צרכנות רפואית מס' 134

(0)
לדרג

השבוע במדור הצרכנות: כריתת ריאה בשיטה חדשנית; טבליות להקלה על פעילות המעיים; טיפול באין אונות, כשר לפסח ועוד

מאת: מערכת zap doctors
כריתת ריאה בשיטה חדשנית

בשורה לחולי סרטן ריאות - כריתה של אונת ריאה בשיטה חדשנית, המסתמכת על וידאו (video assisted lobectomy) מבוצעת בבילינסון. בטכניקה זו מוחדרת לאזור בית החזה מצלמה זעירה דרך פתח קטן של 1 ס"מ וחלל בית החזה נסרק מבפנים. כריתת האונה וסילוקה מתבצעים דרך חתך של 5-6 ס"מ תוך הסתמכות על מסך הוידאו. לשם השוואה, בשיטה המסורתית לכריתות ריאה החתך המקובל הינו באורך של כ-20 ס"מ.

באמצעות המצלמה מתקבלת על גבי מסך חיצוני תמונה מדויקת של האזור הנגוע, המנחה את המנתח בביצוע הכריתה של האונה. יתרונות השיטה כוללים: הפחתה משמעותית בכאבים שלאחר הניתוח, שיקום קצר, חזרה לתפקוד מהר יותר, טראומה ניתוחית פחותה וצלקת קטנה מאוד (5-6 ס"מ בלבד).

כריתת אונה בעזרת וידאו, הנקראת גם "הגישה הטורקוסקופית", מתאימה לחולים עם סרטן ריאה מסוג Non Small Cell Lung Cancer. מחקרים רבים הוכיחו כי כריתת אונה בשיטה זו יעילה באותה מידה כמו ניתוחים המבוצעים בגישה המסורתית, הן מבחינת הסרת האונה בשלמותה והן מבחינת כריתת כל קשריות הלימפה האזוריות.

לדברי ד"ר מילטון סאוטה, מנהל מחלקת ניתוחי ריאות במערך ניתוחי חזה ולב וד"ר יעל רפאלי, מנתחת בכירה במחלקה, שהשתלמו בשיטה זו בארה"ב: "בישראל מבוצעות מדי שנה כ-500 כריתות של אונת ריאה, לרוב בחולי סרטן ריאות. לשיטה החדשנית תוצאות מצוינות, תוך צמצום הפגיעה באיכות חייו של המטופל וחזרתו המהירה לשגרת חיים תקינה".

תרופה לדילול דם

ניידות שחל הן הראשונות בישראל אשר מצטיידות בתרופה פלאביקס ל"דילול דם", תרופה נוגדת פעילות הטסיות. החלטה זו משקפת את הנחיית האיגוד הקרדיולוג בארה"ב, לספק את התרופה ללוקים בהתקף לב, בהקדם האפשרי. המשמעות - טיפול מוקדם בתרופה כבר בניידת הטיפול חוסך זמן קריטי עד ההגעה לבית החולים. צעד זה יתרום משמעותית להגדלת סיכויי החולה לשרוד התקף לב.

פלאביקס, הידועה כתרופה יקרה, תסופק באופן מיידי, וללא תשלום, לחולים אשר לוקים באוטם שריר הלב (התקף לב). המשמעות היא שכבר בניידת הטיפול תינתן התרופה, יחסוך זמן יקר ויעלה את סיכויי ההישרדות כתוצאה מהתקף לב באופן משמעותי.

אוטם שריר הלב, או בכינויו המוכר בציבור "התקף לב", הינו מצב הנגרם ב-90-95% מהמקרים על ידי קריש דם החוסם אחד (או יותר) מהעורקים המובילים דם אל הלב. לפיכך, קיימת חשיבות גבוהה ביותר לחדש ולהחזיר את זרימת הדם אל הלב במהירות האפשרית, על מנת למנוע נזק בלתי הפיך ואף מוות.

כיום החולה נלקח (או מגיע בכוחות עצמו) אל בית החולים, שם במקרים רבים הוא עובר צנתור מיידי. פרק הזמן שעובר עד שהחולה מגיע לבית החולים, עלול להיות ההבדל בין חיים מוות.

ד"ר שלמה מטצקי, סגן מנהל טיפול נמרץ לב בבית החולים שיבא תל השומר, אמר כי: "הצטיידותן של ניידות טיפול נמרץ בתרופה לדילול דם, עשויה לתרום באופן משמעותי לסיכויי הישרדותו של אדם לאחר התקף לב". פרופ' אריה רוט, מנהל יחידת טיפול נמרץ לב בבית החולים איכילוב, אמר כי: "מהלך זה תואם את הנחיית האיגוד הקרדיולוגי האמריקאי, לספק את התרופה ללוקים באוטם שריר הלב, בהקדם האפשרי".

הפלאביקס תסופק במינון של 300 מ"ג (4 כדורים של 75 מ"ל) באופן מיידי, לחולים הלוקים בהתקף לב. כאמור, התרופה תסופק ללא כל תוספת תשלום, במימון חברת שחל טלרפואה.

כיום התרופה מומלצת לחולים אשר שרדו אוטם שריר הלב, או לאחר צנתור כלילי טיפולי, או לאחר השתלת סטנט, ולמשך 12 חודשים. כמו כן, באנשים לאחר שבץ מוחי חוזר (שטופלו באספירין) מומלץ ליטול את התרופה למשך כל החיים.

טבליות להקלה על פעילות המעיים

חברת "הדס" למוצרים טבעיים, ויטמינים ומינרלים, משיקה מוצר חדש - טבליות אל-צירות פורטה, אשר מצטרפות לסידרת מוצרים להקלה על פעילות המעיים. הטבליות החדשות בעלות פורמולה טבעית הכוללת: תמצית תמר הינדי, שזיפים, תאנים, ליקוריץ ושומר. הטבליות ללא תוספת סוכר ומאפשרת שחרור והקלה בריאה וטבעית גם במקרים כרוניים תוך פרק זמן של עד יממה. בנוסף, הן מכילות הרכב פעיל אשר "תוקף" את בעיית העצירות במספר מישורים ובאופן מחוזק במיוחד. המוצר כשר בהשגחת הבד"ץ בל"ז ואינו מיועד לנשים בהריון.

^^המינון המומלץ:^^

ילדים (מגיל 12): 1-2 טבליות בשעות הערב.
מבוגרים: 1-3 כדורים, לפי הצורך, בשעות הערב.

ניתן לרכוש את סדרת מוצרי אל-צירות בבתי המרקחת, רשתות הפארם ובתי הטבע. עלות הטבליות: 34.90 ש"ח.

טיפול באין אונות כשר לפסח

בשורה לסובלים מאין אונות: ניתן לקיים חיי מין סדירים גם בפסח. משרד הבריאות והרבנות הראשית לישראל פרסמו השבוע את רשימת התרופות הכשרות לשימוש בפסח. בין התרופות המאושרות לשימוש במהלך ימות החג, כלולה גם לויטרה (Levitra) לטיפול באין אונות מבית באייר שרינג.

לויטרה הינה תרופת מרשם לטיפול באין אונות בגברים עם הפרעות זיקפה. ניתן ליטול את התרופה פעם אחת ביום, מידי יום, לפני קיום יחסי מין. תחילת ההשפעה של התרופה היא תוך כ-10 דקות אצל חלק מהגברים, ועד 25 דקות אצל מרביתם. משך ההשפעה של התרופה הינו עד 12 שעות. ניתן ליטול אותה עם מזון ואלכוהול.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום סרטן ריאה
פורום גורמי סיכון למחלות לב
פורום תרופות ורוקחות ברפואה משלימה
פורום הפרעה בתיפקוד המיני

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום