פגים וכושר קוגנטיבי לטווח ארוך

(0)
לדרג

מחקר חדש מצביע על קשר בין לידה מוקדמת לפגיעה קוגנטיבית בגיל ההתבגרות. וגם: שטף דיבור פונולוגי נמוך יותר בקרב פגים

מאת: מערכת zap doctors

מחקר חדש מצא כי לידה מוקדמת מאוד קשורה בפגיעה בתפקוד האינטלקטואלי הנמשכת לתוך גיל ההתבגרות, עם הפרעה להבשלה הקוגניטיבית במהלך גיל ההתבגרות. החוקרים מציינים כי גיל ההתבגרות הוא תקופה קריטית בארגון מחדש של מבנה המוח והבשלת יכולות קוגניטיביות. מהמחקר נראה כי במתבגרים שנולדו פגים ייתכן שינוי בהתפתחות זו.

במסגרת המחקר, החוקרים ערכו הערכות נוירו-פסיכולוגיות של 94 יילודים שנולדו לפני שבוע 33 להיריון, ו-44 יילודים שנולדו במועד, בגיל ממוצע של 15.3 שנים (התבגרות) ו-19.5 שנים (בגרות מוקדמת).

החוקרים מצאו כי בקבוצת הפגים, מדדי ה-IQ הכוללים והמדדים להערכת התפקוד הביצועי והמילולי היו נמוכים יותר בהשוואה לקבוצת היילודים שנולדו במועד, בשתי קבוצות הגיל שנבדקו. בניתוח סטטיסטי מצאו החוקרים כי מדדי IQ להערכת התפקוד המילולי ירדו בבנים בין גיל ההתבגרות ובין גיל הבגרות המוקדמת, בעוד שבקרב הבנות לא נמצא שינוי דומה.

גם שטף דיבור פונולוגי היה נמוך משמעותית בקבוצת הפגים בשני הגילאים. בניתוח סטטיסטי להערכת שטף דיבור סמנטי מצאו החוקרים עליה משמעותית בקבוצת הילדים שנולדו במועד במהלך תקופת ההתבגרות, אך בקבוצת הילדים שנולדו פגים לא זוהתה עליה דומה.

מקור: J Neurol Neurosurg Psychiatry 2008;79:381-386

בואו לדבר על זה בפורום רפואת ילדים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום