פריון בראי הרפואה הסינית

(0)
לדרג

כיצד המערכות בגוף משפיעות על הפריון? על נושא זה ועוד תשיב מיכל שלזינגר בפורום גינקולוגיה ברפואה סינית בדוקטורס

מאת: מיכל שלזינגר

ההערכה הרפואית היא כי בין 10-15% מן הזוגות המנסים להרות יתקשו בהגשמת המשאלה לאחר שנה של קיום יחסי מין. אנשים רבים פונים היום לטיפולים ברפואה סינית ומוצאים שם מזור למצוקותיהם. בשנים האחרונות חלה עלייה גם במספר הזוגות הפונים לטיפולי פריון סיניים בשילוב או ללא שילוב של טיפולי פריון מערביים. הרפואה הסינית מהווה אלטרנטיבה בריאה וטבעית, לא פולשנית וללא תופעות לוואי. מטרתו של המטפל הסיני היא להשיב את בריאותם של הגבר ו/או האישה למצב בריאותי אופטימאלי ומאוזן. הרפואה הסינית מסייעת גם בתחום הגניקולוגיה ורפואת הפריון, וכיום התחום גם מגובה בלא מעט מחקרים המצביעים על הצלחות נאות.

איזון בגוף

הרפואה הסינית נבדלת מן הרפואה המערבית בגישתה ההוליסטית. הרפואה הסינית רואה את הגוף האנושי כשלמות אורגנית. חלקי הגוף אינם ניתנים להפרדה ולכל אחד מהם משמעות כחלק מן הקומפלקס השלם. כאשר האיברים מתפקדים באופן תקין, נשמר האיזון והפרט נהנה מבריאות טובה. לעומת זאת, כאשר האיזון מופר מסיבה פנימית ו/או חיצונית כלשהי, מופיעה מחלה.

על פי הרפואה הסינית מרכיבי הגוף הבסיסיים ביותר הם: היין והיאנג, צ'י (אנרגיית החיים), דם ונוזלי גוף. מרכיבים אלו מהווים את הבסיס לתפקודו הפיזיולוגי של הגוף ומאפשרים לו לבצע את פעולותיו. יין ויאנג הם שני כוחות מנוגדים ומשלימים. בין היין והיאנג קיימת פעילות גומלין מתמדת, וכתוצאה מפעילות זו נוצר הצ'י. בנוסף, בכל גוף עוברים מרידיאנים, שאלו הם ערוצי אנרגיה הנושאים את הצ'י של האיברים השונים.

הרפואה הסינית מתארת את מערכת הרבייה הנשית כמארג של מערכות אנרגטיות. לכל מערכת אנרגטית קיים איבר משלים ותגובות הורמונאליות. המארג האנרגטי מגיב למתח, כימיקלים, חוסר תנועה מספקת, תזונה לא מאוזנת ולתגובות רגשיות קיצוניות. ישנה חשיבות להרמוניה בין הצ'י והדם, האיזון שבין אנרגיית היין והיאנג ולדפוסי עודף או חסר בתפקוד האיברים השונים. כמו-כן, הצי' והדם סובבים בגוף וכל מצב של זרימה תקועה, חוסר או עודף מוביל לחוסר איזון ולמחלה.

תפקוד תקין

בתהליך ההפריה מתרחש מפגש איחוד בין הזרע והביצית. הצלחת המפגש תלויה במצב בריאותם הכללי של שני בני הזוג. ניתן להשוות מצב של הפריה והריון לזריעת זרע. כידוע, נביטה של זרע וצמיחה מתאפשרים רק כאשר האדמה דשנה, כמות המים מתאימה וכך גם הטמפרטורה. בגוף האנושי, גורמים כגון: מתח, דיכאון, בעיה אנדוקרינית, חסר דם, סירקולציה לא תקינה של דם, בעיות רחם ומטבוליזם בסיסי לא תקין של הגוף הינם בעלי השפעה. הריון תקין לא יושג, אלא אם גופם של שני בני הזוג מתפקד בצורה תקינה ובריאה.

כלי הטיפול העיקריים שבהם משתמשת הרפואה הסינית הינם: הרבולוגיה (צמחים) ואקופונקטורה (דיקור); אלו הן שיטות עתיקות יומין, אפקטיביות ובטוחות, המשמשות להבאת הגוף למצב מאוזן והרמוני כך שיוכל לתפקד באופן תקין. בשיטות אלו החלו להשתמש בארצות המזרח לפני למעלה מ-3,000 שנה. ניתן לומר כי 70% מן הסינים המהווים כ-1/4 מאוכלוסיית העולם עושים שימוש בשיטות אלו כשיטת טיפול עיקרית. מעבר ליכולתן של שיטות אלו להסדיר את המחזור הנשי ולשפר את איכותו וכמותו של הזרע, הן משפרות את תפקודו של הגוף בכללותו.

טיפול שורש

כלי האבחנה העיקריים של הרפואה הסינית הינם: דופק, לשון ואבחנת גוף. באבחנה של בעיית פריון ובטיפולים גניקולוגיים, המטפל ייעזר גם במעקב אחר - חום הגוף של האישה, ובנוסף תינתן התייחסות מאוד דקדקנית לאופי מחזור הווסת שלה. כל הפרמטרים שנזכרו ישמשו כדי לקבוע את המצב הבריאותי של האישה ו/או הגבר. בנוסף משתמש המטפל ברפואה סינית בתשאול מקיף לגבי מצבו הבריאותי ואורח חייו של המטופל. בהתאם לכל המידע שנאסף יקבע המטפל את האבחנה הסינית שגורמת לחוסר איזון אצל המטופל ובין השאר מהווה סיבה לאי הפריון של האישה ו/או הגבר. על פי האבחנה יקבע המטפל תכנית טיפולית שתשלב בין דיקור, צמחים ותזונה כדי לשפר את סיכויי ההפריה וההריון.

הרפואה הסינית רואה בפרט מערכת כוללנית של גוף-נפש, לכן הטיפול אינו מתמקד באופן בלעדי בסימפטומים או במחלה. המטפל מעודד את כוחות הריפוי העצמיים של גוף המטופל באמצעות טיפול בבעיות שורש ולא רק בסימפטומים. בנוסף, בטיפול בבעיות פריון, הרפואה הסינית מצמצמת תופעות לוואי בלתי רצויות הנובעות מן הרעילות המצטברת, כתוצאה מן השימוש בטיפולים הורמונאליים.

שילוב שיטות טיפול

על-מנת שטיפול IVF יצליח קיימות שתי דרישות בסיסיות: הראשונה, ביצית מופרית והשנייה, סביבה מתאימה שבתוכה הביצית המופרית תוכל להשתרש, ותמשיך להתפתח לעובר תקין. מטופלים רבים מצליחים להשיג הפריה באמצעות שיטות של IVF, אך נכשלים פעם אחר פעם בהשגת השרשה והתפתחות של הריון תקין; זאת מכיוון שמצבם הבריאותי הכללי של ההורים לעתיד אינו מאפשר את התפתחותו התקינה של העובר. פציינטים המטופלים בכלי הטיפול הסיניים נהנים מיתרונות של בריאות כללית טובה יותר, ומערכת אנדוקרינית מאוזנת הנובעות מן הטיפול באמצעות דיקור וצמחים. כתוצאה מאלו ההריון מושג בצורה קלה יותר, ולגוף קל יותר להמשיך ולקיים אותו.

הרפואה הסינית הינה מערכת מסורתית וכוללנית שניתן להשתמש בה לצד טיפולים מערביים ובלעדיהם. כיום, קיים ניסיון רב בשילוב טיפולים בין הרפואה מערבית והרפואה סינית בטיפולי פריון. באחד המחקרים הידועים ביותר בתחום, שנערך בגרמניה, נמצא כי שילוב שתי שיטות הטיפול, IVF ודיקור, מביא לשיעור הצלחה של 43%, לעומת הצלחה של 26% כאשר הטיפול הוא ב-IVF ללא דיקור. תוצאות דומות נתקבלו במחקרים דומים. לרפואה המערבית כלי אבחון משוכללים הנשענים על טכנולוגיה מתקדמת. לאחר ביצוע האבחנה הסינית תוך אינטגרציה עם האבחנה המערבית נקבע למטופלים פרוטוקול טיפולי המורכב מדיקור, צמחים, ותזונה. במקרה הצורך נעשה שימוש משולב של טיפולים מערביים לצד טיפולים סיניים. חשוב לציין כי המטפל ברפואה סינית מתייחס להשפעה האנרגטית של הטיפולים ההורמונאליים על גוף האישה.

נקודה נוספת שכדאי לדעת היא העובדה שקיימות עדויות רבות לכך כי נשים שעברו טיפולי הפריה הורמונאליים, חלו לאחר 4-7 שנים בסרטן, על פי רוב סרטן השד. בארץ אין מעקב מסודר אחרי מספר טיפולי ההפריה, הצלחות, כישלונות, מידת הבריאות של הילדים שנולדו כתוצאה מטיפולי הפריה וההשלכות הבריאותיות של הטיפולים על הנשים בשנים שלאחר מכן.

כאשר קיימת בעיית פריון בני הזוג חייבים לעבור במקביל גם את הבדיקות המקובלות ברפואה מערבית. במקרים מסוימים ניתן יהיה להשיג הריון באמצעות הטיפול ברפואה סינית באופן בלעדי, אולם יש מקרים שבהם תהיה חובה לשלב IVF לצד הטיפולים ברפואה סינית. חשוב לדעת כי ב-15% מן המקרים הרופא המערבי אינו מאבחן מהי הסיבה לאי הפריון. הכול לכאורה תקין, אבל בכל זאת האישה אינה מצליחה להרות, או שמתרחשות הפלות חוזרת. הסיבות הן רבות ובמקרים רבים קשורות לאורח החיים המערבי רווי הלחצים, תזונה בעייתית לאורך זמן, שימוש ממושך בגלולות, שימוש בסמים ותרופות שונות, גיל מבוגר, פעילות גופנית מאומצת מדי ועוד. הבדיקות המערביות נותנות תוצאות כמותיות של חומרים, בשונה מן הרפואה הסינית שמודדת גם תהליכים אנרגטיים ורואה את האדם שמולה באופן הוליסטי כמכלול של גוף-נפש.

שיפור סיכויי ההפריה

במחקרים ובמאמרים הוכח כי טיפולי דיקור משפרים את התגובה השחלתית, והם בעלי השפעה מיטיבה על זרימת דם לרחם, משפרים את עובייה של רירית הרחם וגורמים לירידה בסיכון להריון מחוץ לרחם. כמו-כן, השפעת הדיקור מרגיעה והמטופלים חווים ירידה ברמות המתח. לטיפול בצמחים פוטנציאל רב בצמצום הסיכון להפלה. ואילו טיפול משולב של צמחים ודיקור מסייע לאזן את ההפרשה ההורמונאלית כתגובה לגירוי של בלוטת ההיפותלמוס, ומשפר פוטנציאל הפריון של המטופל על ידי הסדרת המערכת האנדוקרינית ושיפור התפקוד השחלתי, כך שכתוצאה מכך איכות הביציות טובה יותר.

דיקור וצמחים מזינים את רפידת הרחם וכך גורמים לו להיות מתאים יותר לקליטת ההריון ומאפשרים לעובר סביבה טובה יותר כדי להתפתח. בנוסף, הם מסייעים להרגעת שרירי הרחם כך שנמנעת התכווצות של השרירים ופגיעה בעובר. כמו-כן, רפואה סינית משפרת את הסירקולציה בגוף ומסלקת חסימות או סטגנציות של צ'י, ובכך דואגת שהחצוצרות לא תהיינה חסומות, ומיומות או ציסטות לא יפריעו להשרשה ולהתפתחות העוברית. בקרב גברים הוכח כי דיקור וצמחים שיפרו באופן ניכר את מספר תאי הזרע התקינים ואת והתנועתיות שלהם. המטפל ברפואה סינית נעזר בתוצאות בדיקות איכות הזרע ומתאים את הטיפול הניתן לגבר בהתאם לבעיה.

ניתן לסכם ולומר כי על פי הניסיון הקליני שילוב בין הרפואה הסינית והרפואה המערבית משפר את סיכויי ההפריה לכל מחזור טיפולים, כמו כן הוא מיטיב עם מצבן הבריאותי של המטופלות אשר מטופלות בהורמונים, וממתן את תופעות הלוואי של הטיפולים המערביים. חשוב גם לזכור כי במצבים מסוימים ניתן יהיה להשתמש באופן בלעדי ברפואה סינית ולהימנע משימוש בהורמונים.

בואו לדבר עם מיכל שלזינגר בפורום גינקולוגיה ברפואה סינית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום