תזונה נכונה לחולי סוכרת

(4)
לדרג

הטיפול התזונתי מותאם לכל חולה סוכרת באופן אישי, לפי אורח חייו, הרגלי האכילה, הפרופיל הרפואי וההעדפות האישיות שלו

מאת: סטלה חקון

סוכרת היא מחלה שנגרמת מפגיעה בחילוף החומרים ומתאפיינת ברמת סוכר (גלוקוזה) גבוהה בדם. הגורם לרמת סוכר גבוהה בדם הוא חוסר מלא או חלקי, או פעילות בלתי מספקת של ההורמון אינסולין, שתפקידו לעזור בפינוי הסוכר מזרם הדם לתוך תאי הגוף. פעילות הורמון האינסולין מושפעת מגורמים שונים: גנטיקה, תזונה, משקל הגוף, פעילות גופנית, מחלות רקע אחרות.

אין לנו כיום יכולת להשפיע על הגנטיקה, אך יש לנו יכולת להשפיע על אורח חיינו. בשינוי אורח החיים אנו יכולים לעזור לגופנו להגיע למשקל תקין ולאזן את רמת הסוכר בדם.

לאנשים הנתונים בסיכון גבוה לפתח סוכרת מסוג 2, הפחתה מתונה במשקל (כשבעה אחוזים ממשקלם) ועיסוק בפעילות גופנית סדירה (150 דקות בשבוע) עשויים למנוע את התפתחות המחלה.

כדי לאזן את רמת הסוכר יש לשמור על הרגלי אכילה נכונים ועל סדר יום המותאם לפעילות האישית, לטיפול התרופתי (אם קיים) ולפעילות הגופנית. תזונה נכונה מאפשרת משקל גוף רצוי ויציב, איזון טוב של הסוכר בדם ומניעת סיבוכי סוכרת בעתיד.

המלצת הטיפול בתזונה לחולה סוכרת דומה לזו של אדם בריא, בתוספת מגבלות תזונה מסוימות. חשוב שחולה סוכרת יצרוך 3-6 ארוחות ביום, תלוי בטיפול התרופתי המומלץ לו ובפעילות הגופנית. החישוב הקלורי הבסיסי מביא בחשבון צריכה בסיסית (לפי משקל גוף) + פעילות גופנית.

המלצות

מומלץ להפחית למינימום האפשרי את צריכת הפחמימות הפשוטות - סוכר ומוצריו (כל סוגי המזונות שמכילים סוכר), חוץ ממקרי היפוגליקמיה (היפו: ירידה חדה ברמות הסוכר בדם) שבהם חובה לספק לגוף אחת-שתיים כפיות סוכר, או שווה ערך להן, בתוספת פחמימה מורכבת.

חשוב לצרוך פחמימות מורכבות. לפחמימות המורכבות שייכים כל מוצרי המזון המכילים קמח או עמילנים בכמות גדולה. כמות הפחמימות שאוכלים ביום תלויה בצריכה הקלורית היומית ובפעילות הגופנית. רצוי לפזר את סך כל הפחמימות בארוחות באופן שווה. לדוגמה: אם מותר לאכול ביום שלוש מנות לחם, יש לאכול מנה אחת בכל ארוחה ולא את שלוש המנות בארוחה אחת.

מומלץ להרבות באכילת ירקות מכל הסוגים (חוץ מתפוחי אדמה, תירס ואבוקדו, שאינם ירקות, אלא שייכים לקבוצות מזון אחרות: תפוחי אדמה ותירס - פחמימות מורכבות; אבוקדו - שומן חד-בלתי רווי).

יש לצרוך כמות מספקת של סיבי תזונה, המצויים במגוון מזונות, כגון ירקות, פירות ודגנים מלאים (14 גרם סיבים לכל 1,000 קלוריות). הסיבים משפרים את איזון הסוכר ואת רמות האינסולין והשומנים בדם.

מומלץ להגביל את אכילת הפירות לשלוש-ארבע מנות ביום (אין סוגי פירות אסורים).

מומלץ לצרוך חלבון בשיעור 20-15 אחוזים מסך הקלוריות. בחולי סוכרת מסוג 2 אכילת חלבון אינה גורמת לעליית רמת הסוכר בדם, אך כן לעליית רמות האינסולין בדם. לכן אין לטפל בהיפוגליקמיה באמצעות חלבון.

כדאי לאכול לפחות שתי מנות דגי ים בשבוע, מכיוון שהם מקור מצוין לחומצות שומן מסוג אומגה 3.

חשוב להגביל את צריכת השומן, במיוחד שומן רווי שעיקר מקורו מהחי, עד פחות משבעה אחוזים מכלל הקלוריות בתפריט. שומנים אלה מצויים במזונות עשירים בכולסטרול: שומן בשר; דברי חלב עתירי שומן כמו חמאה. יש לצרוך מהם עד 300 מ"ג ליום, ולצמצם למינימום את צריכת השומן מסוג טרנס.

מומלץ לצרוך בעיקר שומנים שבאים מהצומח, בתנאי שלא עברו עיבוד תעשייתי או הקשחה. שומנים מומלצים במיוחד: שמן זית וקנולה, אבוקדו, טחינה, זיתים, אגוזי מלך, פקאנים, שקדים.

מן הראוי לשתות כמות מתונה של אלכוהול, כ-30-15 גרם אלכוהול ביום (כמו פחית בירה, כוס יין או כוסית ויסקי). צריכה מתונה של אלכוהול עשויה להפחית את הסיכון של חולי סוכרת למחלות לב וכלי דם.

לסיכום, יש להתאים את הטיפול התזונתי הרפואי בחולי סוכרת באופן אישי לפי אורח החיים, הרגלי האכילה, הפרופיל הרפואי וההעדפות האישיות של החולה. ההמלצות החשובות הן לשמור על משקל תקין ולאכול מזון מגוון, עשיר בירקות, בקטניות ובמוצרי חלב רזים, ודל בשומן רווי ובסוכרים פשוטים. לצורך הגדרת המטרות האישיות וקביעת התכנית האישית מומלץ להיעזר בדיאטן/ית קליני/ת המתמחה בתחום. בחירה במזון בריא ואכילה נבונה יגדילו את האפשרות שלכם ליהנות מבריאות טובה יותר לאורך שנים.

סטלה חקון היא דיאטנית קלינית מוסמכת, מנהלת תזונה מחוזית ומנהלת אדמיניסטרטיבית של מכון הסוכרת, מחוז דרום, במכבי שירותי בריאות.

מקור: מכביתון, גיליון 120

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום סוכרת
פורום תזונה קלינית

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום