"המדינה בורחת מאחריות"

(0)
לדרג

עמותת 'רופאים לזכויות אדם', שמטפלת בפליטים ובמהגרי עבודה, תסגור המרפאה בת"א על רקע קריסתה וכמחאה על היעדר "תחליף ממלכתי הולם"

מאת: מערכת zap doctors

במכתב ששיגרה היום (ראשון) לשר הבריאות, יעקב בן-יזרי, הודיעה עמותת "רופאים לזכויות אדם" כי המרפאה הפתוחה שהיא מפעילה למען הענקת טיפול רפואי לפליטים ומהגרי עבודה בדרום תל אביב תיסגר בתוך שבוע. המרפאה, כך הוחלט, תיסגר עד להחלטה אחרת, כחלק מהצעדים להעברת אחריות לבריאותם של פליטים ומבקשי מקלט למשרד הבריאות.

על פי דו"ח שמפרסם היום הארגון, בשנה האחרונה חלה עלייה של 70% במספרם של המטופלים במרפאה. בחודש ממוצע ביקרו במרפאה ב-2007 504 חולים לעומת 301 חולים בשנת 2006. העלייה הורגשה במיוחד בחודשים האחרונים בהם פוקדים את המרפאה כ-100 חולים מידי ערב.

בדו"ח המסכם את פעילות המרפאה בשנת 2007 ישנה עלייה של 350% בחלקם היחסי של פליטים ומבקשי מקלט שביקרו במרפאה, וכן עלייה במספר הילדים שקיבלו טיפול במרפאה. הדו"ח מצביע גם על שינוי באופי המטופלים: אם בעבר עיקר המטופלים היו מהגרים העובדים למחייתם, הרי שבשנה האחרונה רובם המכריע היו פליטים ומבקשי מקלט, חסרי אשרות עבודה המתקשים לממן לעצמם גם טיפול רפואי בסיסי.

"מרפאה של מתנדבים, בתקציב דל, אינה יכולה, אינה רוצה ולא ראוי שתהווה תחליף למענה ממלכתי הולם", מסביר הארגון במכתב לשר הבריאות. "אין בידינו לספק אבחון וטיפול הולמים, ואין בידינו לספק טיפול, המצוי בבתי החולים בלבד. מעבר לצורך בלקיחת אחריות ציבורית, הרי שהפעלתה של המרפאה הפתוחה בימים אלה, בהם מאות פליטים ומבקשי מקלט מתדפקים על דלתותינו, גובלת בחוסר אחריות מצידנו".

בעמותה מדגישים כי הם אינם מוכנים להיות עלה התאנה של משרד הבריאות. "כארגון זכויות אדם, אין זה מתפקידנו להוות חלופה לאחריות המדינה", מציינים בעמותה. "לא יתכן כי עצם הפעלתה של המרפאה משמשת בידי המדינה כאמתלה לאי לקיחת אחריות מצידה".

בארגון מתכוננים לחלק דפי הסבר לפליטים ולמבקשי המקלט המורים להם לגשת לקבלת טיפול רפואי בחדרי המיון של המרכזים הרפואיים באזור המרכז, או לחילופין, להפנותם ישירות אל משרד הבריאות ומוסדותיו. "המצב בו משרד הבריאות רואה בנו שותף בכיר במניעת התפרצות מחלות בקרב הפליטים איננו מתקבל על הדעת", אומרת מנכ"ל העמותה, הדס זיו. "כולי תקווה שסגירת המרפאה, שהיא פועל יוצא של קריסתה מחד, וצעד מחאה מאידך, יעיר את שר הבריאות משנתו ויגרום לו לקחת אחריות על בריאותם של הפליטים".

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום