טיפוח העור מתחיל מבפנים

(6)
לדרג

צמחי מרפא לתחזוקת העור: טיפול נכון בעור קשור לשיפור תפקוד המערכות הפנימיות בגוף. השינוי מתחיל בתוכנו

מאת: אילן ללבניקוב

הזדקנות העור תלויה בגורמים גנטיים, שינויים הורמונאליים באורח חיים, תזונה וגורמים סביבתיים. תהליך ההזדקנות מתחיל כבר בעשור השני של חיינו. טיפול אמיתי בעור מתחיל מבפנים, משיפור תפקודן של המערכות הפנימיות של גופנו: שיפור תפקוד המערכת הקרדיו ווסקולרית, איזון המערכת ההורמונאלית וחיזוק מערכת החיסון בגוף הם שלושת המרכיבים החשובים בטיפוח העור מבפנים. מגוון צמחי מרפא מהרפואה המערבית, הסינית ומיערות האמזונס יכולים לעזור בהשגת מטרות אלו.

טיפוח חיצוני של העור בעזרת קרמים שונים חשוב, אולם טיפול אמיתי בעור מתחיל מבפנים, משיפור תפקודן של המערכות הפנימיות של גופנו. העור מורכב מתאים אותם יש להזין בחומרים בסיסיים לצורך תפקודם וחיזוקם; כך למשל ייצור מופחת של חלבונים גורם לירידה ברמת האלסטיות של העור. בטיפוח חיצוני של העור מומלץ להשתמש בתכשירים קוסמטיים טבעיים ללא חומרים כימיים וללא חומרים משמרים. חשוב שהתכשירים יכילו חומצה גליקולית וחומצה לקטית המסייעות להסיר את תאי העור המתים, אשר מפריעים להתפתחות תאי העור החדשים. אלו הן חומצות חלשות, המנקות ניקוי יסודי את העור, מכינות אותו לספיגה טובה יותר של חומרי הזנה ומעניקות לו מראה רענן וצעיר. יתרונן הנוסף הוא שהן אינן גורמות לכוויות ולאלרגיות.

חיזוק המערכות

הטיפוח הפנימי של העור מתבסס על שלושה מרכיבים:

^^שיפור תפקוד המערכת הקרדיו ווסקולרית^^

שיפור תפקוד המערכות מתבצע על-ידי המרצת מחזור הדם בגוף המגיע גם לתאי העור, העשרתם בחמצן, הזנתם בוויטמינים ומינרלים ועל ידי כך משתפר מראה העור. למטרה זו טוב הגינקו בילובה; זהו העץ העתיק ביותר בעולם ומקורו בסין. הוא בעל תוחלת החיים הגבוהה ביותר, כ-1,000 שנים. השימוש בתמצית מעלי העץ ופריו נפוץ מאוד במערב. התמצית ממריצה את מחזור הדם, משקמת כלי דם שנפגעו ויש לה השפעה נוגדת חמצון חזקה.

^^איזון המערכת ההורמונאלית^^

איזון המערכת חשוב מאוד לעצירת תהליכי ההזדקנות. המערכת ההורמונאלית אחראית לייצור הנוירוטרנסמיטורים במוח, כגון הדופמין והאדרנלין, החשובים לתפקוד וייצור תאים חדשים בגופנו, ביניהם גם תאי העור. שינויים בתפקוד המערכת ההורמונאלית גורמים לשינויים בעור, כך למשל פצעי האקנה המופיעים כתוצאה מעודף הורמונים בגיל ההתבגרות, אך יכולים להופיע גם בגיל המעבר כתוצאה מירידה ברמת ההורמונים.

ישנם צמחים המאזנים את המערכת ההורמונאלית. צמח המאקה מיערות האמזונס מיוחד בכך שהוא מכיל כ-13% תכולת חלבון בצורת פוליפפטידים וחומצות אמינו חיוניות, המהוות את המקור החוץ גופי של חומרי גלם איתם הגוף יכול לייצר את הורמוני המין. הצמח מכיל גם מספר אלקלואידים ייחודיים הנקראיםMacainas , בין 52% ל-76% פחמימות החיוניות למשק האנרגיה בגוף וגם כמויות גדולות של ויטמינים ומינרלים חשובים לתפקודו התקין של הגוף. פעילותו הייחודית של צמח המאקה היא על ידי ויסות והכוונה של איברי ההפרשה בגוף, כגון בלוטת יותרת המוח, הלבלב ובלוטות האדרנאל, האחראים לייצור של הורמוני מין. שיח אברהם הוא צמח מהמערב וגם הוא בעל השפעה על המערכת ההורמונאלית של האישה. הוא אינו מכיל פיטואסטרוגנים ופועל באופן לא ישיר על האיזון בין אסטרוגן ופרוגסטרון. בנוסף, אנגליקה סינית הוא צמח רב שנתי ממשפחת הגזר המשמש ברפואה הסינית אלפי שנים ומכיל פיטואסטרוגנים; הוא גדל בסין ומכונה גם "הג'ינסנג של הנשים" מאחר וייעודו לטפל בבעיות שונות במערכת הרבייה הנשית.

^^חיזוק מערכת החיסון^^

חיזוק המערכת נעשה על ידי פעולה כנגד הרדיקליים החופשיים, התוקפים את תאי הגוף והורסים אותם. החיזוק מסייע להגן על תאי העור שלא ייהרסו כתוצאה מפעילותם. צמח האכיניציאה מקורו בתרבות האינדיאנית. הוא מכיל מרכיבים החשובים בהפעלת מערכת החיסון - פוליסכרידים ואכינצואידים. אוניה דה גאטו, צמח מרפא מיערות האמזונס, המוכר מזה אלפיים שנה מהרפואה העממית של האינדיאנים בני האינקה, אף הוא מגביר את פעילותה של מערכת החיסון בעזרת החומרים הפעילים שבו - הגליקוזידים, האלקלואידים והטנינים. האסטרוגלוס, מוכר מהרפואה הסינית ופועל לחיזוק מערכת החיסון באמצעות הפוליסכרידים המצויים בו. הפרופוליס הוא השרף הנאסף על ידי דבורים ומצוי באבקת הפרחים. בגוף הדבורה הוא נהפך לפולן על ידי אנזימים. הוא עוזר לגוף להתמודד במצבים של היחלשות המערכת החיסונית מכיוון שהוא עשיר בויטמינים A,B,C ו-E, חומצות אמינו, פלבנואידים, ובמינרלים - נחושת, ברזל, מגנזיום ואבץ. שילוב של צמחים נוגדי חמצון אלו מסייע מאוד בשמירה על שלמות העור ובריאותו.

אילן ללבניקוב הוא רוקח, נטורופת, מומחה לצמחי מרפא, מבעלי בית המרקחת הנביאים בתל אביב ומחברת אלכימיסט צמחי מרפא.

בואו לדבר על זה בפורום תרופות ורוקחות ברפואה משלימה, בניהולו של אילן ללבניקוב.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום