צרכנות רפואית מס' 128

(0)
לדרג

השבוע בצרכנות: ערכה לאיתור עצמי של דליפת מי שפיר, מרפאה גסטרואנטרולוגית לילדים, תכשיר לטיפול בשפעת ועוד

מאת: מערכת zap doctors
איתור דליפת מי שפיר

אם מגלים דליפת מי שפיר בזמן, ניתן למנוע סיבוכים רבים. ערכת AL SENCE (אל סנס) מאפשרת לנשים הרות לאתר בעצמן דליפת מי שפיר באמצעות מגן תחתון. הערכה הינה פיתוח ישראלי של חברת קומון סנס. היא זוכה להצלחה בקהילה הרפואית ונמצאת בשימוש במחלקות היולדות ובמחלקות להריון בסיכון במרכזים רפואיים בארץ ובחו"ל. בהמלצת רופאים, החלה בימים אלה דין ציוד רפואי מקבוצת דין דיאגנוסטיקה לשווק אותה בשוק הפרטי. בארה"ב זכתה הערכה לאישור ה-FDA וחברות הביטוח אישרו את כיסוי ההוצאה עבורה.

הערכה כוללת פד (מגן תחתון) הנדבק לתחתון וקופסת ייבוש. לאחר השימוש בפד (למשך חצי שעה לפחות) יש להניח אותו למשך 30 דקות בקופסת הייבוש. לאחר זמן ההמתנה יופיעו על הפד אחת משתי האפשרויות: פס מוכתם כחול יעיד שאכן קיימת דליפת מי שפיר; ואילו פס מוכתם צהוב ישלול את האפשרות לכך.

חשיבותה של הערכה, הוא ביכולתה של האישה ההרה לזהות דליפת מי שפיר, להגיע בזמן לביה"ח ולמנוע סיכונים מיותרים, כמו זיהומים וסבל עוברי עד כדי סיכון. לדברי ד"ר אלה אופיר, מנהלת המחלקה להריון בסיכון במרכז הרפואי בנהריה, "הניסיון הרב בשימוש בערכה מוכיח את אמינותה, במיוחד כשמדובר בתוצאה שלילית. יתרון נוסף בשימוש בערכה על-פני הבדיקה החודרנית בולט במיוחד במקרים של דליפה איטית ולא רציפה. הפדית נמצאת בשימוש לפחות שעה לעומת הבדיקה החודרנית שהיא רגעית, לכן היכולת לזהות דליפה מסוג זה באמצעות הפדית רבה יותר".

הסיכויים לדליפת מי שפיר גוברים ב-72 השעות הראשונות לאחר בדיקת מי השפיר, לקראת סיום ההריון ואצל נשים הרות כתוצאה מטיפולי פוריות. נשים מאוכלוסיות אלה נוטות לחשוש מתופעות של רטיבות ולהגיע לעיתים תכופות לרופא הנשים או לחדר לידה מחשש שהרטיבות שהן חשות היא דליפת מי שפיר.

עלות אריזה המכילה ערכת בדיקה אחת היא 25 ש"ח; עלות 3 ערכות - 69 ש"ח.

לפרטים נוספים - לחצו כאן.

מרפאה גסטרואנטרולוגית לילדים

בשורה טובה להורים שילדיהם סובלים ממחלות מעיים וכבד - מרפאה חדשה וייעודית המטפלת בבעיות בתחום הגסטרואנטרולוגיה אצל ילדים נפתחה במרכז הרפואי הלל יפה.

השירותים שיינתנו במסגרת המרפאה יכללו: אבחון, יעוץ וטיפול בבעיות מערכת העיכול מחלות כבד ובעיות תזונתיות לילודים, ילדים ומתבגרים. כמו כן, יינתנו השירותים עבור מחלת הצליאק ומחלות מעי דלקתיות, כגון: קרון, קוליטיס, כשל שגשוגי ובעיות ספיגה בתינוקות ופעוטות (FTT), כאבי בטן חוזרים ושלשול. בנוסף, יתבצעו בדיקות אנדוסקופיות ואחרות הקשורות למערכת העיכול.

במסגרת המרפאה יבוצעו הטיפולים בשיתוף עם דיאטנית על מנת לאפשר טיפול מקסימאלי במחלת הילד. "השוני העיקרי בתחום הגסטרואנטרולוגיה בין מבוגרים וילדים", מציין ד"ר גרה גמאל, מנהל המרפאה, "הוא שלרוב מחלות דלקתיות או מחלות של בעיות ספיגה של מזון, סוכרים ושומנים מהוות מחלה ראשונית ואינן משניות, בדומה למחלות דומות אצל מבוגרים. כמו כן, ההשפעה על הגדילה של הילד כאשר מחלות אלו מופיעות עלולה להיות קריטית להתפתחותו התקינה, ולכן חשוב שהטיפול בו ישלב גם התאמת תזונה ואמצעים נוספים".

השירות מצטרף למספר מרפאות ילדים שמתקיימות בבית החולים מזה זמן מה: מרפאת ריאות, מרפאה המטולוגית ומרפאה קרדיולוגית. קביעת תור למרפאה נעשית באמצעות רופא הילדים המטפל והפנייה למכון הגסטרואנטרולוגי של המרכז הרפואי.

טיפול בשפעת

השפעת הינה מחלה המתבטאת בעליה משמעותית של חום הגוף (לפעמים עד 40 מעלות), כאבי שרירים חזקים בכל הגוף, צמרמורות ותחושת חולשה כללית. המחלה מנטרלת את החולה וגורמת, מעבר לכאבים העזים, לאובדן של ימי עבודה ולפגיעה באיכות החיים.

חברת טבע ישראל משיקה החורף את "אקמול צינון ושפעת", לטיפול בתסמיני מחלת השפעת, וביניהם: שיעול, צינון וגודש באף המלווים בחום וכאבים. התכשיר מכיל שילוב ייחודי של רכיבים המומלצים על-ידי ה-American Lung Association לטיפול בתסמיני השפעת. בנוסף, הוא משלב בתוכו את האפקטיביות הידועה של אקמול צינון עם תוספת של חומר פעיל לטיפול בשיעול. מטרת התוספת החדשה היא לסייע בטיפול כל התסמינים של מחלת השפעת.

בדרך כלל המחלה עוברת מאליה לאחר כשבוע, אך במקרים נדירים היא עלולה להוביל לסיבוכים, בעיקר בקרב אוכלוסיות חלשות כגון: תינוקות וטף, קשישים וחולים בעלי מערכת חיסונית פגועה או חלשה.

המוצר משווק באריזה של 49 קפליות: 35 קפליות לטיפול ביום ו-14 קפליות לטיפול בלילה, במחיר של כ-38 ש"ח. ניתן להשיג בבתי המרקחת וברשתות הפארם.

בדיקה לחולי סוכרת

למעלה מ-100 חולי סוכרת עברו לאחרונה צילום רשתית העין ללא קרינה באמצעות מכונת צילום ראשונה מסוגה בארץ, במחלקת העיניים של המרכז הרפואי "וולפסון" בחולון. המצלמה מאפשרת לקבל צילום צבעוני באיכות גבוהה מאוד של קרקעית העין, ללא צורך בטיפות להרחבת האישונים וללא אי נוחות לנבדקים.

אצל כ-30% מהנבדקים התגלו בכלי הדם של העין ממצאים המצביעים על בעיות בתחומים מלבד סוכרת, כגון: לחץ דם, שומנים בדם, ניוון מרכז הראייה, ובמקרה אחד אף נמצא חשד לגידול במוח. בעקבות ממצאים אלה הופנו החולים לבדיקות ולטיפולים המתאימים אצל רופאי המשפחה והעיניים בקהילה.

פרופ' אלישע בר טוב, מנהל מחלקת העיניים בוולפסון, הסביר ש"האחוז הגבוה בהרבה מהמצופה של מציאת בעיות בריאותיות המחייבות טיפול נוסף, מצביע על כך שיש לבצע פעולות סקירה תקופתיות נרחבות בעיניהם של חולי סוכרת".

לדבריו, "חולה סוכרתי שאין לו מחלת עיניים, רצוי שיבצע את הבדיקה מדי כשנתיים. ואילו מי שיש לו בעיה סוכרתית בכלי הדם של העיניים, מומלץ כי יבצע את הבדיקה מדי שנה ואולי אף בתדירות גבוהה יותר".

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום אבחון טרום לידתי וייעוץ גנטי
פורום רפואת ילדים
פורום רפואת משפחה
פורום סוכרת

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום