חדש: פורום רפואת עור ומין

(0)
לדרג

האם השימוש בבוטלניום טוקסין מסוכן? על נושא זה ועוד ישיב ד"ר אכי פרידמן בפורום רפואת עור ומין בדוקטורס

מאת: ד"ר אכי פרידמן

בוטולניום טוקסין הוא חומר הגורם לניתוק כימי של הקשר בין העצב לשריר, ועל ידי כך גורם למעשה לשריר שלא לבצע את הפעולה שאותה העצב מכוון לבצע. החומר בוטולניום טוקסין מוכר יותר בצד המסחרי כבוטוקס או דיספורט. הוא מופיע בשתי צורות כימיות: בוטולניום טוקסין סוג A, ממנו מופק התכשיר לשימוש האסתטי, ובוטולניום טוקסין סוג B, המוכר בשם MYOBLOC המכוון יותר לשימושים רפואיים.

על פי מזכר ה-FDA (מנהל המזון והתרופות האמריקאי), שפורסם בתחילת פברואר 2008, נמצא קשר בין הבוטולניום טוקסין למספר אירועים של כשל נשימתי ובמקרים החמורים אף מוות. התופעות החמורות יותר נצפו בעיקר בילדים הסובלים משיתוק מוחין, אשר טופלו בבוטולניום טוקסין מסוג B, בעקבות נוקשות שרירים ממנה סובלים בדרך כלל במחלה זו.

קיימת השערה, שעדיין לא הוכחה, לפיה חלק מהחומר המוזרק גם לחגורת הכתפיים ושרירי הצוואר הנוקשים, האופייניים לחולים אלה, גרם גם לחולשה של שרירי קנה הנשימה, ועקב כך לבעיות נשימתיות שאובחנו ככשל נשימתי במטופלים אלו. ה-FDA מציין כי בגלל שונות בריכוזי החומר בין התכשירים השונים יש לדייק בחישוב המהילה המבוצעת בחומר, כיוון שטעויות בריכוזים עשויות להביא לתופעות הלוואי בלתי רצויות עליהן דווח. עם זאת, יש לציין כי המטופלים בבוטולניום טוקסין מסוג B, מסיבות רפואיות, נדרשים לכמויות ולריכוזים גדולים יותר של החומר. לעומת זאת, בטיפולים אסתטיים ריכוז החומר של הבוטולניום טוקסין מסוג A קטן באופן משמעותי יחסית לסוג B.

העדר הוכחות מוצקות

בוטלניום טוקסין מסוג A הוא תכשיר המשמש, בין השאר, בפעולות אסתטיות לטשטוש קמטים, טיפול בהזעת יתר. הוא מצוי בשימוש נרחב בעולם כולו למטרות אלו ולמטרות רבות נוספות. מקריאת המזכר עולה, כי עקב העדר הוכחות מוצקות לקשר שבין בוטולניום טוקסין ומקרה המוות עליהם דובר, ה-FDA אינו ממליץ למומחים העוסקים בנושא להפסיק את השימוש בבוטולניום טוקסין.

המלצת ה-FDA מתייחסת להעלאת המודעות והזהירות אצל אותם גורמים מקצועיים המשתמשים בריכוזים הגבוהים של הבוטולניום טוקסין על סוגיו השונים לצרכים רפואיים ואסתטיים, ולצורך בהכרת תופעות הלוואי של הטיפולים הנ"ל. בנוסף, על כל המטופלים לקבל את מלוא האינפורמציה לגבי הסיכויים, כמו גם הסיכונים שבשימוש בתכשיר - הן בשימושים הרפואיים והן בשימושיו האסתטיים.

אין מקום לפאניקה

בעיתונות המקומית דווח מיד אחר הפרסום של ה-FDA בהבלטה ובהגזמה כי השימוש בבוטולניום טוקסין באשר הוא עשוי לגרום למוות. אין ספק כי כמו בכל נושא אחר יש להעמיק ולקרוא באופן מדויק את הדברים בכדי לא ליצור בהלת שווא.

כאמור, ה-FDA חוקר ועדיין אין המלצות סופיות; ההמלצה היא להגביר מודעות וזהירות. אולם, אין מקום להיכנס לפאניקה או להפסיק השימוש כשמדובר בתהליכים אסתטיים המבוצעים על ידי רופא מיומן ובעל ניסיון בתחום. על המטופל לקבל את כל האינפורמציה הרלוונטית לגבי טיב החומר, תוצאות הטיפול הרצויות ותופעות הלוואי האפשריות על מנת ליצור את הערנות הנדרשת.

בואו לדבר עם ד"ר אכי פרידמן בפורום רפואת עור ומין.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום