מנגנון ההישרדות ב"צבע אדום"

(0)
לדרג

המתקפה הממושכת של רקטות בדרום גורמת ללחץ וחרדה בקרב התושבים. הסכנה: התפתחות של הפרעות פוסט-טראומטיות ונזקים גופניים

מאת: מערכת zap doctors

המצב הבטחוני הקשה בדרום הארץ, שלחלקנו מוכר רק מצפייה באמצעי התקשורת, גורם לרבים לחץ וחרדה. הם חוששים לצאת מהבית, כל אזעקה גורמת לבהלה, הילדים פוחדים לעזוב את ההורים וללכת לבית-ספר והתגובות - נפשיות וגופניות דורשות טיפול מתאים.

סיגל חיימוב, מנהלת קו הסיוע של נט"ל (המרכז לסיוע נפשי במצבי לחץ וטראומה על רקע לאומי) מסבירה, כי כיום כבר מבינים שקשה מאד ואף בלתי אפשרי לומר לאדם להירגע. "קודם כל צריך להרגיע את הגוף ורק כך הנפש תירגע. ניתן לעשות זאת על-ידי תרגילי הרפייה ושמירה כלשהי על השיגרה - שינה, תזונה ותנועתיות, לא להיכנס לקיפאון".

"כשאדם נמצא במצב של סכנת חיים", אומרת חיימוב, "מופעל מנגנון ההישרדות ואז מופיעות תגובות גופניות, כמו ידיים ורגליים קרות, שילשולים, הזעה, דפיקות לב מואצות ויובש בפה". לדבריה, "כאשר יש הפעלת יתר של מנגנון ההישרדות (מנגנון גופני), יכול להגרם נזק לטווח ארוך - התפתחות של הפרעות פוסט-טראומטיות ואף נזקים גופניים".

במצבים בהם אנשים נמצאים בחרדה גבוהה ולא מצליחים להרגע, ממליצה חיימוב לרכוש בבתי מרקחת תרופות טבעיות מרגיעות או לפנות לרופא המשפחה לקבלת כדורים להרגעה. בנוסף, ניתן לבקש עזרה מקצועית מפסיכולוג, פסיכיאטר או פנייה לקו מצוקה, על מנת לדבר על הדברים. "הדבר החשוב ביותר הוא לא להיות לבד; תמיכה משפחתית וחברתית עוזרת מאד להתמודד עם המצב".

ילדים במצוקה

למבוגרים בדרך-כלל יש "פילטרים" על התגובות שלהם למצב. לעומת זאת, לילדים יש תגובות אותנטיות, שנתפסות בעיני המבוגרים כתוגבות קיצוניות. "חשוב לא להבהל ולהעביר מסר מרגיע לילדים", אומרת חיימוב. "ההורים צריכים מצד אחד להגמיש את החוקים בבית ומצד שני לשמור עד כמה שניתן על השגרה".

לילדים יש תגובות אגרסיביות, כמו היצמדות להורים ובריחת פיפי כתוצאה מהפחד. "אם ילד לא רוצה ללכת לבית-ספר כי הוא פוחד, אפשר לתת לו להישאר יום אחד בבית", אומרת חיימוב. "בנוסף, יש להסביר את המצב לילד בהתאם לגילו ויכולת הבנתו. ניתן לתת לילד לצייר את הטילים שהוא פוחד מהם ואחר-כך לומר לו לצייר משהו שישמור עליו".

המטרה היא לעבור את התקופה ולהצליח לשמור על רוגע, עד כמה שניתן אצל כל בני הבית. חיימוב אומרת שאין הבדל בין גברים ונשים ברמת החרדה, אולם נשים מרשות לעצמן לבקש עזרה יותר מגברים.

ניתן להתקשר לקו הסיוע של נט"ל בשיחת חינם: 1-800-363-363.

בואו לדבר על זה בפורום התמודדות עם מצבי מתח, לחץ וחרדה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום