינוי המינון התרופתי הפוחת עם הניתוח.

העוצמה וסוג הפעימה החשמלית משתנים ממטופל למטופל ובהתאמה מירבית לכל אדם. אמנם מדובר בניתוח מוח, אבל ברמות פולשניות מזעריות, זו הסיבה לכך שהסיכונים הכרוכים בו מועטים. בספרות מדובר על אחוז אחד בלבד של מקרים בהם נגרם זיהום או דימום.

טיפולי שיניים לילדים

כ-400 אלף ילדים יוכלו ליהנות (החל מהראשון במאי) משירות חדש של 'כללית מושלם' במסגרתו יקבלו חינם טיפולי שיניים משמרים: סתימות, איטום חריצים, טיפולי שורש ועקירות. הטיפולים יינתנו ב-80 מרפאות "כללית סמייל" הפרוסות ברחבי הארץ. כמו-כן, ילדים מעל גיל 6 המבוטחים "בכללית מושלם" זכאים להנחה של 25% על טיפולי אורתודנטיה עד גיל 18, וכן 25% הנחה על טיפולי שיניים משמרים. מבוטחי המושלם בכל גיל זכאים לבדיקת שיניים שנתית ולטיפול שיננית אחד בשנה חינם ולהנחה של 25% על טיפולי שיניים משמרים.

לדברי אלי דפס, מנכ"ל הכללית: "השירות החדש משפר את יכולתן של משפחות רבות בישראל לשמור על בריאות השיניים של ילדיהן. חידוש זה מצטרף למתן הנחה על כל חיסוני ילדים, שאינם בשגרת החיסונים וכיסויים נוספים שיושקו בקרוב".

מנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה עולה כי הוצאות של משקי בית על בריאות שיניים מהוות 31% מסה"כ הוצאות על בריאות במשפחה.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום אורולוגיה ופריון הגבר
פורום הריון ולידה
פורום רפואת שיניים לילדים

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום