חוקים חדשים להסדרת ההשתלות

(0)
לדרג

מהפך בתחום ההשתלות: אדם שיתרום איבר חי להשתלה יקבל כ-18 אלף ש' והטבות. מוות מוחי נשימתי ייחשב למוות לכל דבר

מאת: מערכת zap doctors

החלטות היסטוריות בתחום ההשתלות נקבעו אמש בכנסת: מליאת הכנסת אישרה סופית את חוק ההשתלות, הקובע כי כל אדם שיתרום איבר חי להשתלה יקבל מהמדינה סכום של כ-18 אלף שקלים; הכסף מיועד עבור ההוצאות שנגרמו לו בשל הניתוח הכרוך בתרומה והחזרים עבור טיפול פסיכולוגי. במקביל, הכנסת אישרה הצעת חוק נוספת, אשר קובעת כי מוות מוחי נחשב למוות לכל דבר; הצעת החוק תאפשר גם לציבור החרדי לתרום איברים. ח"כ אריה אלדד (איחוד לאומי-מפד"ל) יזם את הצעת החוק להסדרת ההשתלות בישראל וח"כ עתניאל שנלר (קדימה) יזם את הצעת החוק בנושא מוות מוחי.

הטבות לתורמים חיים

החוק החדש, אשר יכנס לתוקפו ב-1.5.08, קובע כי אדם חי שתרם מאיבריו יקבל לאחר מתן התרומה מעמד של חולה במחלה כרונית. בנוסף לאישור הסכום עבור הסדר ההוצאות לתורם, הוא יהיה זכאי לפטור מתשלום דמי השתתפות עצמית בעד כל שירות רפואי שיזדקק לו בשל נטילת האיבר או תוצאותיה. כמו כן, הוא יזכה לפטור מתשלום דמי כניסה לשמורות טבע וגנים לאומיים. התורם יקבל חופשת החלמה ותעודת הוקרה מהמדינה. עם זאת, בשל התנגדות משרד האוצר לא אושרו שני סעיפים חשובים בהצעה - הקצאה של חמישה מיליון שקל מדי שנה בעשר השנים הקרובות במרכז השתלות לאומי לצורכי הסברה, ובנוסף - סעיף הקובע כי המדינה תישא בהוצאות הביטוח הרפואי של התורמים איברים מגופם בהיותם בחיים.

הצעת החוק החדשה אוסרת סחר באיברים וקובעת עונש של שלוש שנות או קנס של 202 אלף ש"ח על מי שיתווך בין מושתל לבין תורם. אולם, תינתן האפשרות לאיבר תמורת איבר; כלומר, הסכמת אדם אחר לתרום בחייו איבר מגופו לאדם אחר כנגד הסכמת קרובו או מכרו של אותו אדם לתרום איבר לקרובו.

חוק מוות מוחי

חוק מוות מוחי נשימתי קובע כי מוות מוחי נשימתי ייחשב למוות לכל דבר, מה שיקל על הציבור הדתי לתרום איברים; כדי להעביר את הצעת החוק, נדרשה הסכמת גדולי הרבנים. החוק ייכנס לתוקפו בעוד שנה וחודשיים, על-מנת לאפשר בכל המרכזים הרפואיים בארץ לרכוש את הציוד הנדרש ולהכשיר רופאים המתמחים בנושא. על פי החוק נקבע כי זמן המוות המוחי-נשימתי יהיה מצב בו מותו של האיש נקבע על ידי שני רופאים מוסמכים, על פי פרמטרים קבועים; ואילו הפסקת פעילות המוח תיקבע באמצעות בדיקה במכשירים אובייקטיבים.

על-פי החוק, צוות המוסמך לקבוע מוות בכל בית חולים יכלול לפחות שני רופאים בכירים שאינם שותפים להשתלת אברים. רופאים אלו לא יטפלו בחולה, ולא ייצגו אינטרס של חולה אחר הזקוק להשתלה. הם יעברו השתלמות מיוחדת על ידי ועדה שתוקם לצורך הסמכתם.

עם קבלת הצעת החוק עומדת ישראל בשורה אחת עם הנאורות במדינות העולם על ידי פעילות משולבת לאיסור סחר איברים מחד גיסא ולעידוד תרומת איברים מאידך גיסא. לדברי שר הבריאות יעקב בן יזרי, "זהו יום היסטורי לתושבי מדינת ישראל בו נוספו לספר החוקים שני חוקים חדשים שמטרתם עידוד השתלת איברים. אני גאה לעמוד בראש מערכת הבריאות ביום שבו, לאחר שנים רבות של מאמצים בלתי פוסקים, מצליח משרד הבריאות להוביל פיתרון חקיקתי מקיף לרווחת הציבור כולו".

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום רפואת חירום
פורום רפואה ומשפט

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום