תחלואה בסרטן המעי הגס

(0)
לדרג

מחקרים חדשים: צריכת אלכוהול גבוהה ותזונה "מערבית" מגדילות הסיכון לסרטן המעי, בעוד פעילות גופנית עשויה למנוע את המחלה

מאת: מערכת zap doctors

סרטן המעי הגס והחלחולת הוא מחלה ממארת, השנייה בשכיחותה בקרב גברים ונשים בישראל. כל אדם מעל גיל 50 נמצא בקבוצת סיכון ועליו להיבדק. באופן סטטיסטי, אחד מכל עשרים ישראלים יחלה בסרטן המעי הגס במהלך חייו. מחקרים שונים מתקיימים בעולם ובודקים את הקשר בין השפעות סגנון ואיכות החיים לבין תחלואה במחלת סרטן מעי הגס והחלחולת. לרגל חודש המודעות לסרטן המעי הגס, יוצגו המחקרים הבולטים בכתבה זו.

הסיכון בצריכת אלכוהול גבוהה

מחקר מקיף ביותר שפורסם לאחרונה ב-International Journal of Cancer, בדק את הקשר שבין הרגלים תזונתיים ושתיית אלכוהול לתחלואה בסרטן המעי הגס והחלחולת. לצורך כך בדקו החוקרים כחצי מליון איש מ-23 מרכזים בעשר מדינות אירופאיות (דנמרק, צרפת, יוון, גרמניה, איטליה, הולנד, נורווגיה, ספרד, שבדיה ובריטניה). גיל הנבדקים הממוצע היה 35-70 שנה.

החוקרים חילקו שאלונים לנבדקים אודות מספר הכוסות הסטנדרטיות של משקאות אלכוהוליים שונים (כגון: בירה, יין, ליקר וכדומה) שהם צרכו ביום או בשבוע במהלך השנה שקדמה למחקר, ובשנות חייהם המוקדמות יותר. החוקרים עקבו אחר מצבם הרפואי במשך למעלה מ-6 שנים.

בסיום המחקר אובחנו 1,833 מקרים של סרטן המעי הגס והחלחולת. מניתוח התוצאות עולה, כי ככל שהרגלי השתיה "כבדים" יותר, גברים ונשים נמצאים בסיכון גבוה יותר לחלות בסרטן המעי הגס והחלחולת. נמצא ששתיית בירה מעלה יותר את הסיכון לסוג סרטן זה, לעומת יין. יש לציין כי נמצא קשר חזק יותר בין אלכוהול והסיכון לסרטן זה בקרב מעשנים, לעומת אלו שאינם מעשנים.

לסיכום, קובעים החוקרים, צריכת אלכוהול הן לאורך החיים והן לאחרונה, מעלה את הסיכון לסרטן המעי הגס והחלחולת בקרב אנשים הצורכים בין 30 ל-59.9 גרם אלכוהול ליום, לעומת אנשים הצורכים בין 0.1 ל-4.9 גרם ליום. צריכה גבוהה של אלכוהול לאורך החיים העלתה את הסיכון לחלות בסרטן המעי הגס והחלחולת ב-23% וצריכה גבוהה של אלכוהול "לאחרונה", העלתה את הסיכון ב-26%.

"בעבר, תופעת השתיה האלכוהולית הגבוהה, לא היתה מדאיגה בישראל. ממצאים אלו מדאיגים במיוחד לאור הנתונים שפורסמו לאחרונה המצביעים על עליה חדה בהרגלי השתיה של הישראלים, ובעיקר בקרב צעירים", אומרת מירי זיו, מנכ"ל האגודה למלחמה בסרטן. "לכן, תוצאות מחקר זה רלוונטיות היום יותר מתמיד גם לחיים בישראל. אנו קוראים לציבור שלא לצרוך משקאות אלכוהוליים בצורה מופרזת, להקפיד על אורח חיים בריא, ובכך להפחית את הסיכון למחלות רבות ובהם סרטן".

השפעתה הרעה של התזונה המערבית

מסתבר שיש קשר בין תזונה לבין חזרת המחלה. חוקרים בדקו 1,009 חולי סרטן מעי גס בשלב מתקדם (שלב III), שקיבלו טיפול כימותרפי משלים לאחר ניתוח. במהלך הטיפול מילאו הנבדקים שאלון בכל הנוגע להרגלי תזונה וסגנון חיים. הנבדקים מילאו שאלון נוסף חצי שנה לאחר השלמת הטיפול הכימותרפי (למעלה משנה לאחר הניתוח להסרת הגידול). החוקרים המשיכו במעקב אחר שלבי ההחלמה וההישרדות של החולים.

החוקרים חילקו את סוגי המזון לשני דפוסי תזונה: תזונה מערבית המאופיינת בצריכת דגנים מזוקקים, בשר אדום ומוצרי בשר מעובדים, מוצרי חלב בעלי אחוזי שומן גבוהים וכדומה; ותזונה שמרנית, המאופיינת בצריכה גבוהה של פירות וירקות, דגנים מלאים, קטניות, עוף ודגים. מבין 1,009 המשתתפים - 28 נפטרו, 223 נפטרו לאחר חזרת המחלה. בסך הכל, חזרה המחלה ל-324 מהנבדקים.

מניתוח התוצאות עולה כי משתתפים שצרכו תזונה "מערבית", במידה רבה היו בסיכון הגבוה פי 3.25 לחזרה של המחלה או מוות בעקבותיה, בהשוואה לנבדקים שצרכו את הדיאטה המערבית במידה הנמוכה ביותר. עם זאת, לא נמצא הבדל בין רמות הצריכה של הדיאטה השמרנית, לסיכונים של חזרת המחלה.

תוצאות המחקר מחזקות את הקשר שבין תזונה מערבית "מעובדת" לסיכון לתחלואה בסרטן. יש צורך במחקרים נוספים שיזהו אילו מבין מרכיבי התזונה המערבית הם בעלי הקשר החזק ביותר לסיכון זה. המחקר התפרסם בכתב העת Journal of the American Medical Association.

חשיבות הקשר עם רופא המשפחה

מחקר שהתפרסם ב-Canadian Medical Association Journalבחן נתונים של 12,766 גברים ונשים מעל לגיל 50, בעלי סיכון ממוצע לסרטן המעי הגס והחלחולת. המשתתפים מילאו שאלון שעסק במצבם הבריאותי והשימוש שהם עושים בשירותי הבריאות.

מתוצאות המחקר עולה, כי 23.5% מהמשתתפים דיווחו על כך שהם ביצעו בעבר בדיקות לגילוי מוקדם לסרטן המעי הגס והחלחולת, מתוכם 17.6% דיווחו על בדיקות אלו שביצעו לאחרונה. החוקרים מצאו כי קשר עם רופא משפחה העלה את שיעור הבדיקות: 17.7% מהנבדקים ששוחחו עם רופאיהם בשנה האחרונה ערכו את הבדיקות, לעומת 8.8% מהמשתתפים שלא היה להם כל קשר עם רופא משפחה בתקופה זו. מבין אלו שדיווחו על למעלה מ-4 שיחות עם רופא המשפחה - 20.9% דיווחו על ביצוע בדיקה לגילוי מוקדם ומניעה.

למרות הנתונים, מציינים החוקרים, כי עדיין שיעור הנבדקים לגילוי מוקדם ומניעה נמוך. במאמר המשך ענו כותבי המחקר, כי אין זו הדרך היחידה לעודד היענות ציבורית לבדיקות לגילוי מוקדם לסרטן המעי הגס והחלחולת, וכי אסטרטגיות חינוכיות ותוכניות בדיקה מאורגנות הינן דרכים חשובות להגיע לאנשים.

יעילות פעילות גופנית בקרב נשים

מחקר רחב היקף אשר התפרסם בכתב העת International Journal of cancer בחן עד כמה משפיע שיעור הפעילות הגופנית בקרב נשים על הסיכון לפתח סרטן המעי הגס. במהלך המחקר נבחנו 79,925 נשים, בגילאים 40 עד 65. הנשים מילאו שאלון בנוגע למידת הפעילות הגופנית אותן הן מבצעות ובו הן דיווחו על הזמן הממוצע בשבוע בו הן מבצעות פעילויות פנאי נפוצות, כגון: הליכה, ריצה, רכיבה על אופניים, שחיה, משחק טניס ושיעורי אירובי. כמו כן דיווחו הנשים על קצב הליכתן הרגיל ומספר המדרגות אותם הן מטפסות מדי יום. החוקרים שיקללו את הנתונים, נתנו לכל אישה "ציון" בפעילות גופנית ועקבו אחר מצבן הרפואי במשך 16 שנים. 547 מהנשים פיתחו סרטן המעי.

נמצא כי נשים שקיבלו ציון גבוה, כלומר ביצעו פעילות גופנית במידה רבה, היו בעלות סיכון הקטן כמעט בחצי לחלות בסרטן המעי הגס לעומת נשים בעלות הציון הנמוך ביותר. עוד נמצא, כי נשים ההולכות בין שעה עד 1.9 שעות בשבוע הינן בעלות 31% פחות סיכוי לחלות בסרטן המעי הגס לעומת נשים אשר לא מבצעות כלל הליכה. נשים אשר מתעמלות בקצב בינוני עד נמרץ במשך למעלה מארבע שעות בשבוע, נמצאות ב-44% פחות סיכון לחלות בסרטן המעי לעומת נשים המתעמלות פחות משעה בשבוע.

בואו לדבר על זה בפורום גסטרואנטרולוגיה - מחלות דרכי העיכול.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום