ירידה במימדי חיידק הקלבסיאלה

(0)
לדרג

צוות למניעת זיהומים של משרד הבריאות הצליח לצמצם את ההדבקה בקלבסיאלה בשני שליש, ומנע מותם של כ-600 חולים

מאת: מערכת zap doctors

שיתוף פעולה כולל בין משרד הבריאות, בתי החולים וצוותי מניעת זיהומים מקומיים הביא לעצירת קצב התפשטות החיידק קלבסיאלה. בסוף ינואר 2008, ההיארעות החודשית של החיידק בבתי החולים היתה שליש מההיארעות החודשית לפני תחילת ההתערבות. כמו כן הוכח, כי קיים קשר ישיר בין יישום הנחיות הבידוד בבית חולים נתון והצלחה בבלימת התפשטות החיידק בתוך בית החולים.

במהלך שנת 2006 זוהה בארץ חיידק בשם "קלבסיאלה" שהוגדר כיציב לרוב סוגי האנטיביוטיקה ומוכר בכינוי CRKP. החיידק התפשט בבתי החולים בארץ, בעיקר בבתי חולים בין חיפה לבאר שבע. מתחילת ההתפרצות ועד לחודש מרץ 2007 נדבקו בחיידק למעלה מ-1,000 חולים. כ-40% מהנדבקים נפטרו במהלך אשפוזם. רבים ממקרי המוות נבעו באופן ישיר מהזיהום בחיידק היציב.

התפרצות החיידק הואטה

בעקבות ההתפרצות, הוקם צוות מקצועי ארצי למניעת זיהומים שהקים משרד הבריאות. במקביל להקמת הצוות, הפיץ משרד הבריאות נוהלי בידוד קפדניים לכלל בתי החולים, המחייבים הפרדה פיזית של נשאים של החיידק משאר החולים המאושפזים, והקצאת צוות סיעודי ייעודי לטפל בנשאים.

בעקבות פעילות צוות המשימה, חל שדרוג בכל בתי החולים בנושא מניעת זיהומים. שדרוג זה נובע מעליה במודעות, מעורבות הנהלות בתי החולים, והתחלת שיפור תהליכים ושדרוג תשתיות. בהערכה זהירה, נחסכו כ-600 מקרים של זיהום על-ידי החיידק היציב מתחילת פעילות. חשוב לציין, כי לאחר 9 חודשים של עבודה אינטנסיבית ההתפרצות הארצית של CRKP הואטה, אך טרם מוגרה ועלולה להתלקח שוב בעוצמה מוגברת.

יחידה למניעת זיהומים

המשך ההתמודדות עם התפרצות רב-מוקדית זו מחייב: ישום מלא של ההנחיות למניעת התפשטות החיידק על-ידי כלל בתי החולים. כל זמן שבחלק מבתי החולים נמשכת ההדבקה, מאגר הנשאים גדל ולא מאפשר הכחדה של ההתפרצות. בנוסף, הגדרה של מאגר הנשאים במוסדות לאשפוז ממושך (בתי חולים גריאטריים ושיקומיים ומוסדות סיעודיים). יש לציין, כי העברת החולים התכופה בין מוסדות לאשפוז כללי ומוסדות לאשפוז ממושך מחייבת התערבות כוללנית.

בהתבסס על הניסיון שנצבר, ימשיך תהליך עדכון ההנחיות למניעת התפשטות CRKP, כולל הנחיות לסיקור אוכלוסיות בסיכון מוגבר לנשאות של החיידק וחקירות התפרצויות מקומיות. במהלך שנת 2008 תוקם יחידה ארצית למניעת זיהומים אשר תמשיך את פעילות צוות המשימה במניעת התפשטות CRKP, תרחיב את פעולתו למערך הגריאטרי ותתפרש לתחומים נוספים במניעת זיהומים נרכשים במוסדות רפואיים.

בואו לדבר על זה בפורום מחלות זיהומיות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום