חיסונים בכל גיל: זה הזמן להתחיל

(0)
לדרג

תוציאו פנקס חיסונים ותתחילו לרשום: מהזריקה הראשונה, זמן קצר לאחר הלידה, ועד לחיסונים בגיל הזהב. מחוסנים ממחלות?

מאת: מערכת zap doctors

המקום: טיפת חלב. הנוכחים: ההורה, התינוק והאחות. האירוע: זריקה לרגלו הקטנה של העולל שמגיב בבכי. להורה המתבונן מהצד בכאב של הילד קשה להישאר אדיש. ואולם הבכי של התינוק בהווה עדיף על הבכי שנחסך מההורים בעתיד. שכן חיסונים הם אמצעי מקובל למניעת התפשטות של מחלות מדבקות. עם זאת, קבוצות שונות באוכלוסייה מסרבות לחסן את ילדיהם מחשש לתופעות לוואי שונות, מפגיעה בבריאותו של הילד או מאמונות הקשורות לדת (שיעור המחוסנים במגזר הדתי נמוך במידה ניכרת מכלל האוכלוסייה).

חוברת חדשה של ההסתדרות הרפואית, שהופצה לאחרונה לרופאי משפחה ורופאי ילדים ברחבי הארץ, כוללת מידע נרחב על סוגי החיסונים המומלצים. החוברת הוכנה בסיוע ועדה שהשתתפו בה נציגים מתחומי רפואת משפחה, רפואה מונעת ובריאות הציבור ורפואת ילדים. עדכוני הוועדה מבוססים על המלצות כוחות המשימה האמריקאים והאירופאים, תוך התייחסות לנתוני מערכת הבריאות בישראל.

רשימת החיסונים

^^מלידה עד גיל שנתיים^^

החיסונים הניתנים על-ידי משרד הבריאות ב-24 חודשי חייו הראשונים של התינוק, כוללים את התרכיבים הבאים: דיפתריה-טטנוס ושעלת אצלולרי, פוליו (התרכיב המומת), הפטיטיס A ו-B, המופילוס אינפלואנזה b, חצבת-חזרת-אדמת ואבעבועות רוח. החיסון נגד אבעבועות רוח יכנס לתוכנית החיסונים הממלכתית באמצע שנת 2008 ויכלול את ילידי 1.1.2007. עד כניסתו מומלץ לחסן נגד אבעבועות רוח מגיל 12 חודשים, יחד עם חיסון ה-MMR או חודש לאחר מכן. מנה שנייה תינתן בגיל 6-7 שנים בכיתה א'.

חיסון כנגד שפעת מומלץ לילדים בסיכון, ולילדים עם מחלות כרוניות של דרכי הנשימה, כולל אסתמה, מחלות קרדיווסקולריות, מחלות כליה כרוניות, אנמיה ממושכת וילדים עם ליקוי במערכת החיסון. מומלץ כיום לחסן גם את כל התינוקות והפעוטים הבריאים בגילאים 6-24 חודשים. החיסון הוא של נגיף מומת ובזריקה לשריר. בשנה הראשונה של מתן החיסון ועד גיל 9, יש לתת שתי מנות בהפרש של חודש ולאחר מכן לחסן מידי שנה לפני בוא החורף.

להלן חיסונים נוספים, שאינם בסל הבריאות, אך אושרו לאחרונה ומומלצים על-ידי משרד הבריאות ואיגוד רופאי הילדים:

חיסון כנגד נגיף הרוטה, המחולל העיקרי לשלשול בתינוקות, בעיקר בחורף. בישראל נרשמו שני תרכיבים של חיסון זה, אך טרם אושרו בסל הבריאות. החיסון מומלץ מאוד לכל התינוקות וניתן בטיפות. החיסון אמור להיכלל בתוכנית החיסונים של משרד הבריאות החל משנת 2010.

חיסון מוצמד כנגד פנוימוקוק, חיידק הגורם בעיקר לדלקות ריאה ואוזניים בילדים, אך גם לאלח דם ולדלקת קרום המוח. החיסון ניתן לילדים הנמצאים בסיכון מיוחד ללקות בזיהומים חודרניים (נמצא בסל התרופות לילדים אלה). כמו-כן, מומלץ החיסון לכל ילד עד גיל שנתיים, אך עבורם החיסון עדיין אינו נמצא בסל הבריאות. החיסון ניתן בזריקה. החיסון מתוכנן להיכלל בתוכנית החיסונים של משרד הבריאות בשנת 2009.

^^שנתיים עד שש שנים^^

החיסונים יכללו השלמת חיסוני השגרה שלא ניתנו במועד ומנה שנייה של חיסון חצבת-חזרת-אדמת-אבעבועות רוח לתלמידי כיתה א'. החיסון המוצמד כנגד פנוימוקוקים מומלץ לילדים בסיכון שטרם חוסנו, בעיקר לאחר כריתת טחול, הפרעות בפעילות הטחול, מחלות ממאירות, טיפול מדכא חסינות וזיהום ב-HIV.

התרכיב הפוליסכרידי כנגד פנוימוקוקים (פנוימווקוס) מומלץ רק מגיל שנתיים ומעלה. החיסון יינתן לילדים בקבוצות הסיכון הנ"ל. החיסון ניתן במנה אחת, 6 שבועות לאחר מנה אחרונה של החיסון המוצמד. מי שלא קיבל אף מנה עד גיל שנתיים, יקבל בין הגילאים 2-5 מנה אחת, ו-3-5 שנים לאחר מכן.

^^7-12 שנים^^

חיסונים כנגד טטנוס, דיפתריה, שעלת ופוליו בכיתה ב', והשלמת חיסונים שלא ניתנו בעבר.

^^13-19 שנים^^

1. חיסון כנגד דלקת כבד נגיפית מסוג A ו-B למי שטרם חוסן.

2. חיסון כנגד טטנוס-דיפתריה-שעלת ניתן החל משנת הלימודים תשס"ט (2008) בכיתה ח'.

3. השלמת חיסוני השגרה של גיל הילדות למי שלא חוסן.

4. חיסון (חדש בישראל) כנגד הפפילומה האנושי (HPV) - חיסון יעיל (95%) כנגד 4 זנים של הנגיף. נגיף ה-HPV הוא הזיהום הנפוץ ביותר המועבר במגע מיני והגורם לנגעים טרום סרטניים ולסרטן צוואר הרחם. החיסון מפחית את שיעור הנגעים הטרום סרטניים המתקדמים, וההנחה היא שבכך יפחית היארעות סרטן צוואר הרחם. חיסון בגיל שלפני תחילת קיום יחסי מין יעיל ביותר במניעת זיהום בזנים אלו. החיסון מורשה להינתן לבנות ולנשים בגילאים 9-26. יש להניח כי כאשר יכנס לתוכנית החיסונים הלאומית (כנראה בשנת 2011) יינתן בין כיתה ו' ל-ח'. החיסון ניתן בזריקה לשריר.

^^20-39 שנים^^

1. מומלצת זריקת טטנוס-דיפתריה אחת ל-10 שנים. בנוסף, חיסון כנגד הפטיטיס B לכל אלה שלא חוסנו בעבר, עם דגש על קבוצות בסיכון גבוה כגון עובדי בריאות, אנשים שיש להם או היו להם בני זוג רבים, אנשים שחלו במחלת מין ואנשים שבני/בנות הזוג שלהם נשאים של הנגיף הפטיטיס B. חיסון להפטיטיס A ו-B מומלץ גם למזריקי סמים ולגברים המקיימים יחסי מין עם גברים; וכן לכל העומדים בפני נסיעות וטיולים לחו"ל לעולם המתפתח (אסיה, אפריקה, דרום אמריקה, ברה"מ לשעבר ומזרח אירופה), ולכל המעוניינים בקבלת חיסונים אלה ויודעים כי לא חלו בעבר.

2. שפעת - חיסון כנגד שפעת מומלץ אחת לשנה לחולים כרונים ולעובדי בריאות. עם זאת, החיסון נמצא יעיל בהפחתת תחלואה בעת התפרצות שפעת, ולכן הוא מומלץ לכל ההורים עם תינוקות וילדים קטנים ולכל המעוניין.

3. פנוימוקוקוס - חיסון כנגד פנוימוקוקוס יינתן לקבוצת הסיכון הגבוהה כמו לאחר כריתת טחול ולאלה עם מחלות המדכאות את המערכת החיסונית ב-2 מנות, כאשר מנה שנייה תינתן 5 שנים אחרי המנה הראשונה. לקבוצת הסיכון הבינוני - חולים במחלות כרוניות (מחלות לב וריאה, תסמונת נפרוטית וכד') תינתן מנת חיסון אחת.

4. אדמת - עקב מדיניות החיסונים, מרבית הנשים בגיל הפוריות בישראל מחוסנות. יש להמליץ על מנות חיסון כנגד אדמת לכל אישה בגיל 18-45 שאינה מחוסנת באמצעות "החיסון המשולש" נגד חצבת, חזרת ואדמת (MMR). אין לחסן כנגד אדמת בעת הריון.

^^40-64 שנים^^

חיסונים בגיל זה כוללים:

חיסון כנגד שפעת אחת לשנה לכלל האוכלוסייה מגיל 50. לעובדי בריאות, ולחולים כרוניים עם מחלות לב וריאה כרוניות ומחלות ממאירות מגיל 40.

חיסון כנגד פנוימוקוקוס: מנת חיסון אחת לקבוצות הסיכון הגבוהות, כגון חולים לאחר כריתת או העדר טחול, ליקויים אימונולוגים, השתלת אברים, זיהום ב-HIV וחסר באימונוגלובולינים. מנה שנייה מומלצת 5 שנים לאחר המנה הראשונה. כמו-כן, מומלצת מנה חד פעמית לחולים בקבוצת "הסיכון הבינוני" (חולים במחלות לב וריאה כרוניות).

חיסון כנגד טטנוס-דיפתריה אחת ל-10 שנים.

חיסון כנגד דלקת כבד נגיפית מסוג A ו-B.

^^גיל 65 ומעלה^^

1. חיסון כנגד שפעת בחודשי הסתיו.

2. חיסון כנגד פנוימוקוקוס באופן חד פעמי. תינתן מנה שנייה של חיסון זה לאנשים שקיבלו מנה אחת של החיסון לפני גיל 65, לאחר שחלפו 5 שנים מאז קבלת החיסון.

3. חיסון דחף כנגד פלצת-קרמת אחת ל-10 שנים.

4. חיסון כנגד דלקת כבד B לקבוצות סיכון.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום מחלות זיהומיות
פורום חיסונים לילדים

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום