ילדים והורות: נפש שברירית

(0)
לדרג

הילד מגיב באלימות או מתכנס בתוך עצמו? לאביקם ששון יש מספר המלצות עבורכם כיצד לעזור לילד במצוקה נפשית

מאת: אביקם ששון

הילד שלך קרוב לך ביותר, אך לא תמיד אתה ער לשינויים המתחוללים בנפשו. הוא עשוי להתנהג בצורה לא טבעית ואף קיצונית כתוצאה משינויים ואירועים משמעותיים בחייו. הכוונה לשינויים בסביבת המגורים או הלימודים, לידת אח במשפחה, סכסוך בין ההורים, קשיים בתפקוד הלימודי או החברתי ועוד.

לא תמיד תדע בזמן, שילדך מתנהג באופן שמעיד על מצוקה פנימית, אך יתכן ותבחין שחלה נסיגה בתפקודו בתחומים שונים: הוא מתקשה להתארגן בבקרים לגן או לבית-הספר, דורש ממך תשומת לב מרובה, מתלונן על מחושים גופניים שחולפים מהר וללא הסבר רפואי, מסרב ללכת למסגרת הלימודית, סובל מפחדים ודאגות שונים במשך היום ו/או הלילה. אם ילדך צעיר הוא עלול לחזור ולהרטיב במיטה או לגמגם. אם ילדך גדול יותר או מתבגר, עלולה התנהגותו להתאפיין בהתפרצויות זעם או לחילופין בהתכנסות פנימה ובמופנמות שאינה טבעית לו.

חשוב שתדע שגם אם ילדך מגיב באחת מהדרכים הללו, אין זה מעיד בהכרח על מצוקה פנימית. קרוב לודאי שילדך מגיב בלחץ ובנסיגה נורמלית למצב מסוים ובהתאם למצופה לגילו. תגובות אלו חולפות כעבור מספר ימים או שבועות. אולם, אם הבחנת בנסיגה משמעותית עם הזמן בתפקודיו השונים, ומצב זה נמשך בין מספר שבועות למספר חודשים, עולה הסבירות כי ילדך נמצא במצוקה נפשית שעלולה להחריף אם לא תטופל בזמן.

טיפים: כיצד לעזור לילד?

נסה להבין מדוע ילדך עשוי להיות במצוקה. בדרך כלל הסיבות לכך מוגבלות (כאמור לעיל) ואף הגיוניות. הבירור יכול להתרחש בינך לבין עצמך, אך רצוי שתשתף בו את בן או בת זוגך או חבר קרוב. מומלץ גם לשתף את הגננת, המחנכת או יועצת בית-הספר ולבדוק איתן אם חשו אף הן בסימני התנהגות לא רגילים אצל ילדך לאחרונה. חשוב כמובן שתשוחח עם ילדך על המצב. שאל אותו בכנות ובשפה המובנת לו האם ישנם דברים המטרידים את דעתו. זכור, ככל שתהיה כן ופתוח איתו, כך גדל הסיכוי שהוא ישתף עמך פעולה.

ברגע שהבנת כי ילדך במצוקה ואת הסיבות האפשריות למצוקה זאת, פנה לו את זמנך ואת לבך. פנה לו יותר מקום במחשבות שלך, השתדל להימנע מתגובות של כעס וביקורת כלפי ילדך. השתדל לעטוף אותו באהבה, להקשיב בתשומת לב לבקשותיו, לרצונותיו ולמחשבותיו. הסר דאגות מליבו. אל תתעלם או תבטל את תחושותיו. תן להם מקום ושוחח עמו עליהן. שבח אותו על כל התקדמות שלו. אם תתמיד בכל אלו לאורך זמן, מובטח לך שלאט-לאט יחל שיפור במצבו. הקשיים יפחתו בהדרגה.

במידה שקשה לך ליישם עצות אלה, או שילדך לא מפגין את השיפור המצופה תוך פרק זמן סביר, יתכן בהחלט שתצטרך לקבל עזרה מקצועית. דע לך כי לילדך יש יכולת ריפוי והשתקמות מדהימה ומהירה, וכי טמונים בך יכולות אדירות לעזור לו בכך.

אביקם ששון הוא פסיכולוג חינוכי מומחה ומנהל מקצועי במרכז "בדרך שלי".

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום פסיכולוגיית ילדים
פורום יחסי הורים ילדים

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום