רפואת שיניים: אפשר לחזור לחייך

(0)
לדרג

תחום ההשתלות הדנטליות כולל שיטות חדשות ומתקדמות. ד"ר איתן מיזיריצקי על דור העתיד של שיקום הפה

מאת: ד"ר איתן מיזיריצקי

השתלים הדנטליים מהווים פתרון שיקומי ראוי במצבים של חוסר שיניים. ניתן להתקינם בין השיניים הטבעיות מבלי לערב שיניים אלה בתהליך השיחזור. אם במקום השתלים הטיפול הנבחר היה ביצוע גשר רגיל הנתמך על-ידי שיניים אחרות, היה מתעורר הצורך בהשחזת שיניים בריאות אלה; המצב היה מוביל לפגיעה בחומר השן הבריא ולהזדקקות עתידית אפשרית לטיפולי שורש.

יציבות התותבות

ישנם מצבים שבהם חוסר השיניים מחייב שיחזור נשלף כדוגמת תותבת חלקית להוצאה. לשתלים במקרה זה קיים תפקיד חשוב מאוד בשיפור האחיזה בפה של התותבות הנשלפות.

מטופלים רבים נתקלים בקשיים תיפקודיים עם תותבות נשלפות, במיוחד כאשר מדובר בלסת התחתונה, מפני שתותבות אלה מוחזקות במקומן בעיקר על-ידי ואקום שנוצר בינן לבין רקמות הפה. ללסת התחתונה ישנה צורה דוגמת פרסה, אשר לא מאפשרת יצירת ואקום יעיל. כמו כן, שינויים אשר חלים כתוצאה מספיגת עצם מואצת לאחר עקירת השיניים, מביאים להפחתה נוספת ביציבות התותבות.

בעזרת התקנה של 2-4 שתלים בלסת וחיבור התותבות לשתלים באמצעות מחברים מיוחדים, ניתן במצבים מעין אלה לשפר במידה רבה את אחיזת התותבות תוך שיפור איכות חייו של המטופל. למטופל נשמרת היכולת לשלוף את התותבות כרצונו, ובמקביל - ביטחונו האישי ותיפקודו עם התותבות משתפרים ללא הכר.

כדי לעבור בהצלחה טיפול עם שתלים דנטליים, על הרופא להתחשב במספר גורמים. ראשית, עליו לבדוק האם אצל המתרפא ישנה כמות עצם מספקת על מנת להתקין את השתלים. צריך לזכור כי כמות העצם בלסת נמדדת בשני מימדים: הגובה והרוחב. על-פי מימדים אלה יבחר הרופא את השתל המתאים (באורכו ובקוטרו). במהלך ההשתלה יש להישמר מפני פגיעה באזורים מסוימים. בלסת העליונה אלו בעיקר הסינוסים המקסילריים, שהינם חללים בגולגולת הנמצאים מעל לשורשי השיניים האחוריות העליונות.

אם במהלך ההשתלה חודרים בטעות אל תוך חלל הסינוס, עלולה להיגרם דלקת הנקראת סינוסיטיס, אשר לרוב חולפת בעזרת טיפול אנטיביוטי.

בלסת התחתונה מדובר בעצב המנדיבולרי, שעובר מתחת לשיניים האחוריות, שהוא אחראי בין היתר על העברת התחושות מאזור השפה התחתונה, הסנטר והלסת. אם העצב הזה נפגע בטעות במהלך ההשתלה, ייתכן וייגרם נזק שינוע בין חוסר תחושה זמני, שיחלוף תוך מספר חודשים, ועד לחוסר תחושה קבוע.

כדי לאבחן במדויק את מיקומם של מבנים אנטומיים אלה ולהימנע מהפגיעה בהם, על רופא השיניים להפנות את המתרפא לביצוע צילום פאנורמי, ובמידת הצורך גם צילום הנקרא טומוגרפיה ממוחשבת (CT), המאפשר מבט תלת-מימדי על עצם הלסת.

טיפול בהמשכים

תהליך ההשתלה, ואחריו השיקום על גבי השתלים, מתחלק לשלושה חלקים עיקריים: הראשון הוא השתל, אשר מוחדר לעצם הלסת; השני הוא המבנה אשר מוברג לתוך השתל ויוצא ממנו אל מעבר לגובה החניכיים; ולבסוף השיחזור (שן אחת או יותר), אשר מותקן על גבי המבנה.

החלק הראשון, הכולל את הפעולה הכירורגית להחדרת השתל לעצם הלסת, מחייב אחר-כך המתנה באורך של כשלושה חודשים כאשר מדובר בלסת התחתונה, והמתנה בת כשישה חודשים כשמדובר בעליונה. תקופת ההמתנה הינה הכרחית, מכיוון שהיא מאפשרת לעצם הלסת להיבנות ולהתהדק סביב השתל בתהליך הנקרא אוסאואינטגרציה.

בסיום תקופת ההמתנה השתל מתכסה על-ידי החניכיים וכבר אינו נראה בחלל הפה. רגע לפני המעבר לחלק הטיפולים השני, באמצעות פעולה כירורגית קצרה, השתל נחשף בחלל הפה. כעת ניתן לחבר אליו את המבנה וגם להתחיל בתהליך הכנת השיחזור.

חידושים בתחום

^^השתלה מיידית^^

תהליך אשר בו שן נעקרת ומיידית מוחדר שתל לתוך המכתשית הנוצרת עקב העקירה. באופן זה העצם והחניכיים המקיפות את השן שנעקרה נשמרים מבלי לעבור תהליך מואץ של ספיגה, ומהמתרפא נחסכת פגישה ופעולה כירורגית נוספת. לא בכל מצב ניתן לבצע שיטה טיפולית זו, אך כאשר היא מבוצעת על-ידי רופא שיניים מנוסה, התוצאות בדרך כלל טובות מאוד, והסיכויים להיקלטות השתל באופן מוצלח דומים לאלה הנצפים בהשתלות הרגילות.

^^העמסה מיידית של שתלים^^

ישנה שיטת השתלה שבה לא מחכים שלושה עד שישה חודשים עד להיקלטות השתל, כדי להבנות עליו את השיחזור. שיטה זו, שעל-פיה מרכיבים שיחזור על גבי שתל אחד או יותר מיד או בסמוך למועד ההשתלה מבלי להמתין, נקראת העמסה מיידית של שתלים. שיטה זו מבוצעת בהצלחה מזה שנים רבות בעיקר בלסת התחתונה, כאשר מדובר לפחות בארבעה שתלים המיועדים לתמוך בתותבת שלמה. השתלים מחוברים ביניהם על-ידי בר שהוא פס מתכתי נמוך הבולט מעל לחניכיים, אליו מחוברת מיידית תותבת שלמה שהוכנה מבעוד מועד.

בשנים האחרונות שיטה טיפולית זו מיושמת גם במצבים של שתל בודד התומך בכתר, ואף במספר שתלים התומכים בשיחזור קבוע של לסת שלמה, ולא רק כשמדובר בלסת התחתונה. אופציה טיפולית זו ניתנת ליישום רק כאשר מתקיימים מספר תנאים קליניים מוגדרים, ועל רופא השיניים יש לשקול אותה בכובד ראש. יתרונותיה של השיטה הזו הם ברורים: חיסכון של ההליך הכירורגי שבמהלכו נחשפים השתלים, קיצור משך הטיפול הכולל הרכבת שיחזורים קבועים מיום התקנת השתלים מבלי להזדקק לתותבות נשלפות בשלב כלשהו של תהליך הטיפול ועוד. יתרונות אלה משפרים מאוד את נכונות המתרפא לעבור טיפול באמצעות שתלים.

^^השתלות מונחות מחשב^^

זהו אחד החידושים היותר מרעננים בתחום ההשתלות הדנטליות. זוהי תוכנת מחשב אשר מעבדת את צילום ה-CT של אזור ההשתלה ומאפשרת לרופא או לצוות המשתיל לתכננן מראש את המיקום המדוייק של השתלים בעצם על פי שיקולים אנטומיים, כגון: כמות וצורת העצם, ושיקולים שיקומיים של סוג וצורת השיחזור שיתמך בעתיד על ידי השתלים. בסיום התכנון, הנתונים מועברים למחרטה ממוחשבת אשר מכינה סד פלסטי ובו חורים בדיוק במקום שבו תוכננו הקדחים של השתלים בעצם.

במקרים מסויימים ניתן להניח את הסד האישי הזה על גבי החניכיים של המתרפא, כמובן לאחר שאלה הורדמו באמצעות זריקת אילחוש רגילה, ולקדוח דרך החניכיים את החורים בהם ימוקמו השתלים. כשניתן לבצע תהליך השתלה מסוג זה, אין צורך בשימוש באיזמל המנתחים ונמנעת הרמת החניכיים מהעצם. משך הטיפול מתקצר משמעותית וההחלמה קלה ומהירה ללא תפרים. זהו בהחלט הכיוון שהולך ומסתמן בתחום ההשתלות וניתן לומר שבמובן זה, העתיד כבר כאן.

ד"ר איתן מיזיריצקי הוא מומחה לשיקום הפה, מחבר הספר "לחייך בפה מלא" המדריך לרפואת שיניים בישראל ומנהל פורום שיקום הפה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום