מדור טיפים מס' 101

(0)
לדרג

מדור טיפים מיוחד לפסח: המלצות לתזונה נכונה לסוכרתיים במהלך החג והנחיות כיצד למנוע עצירות שעלולה להגיע כתוצאה מהמצות

מאת: מערכת zap doctors
פסח לסוכרתיים

חג הפסח מבשר את מתקפת הקלוריות והפחמימות המצטברות של ארוחת ליל הסדר ואינסוף ארוחות משפחתיות לאורך כל ימי החג. המצות מכילות פי שתיים מהקלוריות והפחמימות הקיימות בפרוסת לחם, אך אינן משביעות באותה המידה ועל כן בדרך כלל אנו נוהגים לאכול בכל ארוחה יותר ממצה אחת. כל מצה מכילה כ-140 קלוריות. נוסיף לכך את כופתאות ה"קניידלך", שכל אחת בגודל בינוני מכילה כ-100 קלוריות ונספרת כמנת פחמימה, ומי מאתנו מסתפק באחת? כמו-כן, מיץ הענבים עשיר בסוכרים פשוטים, הנספגים במהירות אל הדם ו"מזניקים" את רמות הסוכר ויין הקידוש המתוק מכיל אפילו כמות גדולה יותר של סוכר.

^^המלצות לתזונה נכונה לחולים סוכרתיים במהלך חג הפסח:^^

יין/מיץ ענבים - כדאי להסתפק בלגימה במקום בכוס מלאה (בכוס מלאה כ-140 קלוריות).

מומלץ להכין קנקן מים עם קוביות קרח, עלי מנטה ופלחי לימון למהלך הארוחה. למי שאינו מוכן לוותר על שתייה מסוג אחר, כדאי שיעדיף משקאות דיאט. במהלך היום רצוי להקפיד לשתות לפחות 8 כוסות מים או משקאות ללא סוכר. חשוב לאכול כל מה שאוהבים, אך במידה מתונה; דוגמה לארוחת חג הכוללת כ-800 קלוריות וכ-90 גרם פחמימות: חצי מצה + כפית חרוסת, מרק + קניידלך אחד, מנת דג או גפילטע פיש אחד; למנה העיקרית - מנת חלבון (בשר/עוף/הודו) + סלט ירקות מתובל, תפו"א אפוי בינוני או שלוש כפות אורז, ולקינוח חצי כוס סלט פירות (100 קלוריות) או רבע/חצי מנת עוגה (200 קלוריות).

אל תגיעו לארוחת ליל הסדר מורעבים, כדי לא לאבד שליטה ולאכול ללא כל בקרה. הארוחות במהלך אותו יום צריכות להיות קטנות ותכופות, עד שעתיים לפני הסעודה.

השתדלו לצמצם בצריכת המצות ולא להתייחס אליהן כאל תוספת הכרחית לארוחה. אוכלי קטניות יכולים להמיר מצה אחת ב-4-5 פריכיות אורז.

המנעו מצריכת חטיפים ופיצוחים בין הארוחות, ובעיקר המעיטו בעוגות ובעוגיות של פסח שהן עתירות שומן וסוכר.

חשוב להרבות בצריכה של ירקות טריים ומבושלים בכל ארוחה.

נצלו את ימי החופש לטיולים משפחתיים בחיק הטבע או לפעילות ספורטיבית. פעילות גופנית מסייעת בהפחתת רמות הסוכר בדם על ידי ניצול הסוכר בתאי השריר. זכרו לבדוק את רמת הסוכר לפני הפעילות הגופנית, שכן התחלת פעילות גופנית ברמות סוכר גבוהות מ-250 מ"ג/ד"ל, אינה מומלצת.

ליטל סמואל-לוי היא דיאטנית קלינית של חברת "גפן מדיקל".

מניעת עצירות בחג

עצירות היא בעיה כאובה בקרב רבים מאיתנו, בעיקר בפסח. הסיבה לעצירות בחג היא השינוי בתזונה. בבת אחת אנו מורידים מהתפריט שלנו מזונות כמו לחם (לעיתים קרובות מלא), אורז, תירס, אפונה וקטניות, ומחליפים את כל אלה בפריט מזון אחד - מצה, אשר עשויה מקמח לבן ובמאכלים שונים העשויים ממנה (לרוב מטוגנים). זהו שינוי דרסטי למערכת העיכול שלנו. כמות הסיבים בתפריט פוחתת בצורה משמעותית ובנוסף, המצה וקמח המצה הם חומר יבש ודל בנוזלים. פחות סיבים ופחות נוזלים הם מתכון בטוח לעצירות. ואם לא די בכך, המצות נמצאות יותר זמן במערכת העיכול ופעילות החיידקים בבטן יוצרת בעיית גזים לא נעימה.

^^להלן המלצות למניעת עצירות בחג:^^

1. אל תתנו למצות להשתלט לכם על התפריט. הפתרון הוא להיות יצירתיים ולחשוב על כמה שיותר ארוחות שאינן מכילות מצות.

2. אם אתם לא דתיים, אלא שומרי מסורת, כדאי שתשקלו לא לוותר על כל אותם מאכלים המוגדרים "לאוכלי קטניות". כך יחזרו לתפריט שלכם האורז, האפונה, התירס, השעועית הלבנה, החומוס והעדשים, ולא תאלצו לאכול מצות ותפוחי אדמה במשך 7 ימים.

3. הגבירו את אכילת הירקות והפירות בפסח - הרבו בסלטים, ירקות מאודים ומבושלים ופשטידות על בסיס ירקות; כך תוסיפו סיבים לתפריט שלכם, תחסכו כמה מצות ותרגישו הרבה פחות כבדים.

4. שתו יותר מהרגיל - הקפידו לשתות כוס מים לפני כל ארוחה, ובסך הכל 8 כוסות נוזלים ליום לפחות.

5. העדיפו מצות מחיטה מלאה.

6. הקדימו תרופה למכה - השרו בלילה 3 שזיפים יבשים בכוס מים רותחים. בבוקר שתו את הנוזל על קיבה ריקה.

7. פעילות גופנית מסייעת למניעת עצירות, לכן מומלץ להיות פעילים יותר בפסח. זה הזמן לצאת לטיולים בטבע, משחקי כדור בפארק וטיולי אופניים.

ענבל קרקו היא דיאטנית ראשית בשומרי משקל.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום סוכרת
פורום תזונה קלינית
פורום תזונה טבעית

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום