נפש בריאה בגוף רזה

(0)
לדרג

הקשר בין גוף לנפש: מחקר חדש מוכיח כי דיכאון וחרדה גורמים להשמנת יתר ואף לנטייה לצרוך אלכוהול ולעשן

מאת: ד"ר אסנת רזיאל

אנו נוטים לעיתים לזלזל בהשפעה הרגשית שיש למצב רוחנו או למצב הנפשי שבו אנו נתונים כפקטור שראוי להתייחס אליו בהקשר להשמנת יתר. ובכן, לא עוד: מחקר חדש המתפרסם בגיליון מרץ-אפריל של העיתון הרפואי General Hospital Psychiatry, הראה, כי הסובלים מדיכאון או חרדה נמצאו יותר מעשנים, יותר שמנים ונוטים יותר לצרוך אלכוהול.

למצבי הרוח שלנו יש אכן השפעה ודאית על משקלנו. מנתוני המחקר עולה, כי אנשים אשר נמצאים במצב של חרדה או דיכאון הם בעלי סיכויים גבוהים יותר ללקות בהשמנת יתר או להיגרר לעישון מוגבר, שניהם פקטורים היכולים לסייע בהתפתחות של מחלות כרוניות.

הביצה או התרנגולת

"הקשרים ההדדיים בין השמנת יתר קיצונית לבין דיכאון ותנודות רגשיות קיצוניות נובעים מכמה סיבות", כך טוענת מחברת המחקר טארה סטריין. "תחילה, מטופלים בעלי משקל עודף מועדים לדיכאון בשל הגישה החברתית הנוקשה והמנדה כלפי אוכלוסיית השמנים. שנית, בעוד שדיכאון עלול לעיתים להוביל לחוסר תיאבון ולירידה במשקל, הרי שאנשים אחרים נגררים בעקבות מצב דכאוני לאכילת יתר ולעליה במשקל", טוענת סטריין.

במחקר החדש משולבים נתונים אשר נאספו מתוך שאלונים שנענו על-ידי 217,379 מבוגרים מ-38 מדינות בארה"ב. כל המשתתפי המחקר ענו על סקר טלפוני אשר בדק שאלות הקשורות לאבחון של דיכאון וחרדה, הרגלי עישון, פעילות גופנית, צריכת אלכוהול ומשקל. כ-8.7% מן הנשאלים הודו כי הם סובלים כרגע מדיכאון, כ-15.7% דיווחו כי היו בעבר בדיכאון וכ-11.3% מן הנשאלים דיווחו כי אובחנו בעבר כסובלים מחרדה.

מניתוח הנתונים של המשתתפים בסקר עולה, כי אנשים הסובלים כעת או בעבר מדיכאון הם בעלי סיכוי גבוה ב-60% להיות שמנים ובעלי סיכוי כפול לעשן. בקרב אלו המדווחים על חרדה, נמצא סיכוי גבוה ב-30% לסבול מהשמנה ופי שתיים לעשן. המחקר גם הראה צריכת אלכוהול מוגברת וחוסר פעילות גופנית בקרב הסובלים מדיכאון או חרדה.

מודעות לבריאות

"תוצאות המחקר הזה מפתיעות וחשובות", אומר ד"ר איבט גו'י לנדמן, הרופא האחראי על שירותי הבריאות בסיאטל. "למרות שמערכת הבריאות נערכה והבינה כבר את הקשר בין מחלות כרוניות כמו סוכרת לבין עליה בשיעורי הדיכאון, וכן הודגם הקשר בין עישון ומצבי רוח, הרי שכעת, אולי תינתן גם תשומת לב ייחודית יותר למחלת ההשמנה ולקשר בינה לבין הופעת דיכאון" מסביר ד"ר לנדמן.

כאמור, הסובלים מדיכאון או חרדה נמצאו יותר מעשנים, יותר שמנים, נוטים יותר לצרוך אלכוהול ופחות פעילים מבחינת ספורט. טיפול בדיכאון וחרדה ישפר הן את מצבם הפסיכולוגי והן את מצבם הבריאותי של החולים. אין ספק כי המנטרה של נפש בריאה בגוף בריא מקבלת בעת האחרונה משמעות הנתמכת גם בנתונים. בריאות הנפש ובריאות הגוף הם שני מסלולים מקבילים המפרים זה את זה.

ד"ר אסנת רזיאל היא כירורגית מומחית בניתוחי הרזייה, המנהלת הרפואית של מלב"י המרכז לטיפול בהשמנת יתר, מקבוצת אסיא מדיקל.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום דיאטה, תזונה והשמנת יתר - בשיטת ד"ר לוי
פורום התמודדות עם מצבי מתח, לחץ וחרדה

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום