החצבת ממשיכה להתפשט

(0)
לדרג

95% מהישראלים מחוסנים נגד חצבת ולמרות זאת המחלה התפשטה. ד"ר מיכל שטיין: "כל מי שאינו מחוסן נמצא בסיכון מוגבר להידבקות"

מאת: מערכת zap doctors

משרד הבריאות החליט לחסן את העובדים במערכת הבריאות נגד חצבת, לאחר שבחודשים האחרונים נרשמה עלייה דרמטית בשיעור המחלה. בשבועות האחרונים ישנם פרסומים על אנשים שנדבקו במחלה והסיכונים הכרוכים בכך. לאור החששות של הציבור פנינו לד"ר מיכל שטיין, מומחית ברפואת ילדים ובמחלות זיהומיות, בחטיבת הילדים במרכז רפואי וולפסון, על-מנת להבין את מימדי ההתפרצות.

סיכונים וסיבוכים

לדברי ד"ר שטיין, "ההתפרצות הנוכחית החלה עקב ביקור של בחור חרדי חולה בחצבת שהגיע מלונדון לחתונה במגזר החרדי. החצבת היא מחלה מדבקת ביותר, ועקב השיעור הגבוה של הלא מחוסנים במגזר החרדי המחלה התפשטה בקבוצת אוכלוסיה זו, וממנה אל שאר האוכלוסיה". ד"ר שטיין שמשמשת גם כמנהלת פורום חיסונים לילדים, מסבירה, כי "סיבוכי המחלה הם דלקת ראות, דלקת סימפונות שלשול , ודלקת אוזניים. סיבוך נוסף הוא דלקת מח (אנצפליטיס), והוא קורה אחת לאלף מקרי מחלה. מוות כתוצאה מחצבת קורה ב-1-3 מקרים ל-1,000 מקרי מחלה, בדרך-כלל עקב סיבוכים במערכת הנשימה או דלקת המח". לדבריה, "סיבוך נוסף, מאוחר של המחלה (קורה שנים אחריה) הוא מחלה בשם SSPE, שהיא מחלה דגנרטיבית של מח, אשר גורמת להרס הדרגתי של המח ובסופו של דבר למוות. בסיכון מוגבר לסיבוכים ולמוות נמצאים ילדים צעירים מגיל 5 שנים, ילדים עם דיכוי של מערכת החיסון וילדים בתת תזונה".

^^מי נמצא בקבוצת סיכון?^^

"כל מי שאינו מחוסן באופן מלא (שתי מנות חיסון) נמצא בסיכון מוגבר להידבקות. ילידי שנת 1978 ואילך קיבלו 2 מנות חיסון; ילידי שנים קודמות קיבלו מנה אחת או בכלל לא ולכן מצויים בסיכון לחלות. ואילו מי שחלה בעבר - מחוסן לכל החיים".

החיסון פחות יעיל לפני גיל שנה - ולכן באופן רגיל ניתן אחרי גיל זה. במקרים מיוחדים, למשל חשיפה לחולה, על-פי הוראות משרד הבריאות, יש להתייעץ עם הרופא המחוזי בלשכת הבריאות לגבי מתן חיסון גם לפני גיל שנה, אך בשל היעילות הפחותה, יש בכל מקרה לחזור ולחסן בגיל שנה. הכיסוי החיסוני בארץ עומד על 95%; הבעיה היא שהאוכלוסיה הלא מחוסנת נמצאת בקבוצות - כמו במגזר החרדי, ואז המחלה מתפשטת".

לגבי נשים בהריון, ד"ר שטיין מציינת כי "לא נותנים את החיסון בהריון שכן מדובר בחיסון שמכיל גם נגיף מוחלש של אדמת. אשה בהריון יכולה לקבל חיסון פאסיבי (מתן נוגדנים) כנגד חצבת במידה שנחשפה".

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום חיסונים לילדים
פורום מחלות זיהומיות

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום