מחקר: חינוך תורם לבריאות הילדים

(0)
לדרג

העברת מידע בבתי ספר בנושא הרגלי חיים נכונים מבחינה בריאותית מונעת מחלות דוגמת סוכרת, כך מוכיח מחקר חדש בהשתתפות ילדים

מאת: מערכת zap doctors

האם ניתן ללמד תלמידים בסיכון גבוה לסוכרת והשמנת-יתר כיצד לשפר הרגלי חיים בריאים? ממחקר חדש שהוצג בכנס השנתי של American College of Preventive Medicine, עולה כי התשובה היא חיובית.

לדברי החוקרים, העברת מידע בצורה ברורה והדגשת חשיבותם של הרגלי חיים נכונים מונעות מחלות דוגמת סוכרת. בסופו של דבר מדובר בהבנה טובה יותר של מאזן האנרגיה והשילוב בין אכילה ופעילות גופנית.

החוקרים מציינים כי מרבית תוכניות המניעה של סוכרת המתמקדות בילדים אינן עוסקות ברעיון מאזן האנרגיה, גוף האדם, בקרת רמות סוכר בדם, דרכי מניעה של המחלות הללו, דימוי הגוף וביטחון עצמי.

במחקר הנוכחי התמקדו החוקרים בבתי ספר יסודיים בעלי הכנסה נמוכה, עם מספר גדול של תלמידים היספאנים, אינדיאנים או אפריקאים-אמריקאים. שליש עד מחצית מהתלמידים בבתי ספר אלו סבלו מעודף משקל.

במסגרת המחקר נערכו קבוצות קטנות לפעילות חינוכית, שכללו 4-5 סטודנטים מכיתות ב, ד, ו, שעבדו עם מתנדב, לרוב סטודנט באוניברסיטה, אם כי גם תלמידי תיכון, הורים ואחרים לקחו חלק. הפגישות נמשכו 45-60 דקות כל שבוע או כל שבוע שני. המתנדבים היו תחת השגחה של מדריך בכיתה. כל הפעילויות תוכננו בשילוב עם המורה, שבחר האם להישאר בכיתה או לא.

מהבדיקות עולה כי עד מחצית מהתלמידים הכירו חולה סוכרת, וכשליש ידעו כי הרגלי אכילה בריאים ופעילות גופנית חשובים במניעת סוכרת. עם זאת, מעט מאוד ידעו כי יש חשיבות גם לשמירה על משקל בריא.

בהשוואה לביקורות, החוקרים מצאו כי התוכנית הכפילה את הידע בנוגע לסוכרת. רק 8% מהילדים לא זכו לשיפור במדדי הידע. האינפורמציה שניתנה לתלמידים נשמרה לאחר תשעה חודשים מהשלמת התכנית. התוצאות היו דומות בעקבות התערבות כל שבוע או כל שבוע שני.

אחד מהמשתתפים בכנס הציע כי שינוי במדדי BMI עשוי לשמש מדד חשוב להצלחה. לאור היקף ומורכבות הבעיה, מומחים אחרים סברו כי תוכניות מסוג זה אינן מספיקות, חרף יעילותן. החוקרים במחקר הנוכחי סיווגו את הילדים לקבוצות לפי השמנת-יתר, עודף-משקל וקבוצת ילדים בעלי משקל תקין, ומצאו שינוי קטן עם הזמן במדדי BMI בתלמידי כיתה ו' שהשתתפו בתכנית והיו במעקב.

החוקרים מאמינים כי קיים דגש רב מדי על מדדי BMI בלבד, וטוענים כי יש להתחשב גם במדדים אחרים, דוגמת שיפור המצב הבריאותי ואיכות החיים.

מקור: Prevention Medicine 2008: Session 22-A. Presented February 22, 2008

בואו לדבר על זה בפורום דיאטה, תזונה והשמנת יתר - בשיטת ד"ר לוי.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום