מי נמצא בסיכון לפתח קרישי דם?

(5)
לדרג

ממחקר מקיף שפורסם בכתב עת יוקרתי עולה: למעלה ממחצית המאושפזים בבתי החולים בעולם בסכנה לפתח פקקת ורידים עמוקה

מאת: מערכת zap doctors

52% מהחולים המאושפזים בבתי החולים ברחבי העולם מצויים בסיכון ללקות ב-DVT - פקקת ורידים עמוקה שעלולה להוביל למוות מהיר מתסחיף ריאתי - כך עולה ממחקר ה-ENDORS, המחקר המקיף ביותר שנערך אי פעם לבחינת הסיכון ל-DVT. המחקר בחן תיקים רפואיים של יותר מ-60 אלף חולים מ-32 מדינות. בחלוקה למחלקות השונות בבתי החולים נמצא כי 64% מהמאושפזים במחלקות הכירורגיות נמצאים בסיכון ללקות ב-DVT, ו-40% מהחולים במחלקות הפנימיות.

מהמחקר עולה עוד כי המודעות לתופעה בקרב הרופאים במחלקות לא במיטבה. רק מחצית מהחולים שנמצאו בסיכון מקרב כלל החולים המאושפזים קיבלו טיפול מונע כפי שמחייב הפרוטוקול הטיפולי. לדברי ד"ר אשר וינדר, מנהל יחידה לקרישת דם במרכז הרפואי וולפסון, הממצאים מצביעים על בעיה חמורה של מודעות: "הנתונים מוכיחים כי התמודדות עם DVT היא בעיה כלל עולמית. אנחנו מודעים לכך שהמודעות למניעת התופעה בחלק לא מבוטל ממחלקות בתי החולים בישראל לא גבוהה מספיק.

"DVT היא תופעה שניתן למנוע אותה יחסית בקלות, אך לטפל באדם שכבר לקה בתופעה מצריך הרבה מאד זמן ומשאבים; על כן חשוב לפתח תוכניות מניעה בכל אחד מבתי החולים בישראל".

^^פקקת ורידית: 1,500 מקרי מוות בשנה^^

פקקת ורידית (המכונה כאמור DVT או VTE) היא כינוי לקרישים של דם הנוצרים בוורידים בעיקר באזורי הגוף התחתונים (בעיקר ברגליים, באגן ובבטן). הם נוצרים לרוב בגלל הפרעה בזרימת הדם עקב מחלה, פציעה או חוסר ממושך בתנועה.

אחד הסיכונים המרכזיים לאדם המפתח DVT הוא היווצרות תסחיף ריאתי. מדובר במצב בו חלק מקריש הדם מתנתק, זורם בוורידים עד שהוא מגיע לריאות, שם הוא עלול לגרום לחסימת עורק הריאה הראשי ולהפרעות בהספקת החמצן לרקמות, לקוצר נשימה קשה, לשיעול המלווה בדם ואף למוות.

על פי הערכות החברה הישראלית לקרישה, כ-43 אלף ישראלים לוקים מדי שנה ב-DVT כאשר 1,500 בני אדם מתים ממנה. מדובר בשיעור תמותה גדול יותר מאיידס, סרטן השד ותאונות דרכים גם יחד. את התופעה ניתן למנוע על ידי התנהגות נכונה ועל ידי מתן תרופות לדילול דם דוגמת הפרין בעל משקל נמוך.

מרץ הוא חודש המודעות הבינלאומי לפקקת ורידית.

בואו לדבר על זה בפורום ורידים וכלי דם.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום