פרוביוטיקה: סיוע בהגנה עצמית

(0)
לדרג

ההגנה הטבעית של הגוף נלחמת נגד מזיקים פולשים. למאבק בחיידקים מתגייסים המוצרים הפרוביוטיים, שמחזקים את המערכת החיסונית

מאת: ד"ר אריאל טננבאום

משמעות המושג פרוביוטיקה היא אוכלוסיית חיידקים ידידותיים, אשר מתיישבים במערכת העיכול ומסייעים בפירוק תרכובות מזון. חיידקים אלו כוללים מספר זנים הנמצאים במוצרי חלב מוחמצים, כגון יוגורט ותורמים להגנה הטבעית של הגוף.

פרוביוטיקה מומלצת לשימוש בילדים, אלו חשופים לזיהומים בגן הילדים ובבית הספר. גם במהלך טיפול אנטיביוטי מומלץ לתת לילד פרוביוטיקה כדי לחזק את אוכלוסיות החיידקים הטובים בגופו, אשר יסייעו בקיצור תקופת המחלה ובחיזוק הגוף. החיידקים הפרוביוטיים נצמדים לשכבה מיוחדת במעי שנקראת מוקוזה, ומעניקים אפקט מגן בפני זיהומים הנגרמים מזיהומים ויראליים, כמו רוטה וירוס. הפרוביוטיקה מחזקת שכבת הגנה זו שמסננת פתוגנים ומזיקים מהסביבה החיצונית, כלומר היא יוצרת "ציפוי מגן". כתוצאה מאפקט זה, מומלץ לתת פרוביוטיקה גם לילדים הנוטלים אנטיביוטיקה, לשם צמצום תופעת השלשולים ומניעת התייבשות.

ידידותיים לסביבה

על מנת להפוך יוגורט לפרוביוטי, יש צורך להתסיסו בזנים ספציפיים של חיידקים. יוגורט רגיל מותסס גם הוא על-ידי חיידקים, אך כאלו שאינם בעלי תכונות רפואיות. משקה פרוביוטי מכיל מינימום של 10 מיליארד חיידקים ידידותיים מסוג L.Casai, בנוסף לחיידקי היוגורט הרגילים. חידקיים אלו מחזקים את מחסום המעיים ומונעים חדירת פתוגנים (מחוללי מחלה) אל זרם הדם. בנוסף, מחקרים הראו מעורבות של חיידקי הפרוביוטיקה בחיזוק ההגנה החיסונית של הגוף, על ידי סיוע לנוגדנים בגופנו במלחמתם כנגד וירוסים וחיידקים.

מוצרי החלב הפרוביוטיים המכילים חיידקים ידידותיים אינם מהווים תרופה כלל, אלא כשמם כן הם, מוצרי מזון. החיידקים הידידותיים מסייעים למערכת החיסון לחזק עצמה מפני מחלות, אך אינם מונעים אותן לחלוטין. בנוסף, חשוב לציין שפרוביוטיקה יכולה לסייע בקיצור זמן מחלה והיא אף תורמת בהתמודדות הגוף עם תופעות לוואי וזיהומי משנה, שיכולים להיגרם על ידי השימוש באנטיביוטיקה, אך כאמור, היא אינה מהווה תחליף לתרופה.

חיזוק ההגנה

במהלך השנים נערכו אלפי מחקרים ונכתבו מאמרים מקצועיים על יעילותה של הפרוביוטיקה במניעת שלשולים ויראליים, יכולת להקל על מקרי אלרגיה כמו דלקות אף ועוד. בנוסף, עשרות מחקרים ברחבי העולם מגבים את הקביעה כי צריכת מוצרים פרוביוטיים, המכילים את החיידק L. casai מסייעים לחיזוק ההגנה הטבעית של הגוף.

כשאומרים ההגנה הטבעית של הגוף, הכוונה היא למערכת בגופנו המטפלת בחיידקים מזיקים ווירוסים. המעיים הם מערכת הגנה עצמאית הנקראת בשפה מקצועית "מחסום המעיים" ונלחמת נגד מזיקים הפולשים לגופנו. העובדה ש-70% מכלל התאים של המערכת החיסונית האנושית נמצאים במעיים, הופכת את הגנת המעי ליעילה במיוחד.

ד"ר אריאל טננבאום, מחלקת ילדים בהדסה הר הצופים.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום תזונה טבעית
פורום רפואת משפחה
פורום רפואת ילדים

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום