"סרטן המעי הגס ניתן למניעה"

(0)
לדרג

"רק כ-30% מהציבור מעל גיל 50 עבר בדיקה לגילוי סרטן המעי הגס", אומר פרופ' אליעזר רובינזון שקורא להגדלת המודעות למחלה

מאת: מערכת zap doctors

סרטן המעי הגס הוא הגידול השני בשכיחותו בארץ ומופיע בשיעור דומה אצל גברים ונשים, במיוחד בגילאי 50 ומעלה. על פי נתוני רישום הסרטן בישראל, אובחנו בארץ בשנת 2006, 3,236 חולים חדשים בסרטן המעי הגס והחלחולת. שיעור הפטירות מהמחלה זהה לשיעור הקיים בסרטן הריאות וגבוה משיעור הנפטרות מסרטן השד. בשנת 2001 נפטרו 1,342 חולים מהמחלה, גברים ונשים במידה דומה.

פרופ' אליעזר רובינזון, יו"ר האגודה למלחמה בסרטן, מסביר את מידת חשיבות המודעות למחלה. "סרטן המעי הגס ניתן למניעה על ידי שמירה על משקל תקין, תזונה נכונה וביצוע פעילות גופנית", אמר במסיבת עיתונאים שערכה האגודה למלחמה בסרטן, לרגל פתיחת 'חודש המודעות לסרטן המעי הגס'.

"מעבר לכך, את סרטן המעי הגס ניתן למנוע על ידי כריתת פוליפ המתגלה במעי, עוד לפני שהוא הופך לסרטני: בדיקת צואה לגילוי דם סמוי, יכולה לגלות פוליפ או סרטן. בדיקת דם סמוי שתוצאותיה חיוביות מחייבת קולונוסקופיה, במהלכה ניתן לגלות פוליפ או סרטן ולכרות אותו. בניגוד לסוגי סרטן אחרים, מדובר באפשרות מניעה ב-100% של המחלה. קרובי משפחה של חולים הם בסיכון מוגבר, ולכן על קרובי משפחה של חולים במחלות של המעי צריכים לעבור קולונוסקופיה.

"לצערי, על פי הנתונים, ולמרות שהגילוי המוקדם במגמת עלייה, עדיין רק קרוב ל-30% מהציבור מעל גיל 50, עבר בדיקה לגילוי מוקדם על פי ההמלצות. חמור מכך, על פי מחקר שנערך בארה"ב, בקרב האוכלוסיה בסיכון - כלומר מי שיש לו קרוב משפחה מדרגה ראשונה שחלה בסרטן המעי הגס - רק 4% ביצעו בדיקה לגילוי מוקדם. לאחר התערבות רופאים, עלה שיעור הנבדקים לכ-40% מקרב קרובי המשפחה. ההערכה היא כי בארץ מדובר בנתונים דומים או אף חמורים יותר".

משרד הבריאות הכריז ב-2005 על התוכנית הלאומית למניעה וגילוי מוקדם של סרטן המעי הגס. שר הבריאות, יעקב בן-יזרי, ציין בעניין זה: "למותר לציין את חשיבות הבדיקות לגילוי זה שכן ה'רוצח השקט' עלול להסתתר בגופם של אנשים מעל גיל 50, ואנו צריכים לנקוט בכל פעולות המניעה כדי לגלות זאת. במציאות ימינו כאשר מכשירי הניטור הפכו לנגישים כל כך חובה עלינו להשתמש בהם כדי למנוע את התחלואה הגדולה ממחלת הסרטן".

בואו לדבר על זה בפורום גסטרואנטרולוגיה - מחלות דרכי העיכול.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום